Lidovky.cz

Ekonomika

Pohonné hmoty zlevňují, nafta už je dražší než benzin, říkají unikátní čísla z burzy. A ceny budou padat dál


Ilustrační snímek. | foto: Pixabay.com/Skitterphoto

Premium Exkluzivně
PRAHA - Hrozba koronaviru sráží na pumpách odbyt pohonných hmot. Přitom ceny padají, někde už na 23 koruny za litr, a padat budou dál. Pohonné hmoty zlevňují roky nevídaným tempem. Jen za uplynulý týden o více než korunu v průměru, ale u mnoha čerpaček ještě víc. Skutečností ale také je, že benzin zlevňuje rychleji než nafta a za diesel tak už leckde platíme u pump vyšší cenu než za Natural 95.

Končí rok trvající cenová výhoda nafty. I přes propad cen a velké zlevnění, zájem řidičů neroste. Naopak. Prodeje pumpařů výrazně klesají, v průměru zhruba o čtvrtinu až třetinu. Něco takového tuzemský trh pohonných hmot mnoho let nezažil. 

Autor:

Natural 95 tak Češi o víkendu tankovali za cenu mírně nad 28 korun v průměru (nejlevnější pumpy už ale nabízejí i za 22,9 koruny) a podobně tak diesel (nejlevnější za 24,5 koruny). V nejbližších dnech se už nafta u pump i v republikovém průměru dostane nad natural. Její velkoobchodní cena je vyšší už teď.

Srovnání vývoje ceny nafty a benzinu od začátku roku 2020.

V nejbližších dnech se už nafta u pump i v republikovém průměru dostane nad natural. Její velkoobchodní cena je vyšší už teď. Cenovky na stojanech čerpacích stanic sice dělají řidičům stále větší a větší radost, využívá to ale stále méně z nich. „Lidé omezují jízdy a výrazně se snižuje i objem přepravy autobusy i nákladními vozy. To platí pro celou Evropu. Já odhaduji, že na spotřebě pohonných hmot se to projevuje propadem o 25 až 30 procent,“ popisuje situaci Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. 

„Na trhu už vidíme propad spotřeby o nějakých 30 procent,“ přidává se Jan Duspěva, šéf státní společnosti Čepro, která patří k největším distributorům u nás a pohonné hmoty prodává i ve vlastní síti pump Euro Oil. 

Diesel klesá pomaleji

Nafta tvoří na celkovém mixu spotřeby větší podíl než benzin, jeho odbyt ale vzhledem k omezení cestování obyvatel v mnoha zemích klesá ještě rychleji než prodeje dieselu do také váznoucího provozu kamionů a autobusů.

Proto na burze (a tedy i ve velkoobchodních cenách pro Česko) zlevňuje benzin rychleji než nafta. Pro představu – ještě na začátku března se obchodovaly obě pohonné hmoty na burze v Rotterdamu za zhruba stejnou cenu. Po vytrvalém zlevňování už v pátek ale stála tuna benzinu necelých 200 dolarů a tuna nafty 300 dolarů. Což je v přepočtu 3,7 koruny za litr benzinu a 6,5 koruny za litr nafty. 

K tomu si rafinérie připočítávají zhruba 25 procent prémii a po přičtení spotřebních daní, které jsou u nás pevnou částkou dané, plus DPH vzniká velkoobchodní cena. V současné době tedy na úrovni kolem 22 korun za litr benzinu a 23 až 24 koruny za litr nafty. Rozdíl oproti průměrné ceně pro řidiče na čerpačkách ukazuje, že si velká část pump dnes vybírá z každého prodaného litru obrovskou marži - kolem 5 až 6 korun. Leckde si tak kompenzují úbytek tankujících řidičů. 

Koronakrize doléhá i na dopravce. Havlíček navrhuje půlroční odklad plateb za naftu

Jenže vysokou marži a tedy vyšší cenu pro řidiče si kvůli hrozbě ještě většího poklesu tankujících nemohou dovolit nejmenší prodejci, pumpy nezávislých vlastníků, kterých je u nás v silné konkurenci 4 tisíc veřejných stanic většina. Situace tak může vést podle šéfa Unie nezávislých petrolejářů Ivana Indráčka i ke konci některých čerpacích stanic. 

„Prodeje skutečně dramaticky padají a myslím, že až nouzový stav kvůli koronaviru skončí, situace se už nevrátí k původní úrovni spotřeby. Lidé zjistí, že mnoho věcí lze místo jízd na osobní jednání řešit elektronicky, lidé a firmy budou mít méně prostředků na utrácení a omezí různé zbytné výdaje,“ uvedl Indráček. 

Koronavirus a Saúdi

Ceny ropy a pohonných hmot táhne už týdny dolů po celém světě nejen obava z nákazy a ekonomické ztráty zemí a firem. Dalším silným vlivem je i vytrvalá snaha Saúdské Arábie těžit co nejvíc ropy a prodávat ji za co nejnižší cenu. Saúdové se tak snaží na úkor konkurenčních těžařských zemí (hlavně Ruska a USA) posílit svůj tržní podíl na světové produkci. To vše dohromady sráží ceny ropy na dlouho nevídaně nízké hodnoty – v pátek pod 25 dolarů za barel ropy Brent. 

Přitom ještě začátkem března stálo černé zlato víc než dvakrát tolik. Páteční cena byla při jejím přepočtu na úroveň 610 českých korun za barel nejnižší za celé tisíciletí. „Jedná se o absolutně nejnižší korunovou cenu barelu Brentu za celé období od 30. června 1999. Na cenový pokles ropy zareagují v nadcházejících týdnech i ceny pohonných hmot v České republice. Během dubna se tak může průměrná cena jak benzínu, tak nafty dostat až k úrovni 25 korun za litr,“ vyjádřil se ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.