Lidovky.cz

Ekonomika

Veletrh CES se opět výrazně věnuje mobilitě. Vlastním autem šokoval i elektronický gigant Sony

Ředitel automobilky Toyota Akio Toyoda mluví o futuristickém, zcela ekologickém „Woven city“, které by bylo poháněno molekulami uhlíku. foto: AP Photo

LAS VEGAS / PRAHA - V americkém Las Vegas právě probíhá tradiční veletrh spotřební elektroniky CES, který je každý rok pro mnohé první příležitostí, jak představit světu své technické novinky. Kromě samotné spotřební elektroniky ve všech podobách se CES letos opět výrazně věnuje i ­tématu mobility. Především v této oblasti jsme se dočkali řady překvapení.
  20:56
Nový elektronický gigant od společnosti Sony s názvem Vision-S. Sloužit bude k...
Koncept futuristického vozu Mercedes-Benz Vision AVTR.

Už několik let se na veletrhu CES výrazně prosazují auta a další dopravní prostředky. Začalo to s ­nástupem trendu elektromobility, ale jasně se ukazuje, jak se svět spotřební elektroniky, digitální techniky a osobní dopravy propojuje. Trend aut, která mají sloužit spíš jako služba než jako objekt touhy, akcentuje i letošní CES.

Auta neauta

Propojení různých světů například ukazuje futuristický koncept Mercedes-Benz Vision AVTR, který firma představila ve spolupráci s­ režisérem Jamesem Cameronem a jeho Avatar Films. Studie vozu má demonstrovat možnosti směřování německé značky v oblasti trvalé udržitelnosti, design i provedení propojují řidiče výrazněji s­jeho okolím. Auto především ukazuje koncept nových článků baterií založených na grafenové technologii. Tyto baterie se kompletně obejdou bez vzácných kovů a dalších cenných materiálů. Baterie jsou plně recyklovatelné, lze je dokonce kompostovat.

VIDEO: Model Tesly Cybertruck poprvé zachycen v běžném provozu. V ulicích vypadá ještě více futuristicky

Korejská automobilka Hyundai zase překvapila spoluprací se společností Uber na jejím projektu autonomního aero-taxi Uber Elevate. Hyundai vyrobí letouny S-A1, které jsou schopny vertikálního vzletu i přistání. Poháněny budou elektřinou, maximální cestovní rychlost bude 290 km/h a­ dolet asi sto kilometrů na jedno nabití. Létat se má ve výšce 300 až 600 metrů. Zprvu bude se stroji létat pilot, ale počítá se s ­přechodem na plně autonomní provoz.

Vlastním automobilem šokovala i společnost Sony. Elektronický gigant tak trochu vypálil rybník všem ostatním technologickým firmám, u kterých se o přípravách vlastního vozu kdysi spekulovalo – třeba Googlu či Applu. Sony ale svůj elektromobil Vision-S, který postavilo ve spolupráci s koncernem Magna, vyrábět nehodlá. Vůz slouží jen jako prostředek k­ demonstraci schopnosti různých divizí Sony směrem k automobilovému průmyslu: od infotainmentu, hudby a zábavy na palubě přes senzory hlavně v podobě kamer až po záměr pomoci s využitím technologie lidaru pokroku v­ autonomní mobilitě.

Hračky i praktické drobnosti

Na CES se ale také ukazují produkty a řešení, které mají realitě samozřejmě podstatně blíže než koncepty futuristických automobilů. Koncern Bosch tak například ukazuje vývoj v oblasti čelních skel. Technologie Virtual Visor s displeji z tekutých krystalů v ­čelním okně zabrání oslnění řidiče, a­ tím zvýší bezpečnost provozu.

Displeje všeho druhu jsou vůbec dalším důležitým trendem letošního CES. Francouzská společnost Hap2U předvedla prototyp chytrého telefonu s vlastním „plastickým“ displejem s hmatovou odezvou. Tlačítka a různé textury na displeji telefonu tedy působí pod prstem realisticky. Technologie vypadá již docela odladěně a mohla by brzy zamířit do výroby.

Velkým tématem letošního roku jsou i ohebné displeje. Na CES to ukazuje třeba Lenovo, které představuje malý počítač ThinkPad X1 Fold s ohebným třináctipalcovým displejem a přídavnou Bluetooth klávesnicí. Po složení jde o velmi kompaktní přístroj, který přitom nabízí v rozloženém stavu vcelku obvyklou pracovní plochu. Novinka už zná i ­svou mezinárodní cenu, stát má 2499 dolarů, tedy v přepočtu asi 56 500 korun bez DPH.

Elektro Frankfurt: Hyundai má futuristický koncept a ukazuje dobíjení vodíkem

Podobně je pojatý i prototyp Dell Concept Ori a vlastní vizi notebooku s ohebným displejem předvádí i Intel. Jeho koncept Horseshoe Bend je výrazně větší než přístroje od Lenova a Dellu, rozložený displej má úhlopříčku 17,3 palce a ve složeném stavu se blíží velikosti klasického laptopu.

CES je také plný různých nových televizorů a chytrých telefonů. Zařízení těchto kategorií tu prezentují třeba Samsung, LG, nebo čínská TCL, která začíná být v poslední době vcelku ambiciózní.

Neobvyklé novinky se ale objevují i v jiných oblastech. Tak třeba nenápadný chytrý zámek Alfred ML-2 je nejspíš první komerčně dostupné zařízení, jež využívá technologii vzdáleného bezdrátového nabíjení Wi-Charge. Novinka je ale dost drahá, vyjde na 699 dolarů, tedy více než 15­500 korun bez daně. Ani speciální lampička, která má usnadnit čtení dyslektikům, nebude levná. Zařízení Lexilife bude v prodeji zhruba v polovině roku a stát má 550 dolarů (necelých 12­500 korun bez daně).

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.