Lidovky.cz

Proč nevěříme autům bez řidiče? Nepřesvědčila nás, že jsou lepší než my

Ekonomika

  13:00
PRAHA - Největší problém samořiditelných aut jsou lidé. Chceme totiž od strojů a algoritmů moc, a když neplní naše představy o dokonalém fungování, zkrátka jim nevěříme.

Google car má jezdit samo. foto: wikimedia.org

Stačí pustit ruce z volantu, natáhnout nohy a nechat se svézt, nebo si aspoň nechat poradit, kudy se nejrychleji dostat na druhý konec města. Ať už v blízké budoucnosti, či už dnes, počítače, algoritmy a chytré stroje, třeba samořiditelná auta, mají jedno společné, obvykle jsou v tom, co dělají, lepší než my.

Umělá inteligence je víc než internet, tvrdí muž, který naučil počítač blufovat

Většina lidí si přitom myslí, že jim hážeme klacky pod nohy ze žárlivosti, strachu, že se jednoho dne rozhodnou nás zbavit, nebo jim jednoduše nevěříme, že jsou lepší než my. Ve skutečnosti je to ale naopak. Věříme jim, že jsou lepší, ne ale, že jsou tak dobří, jak bychom od nich sami chtěli.

Je tak úplně jedno, že samořiditelná auta sníží počet nehod a mrtvých na silnicích na minimum. Našemu mozku naprosto neracionálně vadí byť jen jedna jediná, jak ostatně nedávno ukázal poprask kolem podobných nehod. Pravou podstatu naší nedůvěry ukázal nedávný výzkum ověřený experimentem přímo na lidech.

Věřte algoritmům!

Na prestižní Chicagské univerzitě v sérii pokusů zkoušeli, jestli lidé věří alespoň odhadům statistických modelů, tedy něčemu, co už počítače dnes dělají opravdu dobře. Stačilo účastníkům říct rozdílné údaje o průměrné úspěšnosti algoritmů a slíbit jim odměnu, když správně tipnou, jak dopadli studenti v testech z matematiky.

Ukázalo se, že jsme náchylnější raději spoléhat sami na sebe, než na stroj, pokud stroj není podle nás dost dobrý, respektive nevydělá nám tolik, kolik bychom chtěli. A to dokonce i když vidíme čísla, která ukazují, že průměrně je lepší než my sami.

Roboti vylézají z klecí, říká šéf Českému institutu informatiky

„Třeba u samořiditelných aut se mohou lidé zdráhat je používat, i když jsou lepší než živí řidiči, ale nesplňují jejich představy o dokonalém řízení,“ napsal autor průzkumu, behaviorální ekonom Berkeley Dietvorst.

Ekonomové a psychologové ale přicházejí i s nápady na řešení. Konzultanti ze společnosti Deloitte například navrhli, aby byl autopilot prezentován jen jako „doplněk, ne hlavní funkce. A to i přesto, že si ho lidé pak nechají zapnutý klidně v drtivé většině času. Naše iracionalita se dá zkrátka přechytračit, víc než nedůvěřiví jsme hlavně líní.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.