Lidovky.cz

Volkswagen a Ford vytvoří globální alianci, plánují elektromobily i samořízené vozy

Ekonomika

  15:43aktualizováno  17:24
Německá automobilka Volkswagen se dohodla s americkým konkurentem Ford Motor na vytvoření globální aliance, v jejímž rámci budou společně vyvíjet lehké užitkové vozy. Firmy o tom v úterý informovaly na detroitském autosalonu. Dodaly, že zkoumají rovněž možnost společného vývoje elektromobilů a samořízených vozů.

Logo Volswagen na prodejně v Německu. foto: AP

Ford chystá alianci s Volkswagenem. Spolupracovat by mohly na elektromobilech

Automobilky upozornily, že aliance nebude zahrnovat vlastnické propojení podniků. První společně vyvinutá vozidla by se podle nich mohla objevit na trhu již v roce 2022, uvedla agentura AP. Na provozních výsledcích by se nová výroba měla projevit o rok později. 

Ford bude pro obě společnosti projektovat a vyrábět pickupy střední třídy, stejně jako větší dodávkové vozy pro evropské zákazníky. O vývoj a výrobu městských dodávek se postará VW. Automobily by se mohly vyrábět v závodě Fordu v Turecku, oznámila německá automobilka.

Šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess oznámil, že automobilky využijí svých zdrojů k tomu, aby „ještě lépe sloužily milionům zákazníků z celého světa“. „Pro Volkswagen je tato aliance i důležitým opěrným bodem pro posílení konkurenceschopnosti,“ dodal Diess. Součástí koncernu Volkswagen je také mladoboleslavská automobilka Škoda Auto.

Vstříc nové éře mobility

Dohodnutá spolupráce podle šéfa Fordu Jima Hacketta posílí efektivitu obou podniků a zlepší jejich schopnost čelit náročným úkolům do budoucna. „Poskytne nám to možnost spolupracovat při vytváření nové éry mobility,“ prohlásil Hackett. Žádné snižování pracovních míst v souvislosti s aliancí Hackett neočekává, podrobnosti o dopadech na regionální činnost automobilka zveřejní v příštích týdnech.

Alianci bude řídit společný výbor, v jehož čele stanou Diess a Hackett. Výbor bude zahrnovat i další vysoce postavené vedoucí pracovníky z obou automobilek.

Aliance by měla podle partnera poradenské firmy EY Petra Knapa oběma skupinám pomoci rozprostřít vývojové náklady a dosáhnout snížení jednotkových nákladů zvýšením objemů výroby. „Nižší náklady a obhájení ziskových marží bude pro obě firmy zásadní. V časech, kdy se odvětví pouští do náročných bitev v nových oblastech mobility s technologickými giganty a zároveň čelí poklesu či stagnaci hlavních trhů, jsou nákladové úspory zásadní. Pro Ford šlo možná o jednu z mála cest, jak si před akcionáři obhájit pokračování fungování v Evropě a nenásledovat společnost GM, která z Evropy odešla úplně,“ řekl Knap.

Akcie německé automobily na frankfurtské burze v úterý zpevnily o 0,6 procenta, zatímco akcie jejího amerického partnera v USA nejprve, v předburzovním obchodování, stouply o 0,7 procenta, po otevření burzy ale ztrácely přes dvě procenta.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.