Lidovky.cz

Ekonomika

Dacia dobývá Česko. Domácnosti si koupily víc dusterů než jakýkoli model od Škodovky


Dacia Duster | foto: Dacia

Premium
PRAHA - Rumunský sportovně-užitkový vůz (SUV) Dacia Duster si v druhém pololetí loňského roku pořídilo více českých domácností, než kolik jich zvolilo nějaký model od domácí Škody. Dlouholetý král této části trhu – Škoda Fabia – klesl až na třetí pozici, na druhé místo se propracovalo SUV Škoda Karoq.

Z analýzy dat z registru vozidel, kterou provedly LN, je znát rostoucí zájem Čechů o SUV i to, že sahají po tom nejlevnějším – a tím je právě dacia. Počítaly se přitom pouze nové vozy, které u kterých byla jako provozovatel uvedena soukromá osoba, a nešlo tak o prodeje firmám či živnostníkům.

Autor:

V celkových prodejích všech modelů ovšem českému trhu i nadále vládne Škoda, a to v prodejích domácnostem i firmám.

„Celosvětový trend vzestupu obliby SUV je jednoznačně rozpoznatelný i na českém trhu. Zároveň jsme svědky mírného poklesu poptávky po malých vozech,“ popisuje Pavel Jína, zástupce Škoda Auto. A dodal, že v dalších měsících čekají opět nárůst prodejů hlavně díky výbavám připraveným k oslavám 125 let založení automobilky.

Dusteru se v Evropě daří

„Mírný pokles prodejů fabie mohl být způsoben přechodem na nový měřicí cyklus spotřeby, kvůli kterému byla v některých měsících omezena nabídka,“ soudí Jína. Prodeje mohlo podle něj ovlivnit i malé městské SUV Kamiq, pro které se rozhodují i zákazníci, kteří dosud kupovali fabie. Poptávka se tak tříští a zvýhodňuje rumunský vůz.

Silné prodeje rumunského SUV domácnostem nejsou v rámci Evropy překvapením. Například loni v srpnu byl duster po golfu druhým neprodávanějším autem Evropy, a to včetně prodejů firmám.

Určitou výhodou dusteru je, že prakticky nečelí přímé konkurenci – ve své cenové kategorii a velikosti je sám. Proti tomu například SUV od Škodovky – a to všechny modely od Kamiqu po Kodiaq – mají spoustu podobně velkých rivalů s obdobnými cenovkami, které mohou zákazníci zvažovat.

Jaká auta si kupují české domácnosti?

Duster zvýhodňuje i to, že tato statistika zahrnuje jen domácnosti, které si pořídily vůz jako zcela nový a jsou u něj uvedeny jako první provozovatel. Předváděcí vozy, i když měly najeto jen několik desítek kilometrů, se v této statistice neobjeví. Přitom prakticky nejetých, ale už ne nových fabií je jen podle inzertního serveru Sauto.cz v nabídce třikrát více než dusterů. Takže kdo chce škodovku, může mnohem snadněji najít pár měsíců starý vůz. Proti tomu u dacií je tato nabídka omezená. Proto jsou zájemci o duster více nuceni jít k dealerovi a koupit si auto nové.

Celý rok uhájila Škoda

Fabia za celý loňský rok díky dobrému prvnímu pololetí jedničkou v prodejích domácnostem zůstala. Privátní zákazníci si jich loni pořídili 3914 proti 3517 novým dusterům. Fabia byla za celý rok neprodávanější v 79 českých regionech včetně Prahy nebo Plzně, duster ovládl 69 oblastí včetně Brna a Zlína. V druhém pololetí byla situace v regionech výrazně odlišná, do hry silně vstoupila značka Hyundai a pozice prvních míst napříč republikou byla rozmanitější. Ve všech velkých městech od Prahy po Plzeň si domácnosti v druhé půlce roku kupovaly především Hyundai i30.

Jako značka nicméně zůstává Škoda u českých domácností dál jasnou jedničkou, loni dokonce svůj podíl na trhu zvýšila. Uskočila tak Hyundaii i Dacii, kterým se už tolik nedaří s dalšími modely.

Prodeje Škody přitom nestojí jen na malé fabii, české rodiny ve velkém kupují i zmíněné SUV Karoq, loni se dobře prodával i končící rapid a rozjíždí se odbyt scaly a kamiqu. Octavia nemá takový úspěch jako u firemních zákazníků a u domácností je až desátá.

Škoda Auto loni poprvé vyrobila v Česku více než 900 tisíc aut, produkce vzrostla o 2,25 procenta

Škoda za celý loňský rok domácnostem prodala o půlku více aut než druhý Hyundai, až těsně za ním je třetí Dacia. Novinkou je čtvrté místo v privátních prodejích pro francouzský Peugeot, který se vyhoupl před japonskou Toyotu. I Francouzi mohou děkovat popularitě SUV, jejich hitem je malý model 2008 – proti němu už ale Škoda nabízí nový kamiq.

Dříve Škoda čelila Hyundaii

Škoda v prodejích firmám i domácnostem kraluje dekády. Aby se nějaký model dostal před škodovku, se v některých měsících stalo naposledy před sedmi lety, kdy lidé slyšeli na zvýhodněnou nabídku tehdy končící verze Hyundai i20. Vůz s klimatizací tehdy vyšel na 199 tisíc korun.

Když se na trh dostala nová generace korejského vozu, cena už byla srovnatelná s fabií a Čechy to přestalo lákat. Škoda si pak s fabií opět upevnila svůj náskok. Ten až nyní ohrožuje rok od roku zlepšující se prodej dusteru.

Pohled na prodeje jednotlivých značek podle regionů ukazuje spíše na šikovnost jednotlivých dealerů než na lokální preference zákazníků. Výjimkou může být snad silná pozice Dacií Duster v pásu od Jizerských po Orlické hory, kde nejspíše pomáhá nabídka pohonu všech čtyř kol.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.