Lidovky.cz

Veteráni jako investice. Na rozdíl od akcií si automobil můžete užít

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Investovat do zlata nebo cenných papírů je pro některé movité lidi už nuda. Svoji pozornost tak soustředí například na veterány. Historické vozy nebo youngtimery patří k nejvýnosnějším alternativním investicím. Zájem o legendární automobily je i v Česku, potvrzuje to relativně nově založená značka Mototechna Classic.

Veterán Ferrari 250 GTO byl letos vydražen za 48 milionů dolarů. foto: RM Sotheby's

Historický a vzácný automobil si lze pořídit ze dvou důvodů. Tím prvním je čirá láska k veteránům a touha jednoho z nich řídit. Druhým důvodem je pak záměr dobře investovat peníze a po čase vůz, možná se ziskem, prodat. Ani jedna možnost se navzájem nevylučuje. I v tom nejdražším investičním veteránu se totiž můžete projet.

Mít veterána se vyplatí

Při pohledu na index historických vozů za posledních deset let jde jednoduše zjistit, že veteráni patří k alternativním investicím, jejichž hodnota pořád roste. I když podle Historic Automobile Group International Indexu (HAGI) ceny v tomto odvětví od loňského roku stagnují, tak při desetileté optice patří historické vozy k výnosným a klidným způsobům investice.

Mototechna Classic prodává například vůz Chevrolet Corvette z roku 1978.

Řada lidí tento alternativní způsob, jak zhodnotit své úspory, také může brát jako ideální mix zábavy a byznysu. „Zájem ze strany zákazníků stále roste. Lidé berou veterány a youngtimery jako alternativní investici, kterou si na rozdíl od akcí nebo cenných papírů mohou v průběhu jejího vlastnictví zároveň užívat,“ popsal pro Lidovky.cz Petr Vaněček provozní ředitel mezinárodní sítě autocenter AAA Auto, která v březnu rozjela novou značku s názvem Mototechna Classic.

Mototechna Classic funguje od března letošního roku. Za tu dobu už v Česku prodala okolo padesáti veteránů a youngtimerů. Některé vozy z nabídky pochází podle Vaněčka ze sbírky zakladatele firmy AAA Auto Anthony Dennyho. Další automobily zase nabídli samotní zákazníci. „Samozřejmě také monitorujeme inzerci a trh a veterány sami aktivně vyhledáváme, ať už v tuzemsku nebo v zahraničí,“ dodal Petr Vaněček.

Ne všechny veterány nebo youngtimery můžeme označit jako investiční. Aby mohl být vůz považován jako způsob investice, musí mít předpoklad, že jeho hodnota bude postupem času narůstat. Mototechna Classic si proto auta při nákupu pečlivě vybírá. „U běžné nabídky vozů odmítáme vykoupit 60-70 % vozů, u segmentu Mototechny Classic odmítáme až 95 % vozů,“ shrnul provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček.

Hitem je Ferrari nebo Porsche

Stálicemi mezi investičními vozy jsou značky Ferrari a Porsche. Klasikou je Porsche 911. Některé ročníky se majitelům zhodnotí až šestkrát. Oblíbeným autem je také Alfa Romeo Spider, Brouk od Volkswagenu nebo některé modely od BMW. Zda bude hodnota vozu stoupat záleží na několika okolnostech. Menší počet pojízdných veteránů stejného typu pochopitelně žene cenu nahoru. Důležité je taky skladování automobilu a péče, jakou mu majitel dopřeje.

Model 250 GTO z roku 1962 v červené barvě byl v Kalifornii vydražen za 48,4 milionů dolarů.

Nejdražším vydraženým veteránem se stalo během letošního června Ferrari. Model 250 GTO z roku 1962 v červené barvě byl v Kalifornii vydražen za 48,4 milionů dolarů (více než 1 miliarda korun). Tato suma se stala největší částkou, jakou kdy někdo zaplatil za veterána na aukci. Předchozí rekord z roku 2014 držel stejný model, akorát o rok mladší, tehdy byl prodán za 38,1 milionů dolarů (přes 800 milionů korun).

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.