Lidovky.cz

Operativní leasing jako past: škrábance a kilometry navíc auto prodraží

Ekonomika

  6:25
PRAHA - Operativní leasing aut byl velkým hitem posledních dvou let. Jenže pronájem, při němž se podle automobilek nemusíte o nic starat, s sebou nese i rizika, která můžou pronájem výrazně prodražit. Proto je dobré si důkladně prostudovat podmínky. Co se může stát?

Lídrem trhu operačního leasingu je Škoda Auto. Ilustrační foto. foto: Škoda Auto

Operativní leasing si spotřebitelé rychle oblíbili. Průkopníkem trhu byla před několika lety hlavně Škoda Auto. Jenže jakmile prvním zákazníkům skončila smlouva, objevilo se hodně komentářů, ve kterých si lidé stěžovali, že je vrácení vozu stálo desítky tisíc na spoluúčasti pojistky.

Hlavní úskalí se totiž skrývá právě v pojištění vozu a omezeném nájezdu kilometrů. Obojí může stát peníze navíc.

Jak dlouho jede krátkozraký řidič ‚poslepu‘? Podle průzkumu má půlka šoférů vadu

Každá smlouva operativního leasingu v sobě zahrnuje pojistku. Už z toho důvodu, že auto je po celou dobu smlouvy v majetku leasingové společnosti a ta jej bez pojistky nevydá.

Pojistka vždy zahrnuje jak pojištění odpovědnosti, tedy takzvané povinné ručení, tak i havarijní pojistku. Většinou je pojištěné i čelní sklo a také hodnota nového vozu. Tato pojistka se označuje jako GAP, což znamená garantovanou ochranu majetku. Pojištění GAP má původ právě v leasingu a garantuje, že při totální škodě (zničení vozu při havárii) získá majitel po dobu trvání pojistky zpět skutečnou hodnotu vozu (u nového pořizovací cenu).

Základní havarijní pojistka v běžných nabídkách operativního leasingu má typicky desetiprocentní spoluúčast s minimem na deseti tisících korunách. A to je problém, který stál některé zákazníky dost peněz při vracení auta. Důvod je prostý: ač uživatel sám nemusel nic udělat, stačilo, aby auto chytlo za dobu pronájmu třeba tři škrábance na parkovištích, a hned musel platit 3 × 10 tisíc korun spoluúčast.

Někdo škrábance toleruje

Každé poškození se totiž bere jako samostatná pojistná událost. Samozřejmě pokud nevznikly najednou, což se ale u škrábanců na nárazníku, zadním blatníku a dveřích bude dokazovat obtížně.

Škoda Rapid dostala nové ‚oční linky‘, internet a benzinový tříválec

Na druhou stranu, některé leasingové společnosti nebo prodejci drobná poškození neberou tak vážně a do určité míry (velikosti škrábanců) je tolerují bez nutnosti hlášení pojistné události. To je třeba důkladně ověřit již při uzavírání smlouvy. Navíc je zde řešení, které případné další náklady sníží na minimum.

Tím je nižší spoluúčast pojistky. Běžně se nabízí pojistka s pětiprocentní spoluúčastí a neobvyklá není ani pojistka takzvaně jednoprocentní. Minimální spoluúčast je v takových případech pět nebo jeden tisíc korun. Vyšší pojistku lze domluvit u­ většiny smluv, ale samozřejmě to znamená příplatek k původní mnohdy velmi lákavé ceně.

Měsíčně by to však nemělo být víc než několik stokorun a tak se může taková pojistka výrazně vyplatit.

Nejezdit víc, než je domluveno

Další charakteristikou operativního leasingu je omezení na množství najetých kilometrů. Typicky se roční limit pohybuje na úrovni 15 000 až 20 000 kilometrů. V podstatě si lze domluvit limit libovolný, ale je logické, že čím víc kilometrů, tím víc bude pronájem stát.

Navíc je dobré prostudovat smlouvy. Občas jsou speciálně konstruované tak, že limit je nastaven na 15 000 kilometrů a dalších 5000 je v podstatě bonus, který není nijak zpoplatněn.

A co se stane, když uživatel najede více, než má? Opět záleží na tom, co říká smlouva. V některých případech jsou podmínky vstřícné a za kilometr se platí koruna či dvě. Jinde ale nadlimitní kilometry tvrdě pokutují, buď fixní částkou, nebo třeba šesti korunami za každý kilometr.

A pozor, můžete totiž platit nejenom za každý kilometr nad celkový limit, ale i za kilometry ve výše uvedeném bonusu. Například základní limit je 15 000 kilometrů ročně, dalších 5000 je bonus zdarma. Kdo ale najede 20 001 kilometrů zaplatí kilometrovou sazbu za 5001 kilometr.

Speciál o operativním leasingu čtěte ve čtvrtečních Lidových novinách.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.