Lidovky.cz

Elektrické SUV od Škody je na světě. Enyaq prý dojede 510 kilometrů, cena nepůjde pod milion

Ekonomika

  19:37aktualizováno  20:37
V historickém prvním automobilu Laurin & Klement s označením Voiturette A dorazil včera nový šéf Škody Auto Thomas Schäfer na pódium pražské haly O2 Universum, aby zahájil prezentaci očekávaného elektromobilu Enyaq iV. Vůz kategorie SUV nabídne dojezd až 510 kilometrů na jedno nabití a čeští zákazníci budou moci zpočátku vybírat ze dvou kapacit baterie, pohonu zadních nebo všech kol a čtyř úrovní výkonu. Novinkou jsou designové linie interiéru namísto výbavových stupňů.

Ceny v Česku začnou na 1 059 900 korunách, podrobnější ceník značka odhalí později.

Jako první má být k objednání speciální edice, jež odkazuje na letošní 125. výročí vzniku automobilky. Počet 1895 kusů odpovídá roku založení značky. Každé auto z Founders Edition bude mít plaketu s pořadovým číslem na volantu.

Škoda Enyaq iV.
Škoda Enyaq iV.

Zákazníci budou vybírat ze dvou barev karoserie (černá a stříbrná metalíza) a dvou interiéru (koňaková nebo černá kůže). Standardem bude netradiční, 140 diodami podsvětlená maska chladiče.

Enyaq iV je druhým čistě elektrickým modelem značky a prvním na platformě MEB. Mezi vozy s touto koncernovou technikou bude Enyaq iV výjimečný, jelikož se jako jediný nebude vyrábět v továrně VW v Lipsku, ale bude vznikat v Mladé Boleslavi. 

Z počátku bude automobilka nabízet především dražší verze vozu, což mimochodem reflektuje i nabídka modelů na různých trzích. Ačkoli budou globálně dostupné tři různé varianty velikosti baterie (jmenovitá kapacita 52, 62 a 82 kWh), na řadě trhu bude automobilka prozatím nabízet jen dvě vyšší kapacity. To je i případ Česka, kde nyní nebude dostupná základní verze s nejmenší baterií, pohonem zadních kol a elektromotorem o výkonu 109 kW.

Nelze vyloučit, že tuto variantu uvede automobilka na trh později. V zásadě je tento postup v souladu s oblíbenou praxí automobilek z poslední doby, kdy se v počátku prodeje daného modelu snaží firma nabídnout především dražší verze, za které jsou ochotni nedočkaví zákazníci trochu připlatit. 

Českého trhu se tedy primárně týkají jen silnější motorizace se dvěma většími kapacitami baterie. Tato provedení lze v Česku kombinovat celkem se čtyřmi různými motory. Místním základem je tedy 132 kW a pohon zadních kol.

Důraz na design

Provedení Enyaq 60 iV nabídne dojezd 390 kilometrů na jedno nabití. Až 510 kilometrů na jedno nabití ujede Enyaq 80 iV rovněž s pohonem zadní nápravy a elektromotorem o výkonu 150 kW. Ten má právě silnější baterii. Tu dostanou i dvě verze s pohonem všech kol: Enyaq 80x iV má výkon 195 kW dojezd až 460 kilometrů, stejný jízdní dosah nabídne Enyaq RS iV s výkonem 225 kW.

Později také nejspíš přijde i druhá karosářská varianta. Ačkoli mnozí u elektrického SUV Škoda očekávali splývavou záď jako u studie Vision iV, z níž Enyaq vychází, sériové provedení dostalo tradičněji pojatou záď. Nicméně po českých silnicích se již prohánějí maskované prototypy modelu ve stylu SUV kupé, což naznačuje, že nás pravděpodobně čeká ještě druhá premiéra.

Na design ovšem klade automobilka důraz už i u klasického SUV. Kromě oné speciální krystalické masky jsou důležité svalnaté proporce zjemněné například grafikou světlometů. Příď a záď vozu tvoří zajímavou protiváhu a celek působí překvapivě vyváženě. Dlouhá kabina slibuje velký vnitřní prostor, například zavazadlový má mít objem 585 litrů.

Chce tedy zaujmout rodiny, kterým nabídne dostatek místa, přitom má stále patřit k dostupnějším elektromobilům. Konkurencí mu bude například chystaná Tesla Model Y (ta umí být až sedmimístná, to Enyaq na rozdíl od klasického Kodiaqu nedovede), ale také koncernový „sourozenec“ VW ID4, jehož premiéra se rovněž chystá.

Mezi stávajícími modely vlastně zatím příliš konkurence nemá, jelikož je to středně velké SUV a automobilky se u elektromobilů doposud soustředily buď na velká prémiová SUV, nebo na menší modely. Určitou alternativou k Enyaqu ale nadále mohou být třeba elektrické Hyundai Kona nebo Kia e-Niro, což jsou ale právě o dost menší auta. Mírně větší (a také dražší) je třeba Mercedes EQC.

Premiéra pod drobnohledem

Premiéra nového elektromobilu značky Škoda proběhla v pražské hale O2 Univerzum za přísných bezpečnostních opatření, která měla minimalizovat riziko šíření nového koronaviru. Pozvaným novinářům automobilka s předstihem doporučila a zajistila test na koronavirus, důkladným testováním prošel i veškerý personál zajišťující premiéru vozu.

Vzhledem k opatřením byla pro automobilku více než kdy dříve důležitá i online forma představení auta formou živého vysílání. To mohli diváci sledovat dokonce v v 360° provedení, kdy se tedy mohli z pozice kamery rozhlížet libovolně kolem sebe.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.