Lidovky.cz

Cena ojetin v pololetí klesla o sedm procent na 212 tisíc korun

Ekonomika

  14:40
Praha - Cena prodávaných ojetých aut na českém trhu se v prvním pololetí snížila o sedm procent na 212 000 korun. Mohou za to nižší zájem kupujících, dovozy starších ojetin z ciziny a méně vozů s českým původem. Cena zánovních vozů do pěti let naopak o 30 000 Kč stoupla. V pátek to uvedly společnost Cebia a skupina AAA Auto.
Autobazar - ilustrační foto.

Autobazar - ilustrační foto. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Ve snaze dosáhnout alespoň nějakého zisku přitom řada prodejců ještě nabízela slevy. V následujících měsících se podle firem očekává, že ceny půjdou nahoru. Pokles ve výrobě nových aut, nepříznivý kurz koruny pro dovozy aut a menší ochota lidí měnit častěji auto by se měly projevit menší nabídkou ojetých vozů, a to zejména mladých ojetin.

Dovezených ojetin je po koronaviru méně, certifikovaní prodejci však hlásí širší nabídku aut než kdy dřív

„Sehnat kvalitní ojeté auto se může ukázat jako těžší úkol než v předešlém roce. Kvůli kurzu koruny se do Česka budou dovážet levnější a méně kvalitní vozy, na kterých bude možné více vydělat. Ti, kdo si plánují koupit ojeté auto v dohledných měsících, by se měli po něm poohlédnout co nejdříve,“ uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.

Podle údajů skupiny AAA Auto se v pololetí téměř nezměnilo množství nabízených zánovních ojetin. Jejich cena ale proti loňsku vzrostla o 30 000 Kč na průměrných 439 000 korun.

Trh osobních ojetých vozidel letos výrazně ovlivnila opatření spojená s koronavirem. Dovozy ojetých aut klesly v prvním pololetí meziročně o téměř 23 procent. Do Česka se tak dovezlo 69 026 ojetých vozidel, což bylo nejméně od roku 2014. O dva procentní body na 53 procent se zvýšil podíl dovezených aut starších deseti let.

Auta i přes velká očekávání výrazně nezlevní, ceny ojetin naopak poletí nahoru

Průměrná doba prodeje se meziročně prodloužila o 22 dní na 106 dní. Kvůli tomu stoupl podíl vozů s propadlou STK o tři procentní body na 21 procent.

S dovozem starších aut a větším zastoupení zahraničních ojetin na trhu, které jsou starší než české ojetiny, se v prvním pololetí u prodávaných aut zvýšil i průměrný počet najetých kilometrů, a to o osm procent na 166 000 km. Skutečný kilometrový nájezd však bude podle Pajera vyšší, neboť u zhruba třetiny aut někdo manipuloval s počitadlem najetých kilometrů.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.