Lidovky.cz

Ekonomika

Volkswagen učinil nepřátelský krok, říká Středula k přesunu výroby Superbu. Přijdou škodováci o část odměn?

Josef Středula. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Premium Rozhovor
KVASINY/PRAHA - Že se bude Škoda Superb vyrábět jinde než v Česku, se řeší už tři roky. Nyní je to zřejmě definitivní verdikt. Škodováci to vnímají velmi citlivě, říká nejvyšší český odborář Josef Středula.

Výroba Škody Kodiaq zůstane v České republice, stejně tak i Fabia combi

Limuzína Superb se má za dva roky místo ve východočeských Kvasinách vyrábět v bratislavském závodě Volkswagenu (VW), kam se přesune z Německa i sesterský model Passat. Téměř po 20 letech zmizí z českých linek jeden z nejdražších vozů, které Škoda Auto nabízí. „Považuji to rozhodnutí za politické. Jde podle mě o nepřátelský krok, a to je ještě korektní výraz,“ míní šéf Českomoravské konfederace odborových svazů.

Autor:

Lidovky.cz: Proč si to myslíte?
Ve Škodovce vznikl vůz, který je možné srovnávat s nejlepšími v jeho kategorii. Pokud tento vůz s největší přidanou hodnotou opustí Česko, hospodářské výsledky Škody Auto budou odlišné.

Lidovky.cz: Půjde stále o vůz Škody Auto, jen vyrobený v továrně VW, ne? V Česku se třeba vyrábí seaty ze stejného koncernu...
To není pravda, z pohledu hospodaření už to nebude výrobek Škody Auto, ale pobočného závodu Volkswagenu v Bratislavě. Seat a jeho přidaná hodnota je navíc odlišná oproti Škodě Superb. Každý vůz má úplně jinou ekonomičnost výroby. Když budete na jedné lince dělat seaty a na jiné fabie, nepůjde o větší změnu. Ale když odtud vezmete špičkový vůz, změníte ekonomiku firmy.

Lidovky.cz: Proč si myslíte, že přesun Superbu do Bratislavy nemá ekonomické důvody?
V bratislavské pobočce Volkswagenu byly například dlouhodobě vyšší mzdy než ve Škodě Auto. Jak jsem řekl, podle mě jde o politické rozhodnutí.

Lidovky.cz: Co tím výrazem míníte?
O tom, že jde o politické rozhodnutí, jsem přesvědčený. Ve VW se toho po aféře Dieselgate za uplynulého půldruhého roku odehrálo poměrně hodně, koncern se zásadním způsobem mění. Došlo v něm k několikanásobným změnám, v dceřiné Škodě také. Odchod jejího bývalého šéfa Bernhardta Maiera opepřil německý tisk tvrzením, že se Škoda možná trochu utrhla a že je třeba, aby se vydala jiným směrem, zbrzdila svůj vývoj.

Škoda Enyaq iV na světové premiéře v Praze
Škoda Enyaq iV na světové premiéře v Praze

Lidovky.cz: Může to souviset s tím, o čem se ve Škodě mluví už dlouho, tedy že ji chce VW tlačit spíše do výroby lacinějších vozů?Automobilka v takovém koncernu se sama o sobě nemůže rozhodnout, kam směřuje. O tom rozhodlo vedení VW. K pohlavkování není důvod. Koncern by měl naopak ocenit, že má velmi úspěšnou značku. Je evidentní, že tam někdo rozehrál nějakou hru, a proto situace vypadá, jak vypadá...

Lidovky.cz: Čekáte od odborářů, kteří se stěhováním Superbu dlouhodobě nesouhlasí, nějaké protesty?
To je na jejich rozhodnutí, jejich předseda Jaroslav Povšík něco naznačil, je možné, že nějakou aktivitu podniknou. Jde o samostatnou organizaci mimo naši konfederaci, nejsme v kontaktu.

Lidovky.cz: Jak to vnímají zaměstnanci?
Ve Škodovce byly tyto diskuse vždy nesmírně citlivé, lidé se o ně zajímali. Zda bude nástupce modelu, kdy bude, jak bude vypadat, co bude mít v sobě, kolik bude stát. Vztah k Superbu, jehož název vychází z krásného velkého vozu z minulého století, je silný.

Lidovky.cz: O práci ale nejspíš nepřijdou, místo superbů se budou v Kvasinách vyrábět jiné modely. Nemůže být lidem u pásu vlastně jedno, jaké auto skládají?
Samozřejmě že jsou lidé, které to nezajímá. Ale jak znám škodováky, těm to principiálně jedno není. Ono to může souviset i s tím, jak bude vypadat jejich mzda. Hospodářský výsledek můžete dělit, jen když ho budete mít.

Lidovky.cz: Tušil jste, že se něco chystá?
To není rána z čistého nebe, to je aspoň dvouletá záležitost, předseda oborů Povšík o ní vždy velmi výrazně mediálně komunikoval. Původně se měl Superb přesunout do chystané továrny v Turecku (projekt vedení VW letos zastavilo – pozn. red.), pak se přešlo na bratislavský závod. Není podstatné, kam Superb směřuje, ale že směřuje jinam.

Lidovky.cz: Má Superb opravdu tak velkou přidanou hodnotu? Někdy je vnímaný jako přeceňované auto. Podobné vozy dnes hodně ztrácejí ve srovnání s SUV...
Nesrovnávám ho podle pohledu na silnici, ale podle hospodářského výsledku. V tomto směru má Superb v rámci nabídky firmy nejvyšší přidanou hodnotu, je to opravdu top typ Škody Auto.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.