Lidovky.cz

Nejdražší auto světa je poctou tomu nejkrásnějšímu. Krásné ale není

Ekonomika

  17:00
Ženeva - Automobilka Bugatti přivezla na ženevský autosalon nejdražší nové auto všech dob. Neznámý zákazník za něj zaplatil v přepočtu asi 427 milionů korun. Vůz nazvaný La Voitture Noir, oslavuje 110. výročí značky a zároveň je poctou jednomu z nejkrásnějších aut všech dob.

Jedinečné Bugatti La Voitture Noir na autosalonu v Ženevě foto: Luděk Vokáč, Lidovky.cz

Vozy Bugatti patří od znovuzrození značky pod koncernem Volkswagen k tomu nejextrémnějšímu a nejdražšímu v automobilovém světě. Už původní Veyron, který historicky jako první auto překonal metu maximální rychlosti 400 km/h, vyšel ve své době nejméně na milion eur. Bez daně.

Jedinečné Bugatti La Voitture Noir na autosalonu v Ženevě
Jedinečné Bugatti La Voitture Noir na autosalonu v Ženevě

Aktuální nástupce, model Chiron, začíná s cenovkou asi na dvou a půl milionech eur, opět bez jakýchkoli lokálních daní. Ale i tyto sumy blednou před částkou, kterou zaplatil nejmenovaný zákazník za nejnovější kreaci Bugatti, která se jmenuje prostě La Voitture Noir (černé auto). Vůz, jak jinak, než v černém laku, je nejspíš nejdražším novým autem, které bylo oficiálně prodáno: za technický skvost někdo podlé šéfa značky Stephana Winkelmanna zaplatil 16,7 milionů eur, což je tentokrát nejspíš už suma s daní.

V přepočtu je to ohromujících 427 milionů korun, čímž Bugatti vytvořilo kategorii vozů, u nichž můžeme počítat cenovky ve zlomcích miliardy. Mimochodem, jméno majitele automobilka neprozradí, ale šušká se o tom, že si omračující černé auto měl pořídit někdejší vládce koncernu Volkwagen, Ferdinand Piëch.

La Voitture Noir je ovšem zajímavé nejen pro svou cenu. Vůz, který očividně stojí na technice Chironu a nejspíš používá i jeho šestnáctiválec s výkonem 1 500 koní, totiž vznikl v jednom exempláři a u toho také zůstane. S autem oslavujícím 110. výročí založení značky, se totiž pojí jeden příběh.

Vůz totiž některými prvky designu odkazuje na legendární Bugatti 57SC Atlantic, které je mnohými považováno za jedno z nejkrásnějších aut světa. Tato vzácnost vznikla v letech 1936 – 1938 v pouhých čtyřech exemplářích, přičemž jeden z nich byl nenávratně ztracen při přepravě a nikdy nebyl nalezen. La Voitture Noir tak má být jakousi náhradou za tento automobilový klenot.

Mimochodem, jeden exemplář 57SC Atlantic vlastní slavný módni magnát a návrhář Ralph Lauren, cena jeho vozu je dnes odhadována na čtyřicet milionů dolarů. Druhý vůz měl dlouho ve své sbírce „bugattek“ americky neurochirurg Peter Williamson, před několika lety ho ale údajně prodal za 36 milionů dolarů a auto teď stojí v Mullin Automotive Museum v Kalifornii.

Třetí existující Atlantic potkal také divoký osud. Auto bylo v roce 1955 zničeno při hrozivé srážce s vlakem, při které zahynuli oba jeho pasažéři a vůz byl dlouho považován za neopravitelný. Nakonec ale vůz prošel několika rekonstrukcemi s využitím co největšího množství původních dílů a dnes se vyskytuje v Česku, ale podobně jako u La Voitture Noir je jeho majitel neznámý. Tento vůz je ale nejméně ceněný z celé sestavy.

La Voitture Noir budí bez pochyby, stejně jako původní Atlantic, velké emoce. Jenže zatímco elegantní Bugatti, které ve své době udivovalo komfortem a maximální rychlostí přes 200 km/h (obojí fascinaci mají vlastně auta společnou), je skutečně designérským skvostem a nejlepší ukázkou práce karosářských mistrů, nové La Voitture Noir dle nás zrovna moc krásy nepobralo. Je vcelku agresivní a má hodně zvláštních detailů, které někdy na Atlantic odkazují trochu zbytečně (třeba množství výfuků). Mnohé je pak dané použitím architektury Chironu a tedy zaměřením auta na extrémní výkon.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.