Lidovky.cz

Mercedes se omluvil Číně za reklamu s citátem o dalajlamovi

Ekonomika

  6:19
PEKING/PRAHA - Jestli jsou na něco Číňané citliví, jsou to zmínky o­ svobodném Tibetu a jeho duchovním vůdci dalajlamovi, který žije od roku 1959 v indickém exilu. Právě kvůli němu se v úterý musel omlouvat německý výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz.

Sporná reklama. foto: instagram

Automobilka vyjádřila svou lítost nad tím, že na sociální obrázkové síti Instagram o den dříve sdílela fotografii bílého kupé s­ mořskými vlnami v pozadí, doplněnou motivačním citátem dalajlamy Nahlížejte na svět ze všech úhlů, budete více otevření.

Zakázané osvěžení

Pod snímkem byl popisek, který musel Číňany podráždit ještě víc: Začněte svůj týden s osvěžujícím pohledem na život od dalajlamy. Toto pozitivní sdělení v řádu několika hodin vyvolalo reakce čínských uživatelů, kteří začali psát rozčilené komentáře k tomuto příspěvku. Paradoxní přitom je, že Instagram je v Číně od roku 2014 blokován. Jinými slovy fotku s citátem mohli vidět jen lidé, kteří byli mimo pevninskou Čínu.

Mercedes se v úterý omluvil prostřednictvím čínské sociální sítě Weibo, což je alternativa mikroblogu Twitter, a příspěvek smazal. „Ihned podnikneme kroky k­ hlubšímu pochopení čínské kultury a­ hodnot, včetně svých mezinárodních zaměstnanců, abychom své chování standardizovali a zajistili, že se podobný problém nebude opakovat,“ kála se společnost.

Nejrychleji rostoucí trh

Není divu, že výrobce luxusních aut vychází komunistickému režimu vstříc. Jen za loňský rok Mercedes v Číně dosáhl největšího meziročního růstu prodaných aut, více než 25 procent. Celkem zde loni prodal 587 tisíc vozů.

Proč celkem neškodný citát rozdráždil Peking, je jasné. V Číně je totiž 82letý duchovní vůdce Tibeťanů označován za politického agitátora, nebezpečnou osobu a ­„vlka v mnišském rouše“.

Jde přitom za poslední dobu již o několikátou omluvu, která vůči Pekingu zazněla od velké západní společnosti. Naposledy před pár týdny se tak za „zpochybňování územní celistvosti Číny“ musely omlouvat a napravovat informace ve svých systémech americké aerolinky Delta Air Lines, hotelový řetězec Marriott či španělská oděvní značka Zara.

Konkrétně aerolinky například umožnily v sekci stížnosti a komentáře označit za zemi původu dotazovaného právě Tibet. Ten ovšem komunistická Čína považuje za svoji nedělitelnou součást od roku 1950, kdy jej obsadila její armáda. Podobného „přešlapu“ se dopustil i hotelový řetězec Marriott, jenž zákazníkům rozesílal dotazník, kde v seznamu států figuroval Tibet, Tchaj-wan a ­Hongkong. Řetězec musel do dočasně znepřístupnit své webové stránky.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.