Lidovky.cz

Ženeva zaplaví svět novými auty. Nebudou to ale žádná vozítka pro chudé

Ekonomika

  6:37
ŽENEVA (od našeho zvláštního zpravodaje) - V Ženevě startuje tradiční autosalon, na kterém prezentují světové automobilky významné novinky pro letošní rok. Jako obvykle tu najdeme desítky překvapení od inovovaných modelů až po zcela nové vozy. Většinu novinek už sice automobilky prozradily dopředu, ale Ženeva je místem, kde je možné se s řadou z nich vůbec poprvé seznámit.

Automobilka Rolls-Royce Motor Cars představila nový model Dawn - inspirováno módou. foto: Reuters

A to platí nejen pro novináře, ale i pro veřejnost, které se autosalon otevře ve čtvrtek.

Již 87. ročník mezinárodního autosalonu v Ženevě otevírá své brány. Zatím jen odborné veřejnosti, od čtvrtka pak budou na výstaviště Palexpo moci proudit i ­zvědavci z řad veřejnosti.

Ženeva přinese desítky automobilových novinek. Své důležité modely tu tentokrát představují především prémiové a luxusní značky, lidovější automobilky si nechávají své hlavní novinky až na podzimní autosalon ve Frankfurtu.

Bugatti Chiron.
Firma Bentley představila v Ženevě model Bentayga.

Najdou se ale z obou stran samozřejmě výjimky – třeba Audi představí novou generací své vlajkové lodi A8 právě až ve Frankfurtu, naopak v Ženevě si svou výstavní premiéru odbývají třeba nový Ford Fiesta, Kia Picanto. Suzuki Swift nebo Seat Ibiza. Jejich společným jmenovatelem je fakt, že je automobilky vybraným novinářům představily už dříve samostatně, ale v Ženevě budou poprvé k vidění pro všechny.

Vylepšení stávajících modelů

Jinak si většinou mainstreamové automobilky vybírají v Ženevě tak trochu oddechový čas. Škoda například přivezla facelifty modelů Citigo a Rapid, nová provedení faceliftované Octavie (Scout, RS a RS 245) a také nové verze SUV Kodiaq. Těmi jsou sportovní Sportline a „drsňácký“ Scout. Japonská Toyota zase přiváží modernizovaný Yaris. Modernizace se dočkal i oblíbený francouzský crossover Renault Captur.

VW představil koncept plně autonomního vozu bez volantu

Automobilka Volkswagen v předvečer ženevského autosalonu představila koncept vozu, který jezdí zcela bez asistence řidiče a nemá ani volant. První plně autonomně řízený vůz Volkswagenu se jmenujeSedrica některé jeho technologie by se měly v příštích letech objevit u jednotlivých značek koncernu, mezi které patří i Škoda Auto.

Sedric nemá volant ani pedály. Přivolá se prostřednictvím jediného tlačítka na dálkovém ovládání, rozpozná uživatele a řídí se jeho hlasovými povely. Po dosažení cílové destinace sám odjede na parkoviště, nebo k dalšímu uživateli. Elektrický Sedric se na silnici orientuje prostřednictvím laserových senzorů, kamer a mapových podkladů "Vysoce automatizované vozy budou na trhu v průběhu několika let. Vozidla bez volantu a pedálů pak v dohledné budoucnosti," uvedl výkonný ředitel VW Group Mathias Müller.

Skupina Volkswagen v příštích letech podle Müllera plánuje investovat do systémů autonomního řízení vozidel všech úrovní několik miliard eur.

V letošním roce představí značky skupiny zákazníkům 60 nových modelů. Vollkswagen Group již dříve oznámila, že do roku 2025 bude mít 30 modelů čistě na elektrický pohon. Kvůli rozvoji nových digitálních technologií koncern po světě založil 37 kompetenčních center. Jedno má i Škoda v Praze.

Automobilka Volkswagen představila koncept vozu, který jezdí zcela bez asistence řidiče

Německý Opel, který teď plní titulky světových médií tím, že jej GM prodá do rukou
francouzského PSA, předvádí v Ženevě svůj model Insignia. Ten již opět známe z obrázků, v Ženevě jej ale lze vidět poprvé naživo a navíc se tu ukazuje i v provedení kombi.

Insignia je pro Opel velmi důležitý model – ve třídě, která sice trochu ustupuje populárním SUV, je totiž v Evropě po VW Passat a Škodě Superb trojkou na trhu a nová generace by mohla dokonce Superb předehnat. Navíc je dost možné, že se v rámci nově tvořené aliance Insignia stane „dárcem orgánů“ budoucích velkých modelů Peugeotu a Citroënu (nástupce 508 a C5).

Opel má v Ženevě i další důležitou novinku, crossover nazvaný Crossland X mimo jiné vznikl ve spolupráci s PSA (nezávisle na aktuálně dohodnuté transakci) a má nahradit malé MPV Meriva.

Důležitou premiérou nejen z ­hlediska českého trhu pak bude nové Hyundai i30 Kombi. To doplní již na podzim představený hatchback i30 (jakkoli mu Hyundai v české reklamě říká liftback, je to hatchback) a samozřejmě se bude vyrábět v továrně v Nošovicích.

Japonská značka Mitsubishi, která se nedávno přidala do aliance Renault-Nissan, zase přivezla do Ženevy nový crossover, nazvaný Eclipse Cross. Auto se zařadí mezi menší model ASX a větší Outlander a podle nás by mohlo být trochu odvážným konkurentem chystané nové generace Škody Yeti. Tu v Ženevě neuvidíme, Škoda si její premiéru nechává až na podzim. Trochu „odpočívá“ i ­Volkswagen, který ale přece jen zbrusu nový vůz má z ­passatu odvozené čtyřdveřové kupé Arteon je větší a luxusnější než model CC, který ideově nahrazuje.

Pro milovníky „sporťáků“

V bohatém Švýcarsku si ovšem na své přijdou hlavně milovníci sportovních vozů. Různých novinek prémiových, sportovních a luxusních značek je tu nepočítaně.

Ferrari například přivezlo nový model 812 Superfast, velká pozornost se bude soustředit také na exkluzivní Pagani Huayrá Roadster, nový otevřený Aston Martin Vanquish S Volante a ­britský McLaren sem přiváží úplně novou generaci své série Supersports. Ďábelsky rychlé pak bude nové Lamborghini Huracán Performante.

V Ženevě, nedaleko francouzských hranic, se budou zraky upínat také k jednomu automobilovému návratu. Francouzský Renault totiž konečně po letech spekulací a postupného odhalování přivezl do Ženevy nový vůz Alpine. Jmenuje se A110 a svým jménem i ­designem odkazuje na legendární sportovní vůz vyráběný v 60. a­ 70. letech minulého století. Samotná značka Alpine se na trh vrací po dvou dekádách nečinnosti a­Renault se s ní chce postavit sportovním vozům, jakými jsou Porsche 718 nebo Alfa Romeo 4C.

Tím ale přehlídka krásných, luxusních nebo rychlých aut zdaleka nekončí. Zmíněné Porsche přiváží nové varianty 911, nejrychlejší Panameru Turbo S E-Hybrid nebo zcela novou Panameru Sport Turismo, což je jen tajemnější název pro kombík. Specialista na offroady Land Rover zase ukazuje luxusní Range Rover Velar a nedaleko na výstavišti najdeme i nový prémiový model SUV koncernu PSA – vůz DS7.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.