Lidovky.cz

Elektromobilů v Česku přibývá. Aut na baterky však stále není dost

Ekonomika

  11:00
PRAHA - Kolem 1200 elektromobilů jezdí v současné době po českých silnicích. Je to zhruba o 200 víc než ještě na konci loňského roku. A letos velmi pravděpodobně celkový počet vozů na elektrický pohon dosáhne dvojnásobku z ­konce roku 2015, kdy u nás jejich počet převyšoval 700.

Elektromobil (ilustrační foto). foto: Reprofoto

Přesto jejich podíl na celkovém vozovém parku ve srovnání se světem výrazně zaostává. Elektromobily jsou pro většinu lidí stále drahé. Ty ojeté (a tedy s ­malým dojezdem) jsou někdy k ­mání zhruba za cenu odpovídající novému vozu s benzinovým motorem, za nové elektrovozy je stále třeba si několik set tisíc korun připlatit.

Jedna nová Tesla týdně

Že na druhé straně mezi Čechy nejsou skrblíci, svědčí i prodej nejdražších elektroaut značky Tesla. Jedno v průměru vyjde na cenu kolem dvou milionů korun. Ještě na konci roku 2014 jich u ­nás jezdilo 40, za uplynulých 2,5 roku jejich počet na českých silnicích vzrostl na aktuálních 137. A podle zjištění Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP) prodeje se dál zrychlují – v­současné době přibývá do Česka (značka nemá u nás obchodní zastoupení) zhruba jedna Tesla týdně.

Proti předešlým rokům se trh skutečně probudil. „Jejich počet u nás roste meziročně o 55 procent. Letos se očekává meziroční nárůst o 75 procent. Celosvětově by měly být aktuálně registrovány dva miliony elektrických vozidel včetně elektrobusů a dodávek,“ připomíná předseda Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP) Jaromír Marušinec.

Jenže nejdražší elektroauta nedělají celý trh. A i když ten roste rychleji, stále tvoří jejich podíl mizivé procento. Loni u nás podle statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA) z celkem 260 tisíc všech nově registrovaných osobních aut tvořily ta elektro 0,08 procenta (hybridy jsou jiná kategorie).

Nově registrovaná elektroauta v Česku a ve světě.

Pro srovnání – loni ve světě bylo podle údajů Mezinárodní energetické agentury nově registrováno 753 tisíc elektro aut všech typů, což je 1,1 procenta ze všech nových loňských registrací.

Zásadním argumentem pro stále malý zájem v Česku je hlavně zmíněná vysoká cena. Počet dobíjecích míst už není zásadní problém. Marušinec z ASEP uvádí, že v Česku je aktuálně k dispozici 250 veřejných i neveřejných nabíjecích míst, z toho zhruba 64 veřejných rychlonabíjecích. Na jednu nabíjecí stanici připadá asi 50 ­elektromobilů, což je pro současný počet těchto aut dostačující.

„Ukazuje se, že bez určité státní podpory je rozvoj e-mobility složitý. Musejí se ale snažit i automobilky,“ připomíná Ondřej Vaculín ze společnosti TÜV SÜD ČR, zaměřené na testování, certifikace a ověřování kvality.

Podpory se dočká jen někdo

„Koncerny mají v Evropské unii termín na splnění emisního limitu, který musejí pod hrozbou placení sankcí jejich prodané vozy splňovat. Takže se výrobci snaží nabízet vozy s různými alternativními palivy a elektřina je pro ně jednou z možností, jak limit emisí splnit,“ vysvětluje Vaculín.

I to je zřejmě důvod, proč cena elektro aut postupně klesá, i když pro řadové řidiče jsou stále těžko dostupná. Stát na jedné straně dotuje nákup těchto aut firmám nebo obcím či krajům, ale pro automobilisty žádnou finanční podporu pro nákup elektrovozů nemá.

„To by teoreticky bylo možné, ale jen v případě, pokud by se současně na té určité dotaci pro řidiče podíleli i výrobci,“ uvedla pro LN mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková.

Jenže to je pro výrobce, zřejmě až na některou jednorázovou marketingovou akci, nemyslitelné. Ani pro Škodu Auto, která už před lety krátce testovala elektrickou verzi octavie a chystá do roku 2025 uvést na trh pět modelů elektrických vozidel.

„Plánujeme, že každé čtvrté prodané auto v roce 2025 bude poháněno čistě elektrickým či kombinovaným pohonem. Superb bude první vůz s Plug-In-Hybrid pohonem, který bude představen v roce 2019,“ chlubí se mluvčí automobilky Štěpán Řehák. Nové elektroškodovky prý budou plné nejmodernější technologie a za „skvělý poměr ceny a výkonu“.

Výhody a nevýhody elektromobilů

Klady:

Nízká cena paliva – provoz vychází několikanásobně levněji než u vozů se spalovacími motory

Možnost dobíjet vůz doma

Tichý provoz, nízké emise

Jednodušší a levnější servis

Chystaná podpora ze strany státu a obcí – např. sleva na parkování

Zápory:

Zatím kratší dojezd na jedno nabití oproti benzinu a naftě

Znatelně vyšší pořizovací cena vozu, především kvůli bateriím

Dobíjení trvá v průměru dvě až­ čtyři hodiny, rychlodobíjení (zpravidla na 80 % kapacity baterie) zabere přibližně půl hodiny

Elektromobily jsou drahé, ale jezdí levně

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.