Tesla bude mít svou vlastní továrnu v Číně. Z automobilek bude první |
„Vystřelí vám to mysl z lebky do jiné dimenze,“ napsal Musk na Twitteru o novém voze. „Umí se změnit v robota, bojovat s mimozemšťany a udělat pořádné latte,“ zavtipkoval v dalším příspěvku.
Ač se o kamionu Tesly na veřejnosti mluví hlavně v posledních měsících, firma na něm pracuje v utajení už dva roky. Na pódium tak ve večerních hodinách (v pátek v pět hodin ráno SEČ) údajně dorazí funkční prototyp.
Vzhled vozu, který se nazývá Tesla Semi (podle amerického označení kamionu „semi truck“), výrobce už delší dobu naznačuje na pozvánkách na akci. Jak by mohl vypadat, ukázala také fotografie, která se šířila sítí Reddit a na silnici zachycený kamion velmi podobný oficiálním vizualizacím.
Design jistě zaujme řadu lidí, největší pozornost ale budou přihlížející věnovat hlavně dojezdu na jedno nabití, který je asi největším limitem současných elektromobilů.
Podle informací agentury Reuters ze srpna Tesla pracuje s dojezdem 200 až 300 mil (320 až 480 kilometrů). Dá se tak čekat, že se Tesla zaměří spíše na vůz určený pro kratší regionální trasy či dopravu ve městě. Mohl by tedy zaujmout například obchodní domy, které naváží zboží ze skladů za městem. Tesla by však podle agentury Bloomberg mohla v budoucnu představit několik variant s různě velkými bateriemi a tedy i různým dojezdem.
Důležitá bude samozřejmě také cena nákladního vozu. Dá se čekat, že čistě elektrický kamion bude citelně dražší, než klasické dieselové vozy. Elektromobily však nabízejí levnější „palivo“ a nemusí řešit emisní normy. Vzhledem k mnohem menšímu množství mechanických částí také snadnější údržbu. Musk podle Bloombergu tvrdí, že jeho cílem je mít elektrický pohon, který vydrží bez poruchy milion mil.
Zajímavé bude také sledovat, kdy bude chtít Musk začít vůz sériově vyrábět. Šéf Tesly je známý tím, že své firmě stanovuje velmi ambiciózní termíny, které se ale často nedaří dodržet. Se zpožděním na trh v minulosti přišel sedan Model S i SUV Model X.
Výroba nestíhá
Tesla s představením nákladního vozu přichází uprostřed svého „produkčního pekla“, jak sám Musk nazval zahájení výroby Modelu 3. Produkce vozu zatím nabíhá velmi pomalu. Ve třetím čtvrtletí firma slibovala dokončit 1500 vozů, nakonec jich ale z továrny vyjelo jen 260. Tesla zároveň chtěla rozšířit produkci na 5000 automobilů týdně do konce roku a příští rok pracovat na zdvojnásobení tohoto čísla. Původní cíl však nyní odložila na první čtvrtletí a zároveň spadla do rekordní ztráty.
‚Produkční peklo‘ podle Tesly: Auta mířila k prodejcům bez sedaček či displejů |
Automobilka prý bojuje s problémy se zásobováním a také se zatím nepodařilo odladit proces výroby - podle informací FT je sice továrna automatizovaná, ale řadu robotů je stále nutné ovládat manuálně. Na vůz se přitom hromadí předobjednávky - na čekací listině je asi půl milionu zájemců. Vůz je možné objednávat dál, ale dá se čekat, že nejbližší doba dodání bude v roce 2019.
I kvůli problémům s výrobou Modelu 3 Musk představení nákladního auta odložil, původně ho měla veřejnost spatřit už v říjnu. S malým sedanem přitom má kamion překvapivě mnoho společného. Musk prohlásil, že nákladní vůz bude například využívat motory z Modelu 3. Tyto relativně levné pohony by prý měly nákladnímu umožnit rychlý rozjezd s těžkým nákladem.
Kvůli odsunuté premiéře však Teslu dokázala předběhnout konkurence. Daimler v říjnu představil prototyp nákladního vozu E-Fuso Vision One. Ten má dojezd 220 mil (asi 350 kilometrů), uveze 11 tun nákladu a je zaměřený hlavně na přepravu nákladů v rámci města. Na trh by se měl dostat do čtyř let.
Do elektrických nákladních vozů se vrhne i Volkswagen, který by měl užitkový elektrický vůz nazývaný e-Delivery, začít vyrábět v roce 2020. Zároveň koncernové značky Man a Scania představí elektrické autobusy pro evropská města.