Lidovky.cz

V Asii vyrábějí falešné supersporťáky. Vzhledem jsou k nerozeznání od těch pravých

Ekonomika

  5:00
PEKING/PRAHA - Za Bugatti, Maserati či Ferrari nemusíte dát veškeré své jmění. Kopie téměř jakýchkoliv superaut totiž vyrábějí mnohonásobně levněji také továrny v Číně a Thajsku. Pouhým okem karoserii nerozeznáte od originálu, motor a celý zbytek auta ale nemusí mít s luxusním modelem nic společného. Falešnou karoserií se mohou osadit i běžné vozy.

Malá továrna na repliky luxusních automobilů v Thajsku. foto: Vehicle Kingdom

O napodobeninu luxusních vozů se už ve své garáži pokusilo několik kutilů. Většinou se však jedná o amatérské kopie, v Asii si ale z těchto falešných karoserií udělali byznys. Místní společnosti vyrábějí bodykity (designově upravená sada exteriérových dílů - pozn. red.) luxusních aut, kterými jsou následně osazovány běžné vozy nebo jiné slabší supersporťáky.

Výsledné automobily jsou téměř k nerozeznání od originálů.
Výsledné automobily jsou téměř k nerozeznání od originálů.

Na fotkách z továren, které kolují po internetu, jsou vidět například bodykity modelů Ferrari LaFerrari, Maserati MC12, Pagani Zonda, nebo Bugatti Chiron. K často prodávaným bodykitům patří také ten od Lamborghini Veneno. I pokud bylo těchto vozů vyrobeno pouze 14, tak jich po světě jezdí mnohonásobně více. Můžou za to právě „šikovné čínské ručičky“, které karoserii jednoho z nejdražších vozů okopírovaly.

Čína jako velmoc ve vykrádání nápadů. Vyrobí kopie dřív, než na ně autor sežene peníze na Kickstarteru

V asijských továrnách používají různé materiály, záleží vždy na tom, jak moc se má karoserie podobat té reálné. Kvalitnější bodykity jsou tvořené ze sklolaminátu či karbonu, levnější verze vyrábějí z plechu.

Malá továrna na repliky luxusních automobilů v Thajsku.

Asijské země nejsou po světě známé jenom kopírováním automobilů, ale například Čína čelí kritice kvůli vyrábění kopií výrobků, které objeví na Kickstarteru a dalších crowdfundingových platformách. Někdy dochází dokonce k případům, kdy Číňané vyrobí zboží dřív, než ho na trh uvede samotný autor nápadu.

Právě kvůli těmto praktikám je Čína kritizována například Spojenými státy. Krádeže duševního vlastnictví patřily také k důvodům, proč prezident USA Donald Trump loni na čínské zboží uvalil cla.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.