Volkswagen učinil nepřátelský krok, říká Středula k přesunu výroby Superbu. Přijdou škodováci o část odměn?
Premium
Rozhovor
KVASINY/PRAHA -
Že se bude Škoda Superb vyrábět jinde než v Česku, se řeší už tři roky. Nyní je to zřejmě definitivní verdikt. Škodováci to vnímají velmi citlivě, říká nejvyšší český odborář Josef Středula.
Limuzína Superb se má za dva roky místo ve východočeských Kvasinách vyrábět v bratislavském závodě Volkswagenu (VW), kam se přesune z Německa i sesterský model Passat. Téměř po 20 letech zmizí z českých linek jeden z nejdražších vozů, které Škoda Auto nabízí. „Považuji to rozhodnutí za politické. Jde podle mě o nepřátelský krok, a to je ještě korektní výraz,“ míní šéf Českomoravské konfederace odborových svazů.
Lidovky.cz: Proč si to myslíte?
Ve Škodovce vznikl vůz, který je možné srovnávat s nejlepšími v jeho kategorii. Pokud tento vůz s největší přidanou hodnotou opustí Česko, hospodářské výsledky Škody Auto budou odlišné.
Lidovky.cz: Půjde stále o vůz Škody Auto, jen vyrobený v továrně VW, ne? V Česku se třeba vyrábí seaty ze stejného koncernu...
To není pravda, z pohledu hospodaření už to nebude výrobek Škody Auto, ale pobočného závodu Volkswagenu v Bratislavě. Seat a jeho přidaná hodnota je navíc odlišná oproti Škodě Superb. Každý vůz má úplně jinou ekonomičnost výroby. Když budete na jedné lince dělat seaty a na jiné fabie, nepůjde o větší změnu. Ale když odtud vezmete špičkový vůz, změníte ekonomiku firmy.
Lidovky.cz: Proč si myslíte, že přesun Superbu do Bratislavy nemá ekonomické důvody?
V bratislavské pobočce Volkswagenu byly například dlouhodobě vyšší mzdy než ve Škodě Auto. Jak jsem řekl, podle mě jde o politické rozhodnutí.
Lidovky.cz: Co tím výrazem míníte?
O tom, že jde o politické rozhodnutí, jsem přesvědčený. Ve VW se toho po aféře Dieselgate za uplynulého půldruhého roku odehrálo poměrně hodně, koncern se zásadním způsobem mění. Došlo v něm k několikanásobným změnám, v dceřiné Škodě také. Odchod jejího bývalého šéfa Bernhardta Maiera opepřil německý tisk tvrzením, že se Škoda možná trochu utrhla a že je třeba, aby se vydala jiným směrem, zbrzdila svůj vývoj.
Lidovky.cz: Může to souviset s tím, o čem se ve Škodě mluví už dlouho, tedy že ji chce VW tlačit spíše do výroby lacinějších vozů?Automobilka v takovém koncernu se sama o sobě nemůže rozhodnout, kam směřuje. O tom rozhodlo vedení VW. K pohlavkování není důvod. Koncern by měl naopak ocenit, že má velmi úspěšnou značku. Je evidentní, že tam někdo rozehrál nějakou hru, a proto situace vypadá, jak vypadá...
Lidovky.cz: Čekáte od odborářů, kteří se stěhováním Superbu dlouhodobě nesouhlasí, nějaké protesty?
To je na jejich rozhodnutí, jejich předseda Jaroslav Povšík něco naznačil, je možné, že nějakou aktivitu podniknou. Jde o samostatnou organizaci mimo naši konfederaci, nejsme v kontaktu.
Lidovky.cz: Jak to vnímají zaměstnanci?
Ve Škodovce byly tyto diskuse vždy nesmírně citlivé, lidé se o ně zajímali. Zda bude nástupce modelu, kdy bude, jak bude vypadat, co bude mít v sobě, kolik bude stát. Vztah k Superbu, jehož název vychází z krásného velkého vozu z minulého století, je silný.
Lidovky.cz: O práci ale nejspíš nepřijdou, místo superbů se budou v Kvasinách vyrábět jiné modely. Nemůže být lidem u pásu vlastně jedno, jaké auto skládají?
Samozřejmě že jsou lidé, které to nezajímá. Ale jak znám škodováky, těm to principiálně jedno není. Ono to může souviset i s tím, jak bude vypadat jejich mzda. Hospodářský výsledek můžete dělit, jen když ho budete mít.
Lidovky.cz: Tušil jste, že se něco chystá?
To není rána z čistého nebe, to je aspoň dvouletá záležitost, předseda oborů Povšík o ní vždy velmi výrazně mediálně komunikoval. Původně se měl Superb přesunout do chystané továrny v Turecku (projekt vedení VW letos zastavilo – pozn. red.), pak se přešlo na bratislavský závod. Není podstatné, kam Superb směřuje, ale že směřuje jinam.
Lidovky.cz: Má Superb opravdu tak velkou přidanou hodnotu? Někdy je vnímaný jako přeceňované auto. Podobné vozy dnes hodně ztrácejí ve srovnání s SUV...
Nesrovnávám ho podle pohledu na silnici, ale podle hospodářského výsledku. V tomto směru má Superb v rámci nabídky firmy nejvyšší přidanou hodnotu, je to opravdu top typ Škody Auto.
© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.