Lidovky.cz

Mercedes v Česku svolá do servisů 5000 aut. Kvůli nepovolenému softwaru pro kontrolu emisí

Ekonomika

  15:36
PRAHA - I v Česku jezdí tisíce Mercedesů, které podváděly při emisních testech. Na silnicích vypouští více škodlivých látek, než by měly. Německý Daimler, výrobce vozidel Mercedes, je další automobilkou, která se přiznala k podvodům při měření emisí. Týká se to i aut, která jezdí v Česku.

Terénní vůz SUV Mercedes GLA byl prezentován na frankfurtském autosalonu. foto: Reuters

“Předpokládáme, že se svolávací akce bude týkat přibližně 5000 vozidel,” říká Jan Kuhn, mluvčí importéra Mercedesů.

Jde o většinu naftových verzí sedanů a kombi C a SUV GLC, které se za poslední roky v Česku prodaly, konkrétně jde o verze 220d. Vedle toho jde i o menší počet vozů slabší naftové verze dodávky Vito. Konkrétní počty jednotlivých modelů importér nesdělil, na českém trhu je ale nejprodávanějším z nich SUV GLC.

Automobilka raději vozy aktivně opraví a pokusí se tak předejít riziku obří pokuty. Jde o takzvanou svolávací akci, kdy se vozy opravují kvůli závažnému problému. Oproti tomu v kauze dieselgate u koncernu Volkswagen jde v Evropě o „servisní akci“, tedy kdo chce, tomu emisní šidítko z vozu odstraní. Mercedesy jsou také navíc narozdíl od dotčených volkswagenů, škodovek, audin a seatů ještě ve velké míře v tovární záruce.

Po světě se problém týká 774 tisíc aut Mercedes, nejvíce - skoro čtvrt milionu - jich jezdí v Německu, právě tamní ministerstvo dopravy v pondělí co nejrychlejší opravy nařídilo. V úterý pak Mercedes potvrdil, že svolá všechny dotčené vozy v Evropě. 

Ekologicky se chovaly jen v laboratoři

Při testech se ukázalo, že auta se ekologicky chovala jen v laboratoři. Tam v dostatečné míře do výfukových plynů vstřikovala močovinu, která snižuje množství škodlivých oxidů dusíku. Na silnicích už se ale auto chovalo jinak a močovinou výrazně šetřilo a na emise nehledělo. Automobilka zkrátka nechtěla své zákazníky obtěžovat tím, aby museli močovinu často doplňovat. To se ale odrazilo na zmíněných oxidech dusíku, které se mimojiné podílí na dýchacích potížích a vedou hlavně u lidí žijících ve městech k předčasným umrtím. Mimochodem právě německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW financovaly testování oxidů dusíku na opicích a lidech.

Analytická společnost Warburg Research podle agentury Reuters odhaduje, že “opravy” všech Mercedesů vyjdou na více než sto milionů eur, tedy v přepočtu přes 2,5 miliardy korun, což je něco přes tři tisíce korun na jedno vozidlo. Automobilka tím ale může předejít pokutě, která by mohla dosáhnout až 5000 euro za každé takové auto, což je mnohonásobně víc, než na kolik vyjde oprava. Firma měla v tomto případě štěstí, že tyto konkrétní motory nenabízela na americkém trhu, tam by byly tresty výrazně přísnější. Ale i tam Daimler čelí podezření, že podobně jako Volkswagen při testech podváděl.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.