Lidovky.cz

Čínská auta to tu budou mít těžké

  9:34
PRAHA - Čínské a indické automobilky přijdou se svými vozy na americký a evropský trh během pěti až sedmi let, říká Michael Hanley, partner konzultantské společnosti Ernst & Young zodpovědný za automobilový sektor.

Problém. Číňané budou mít více práce s tím dostát požadavkům na kvalitu svých vozů. foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

LN Jaký je pohled automobilového sektoru na střední a východní Evropu?
Cílem automobilek, které jsou ve střední a východní Evropě, bylo vozidla zde vyrábět a většinu dovážet do západní Evropy. Ale to se mění. Na region, jenž byl vždy atraktivní díky nízkým nákladům na výrobu, se nyní pohlíží jako na trh, který je velmi významný i jako odbytiště. V roce 2002 se zde prodalo 2,1 milionu automobilů, v roce 2012 to odhadujeme na 5,4 milionu automobilů. To je růst o sto padesát procent, jeden z nejvyšších na světě.

Hodně se mluví o tom, že západní trhy zaplaví levné vozy z Číny a Indie. Kdy k tomu dojde?
V Číně i v Indii jsou automobilky, které chtějí být skutečnými globálními hráči. Zatím je tu ale dost překážek, které jim v blízké době v tomto cíli brání. První je, že musejí uspokojit poptávku na svém vlastním trhu, který je sám o sobě obrovský a nenasytný. Druhým problémem je, že se musejí vypořádat s požadavky na kontrolu emisí, na bezpečnost vozidla a na jeho kvalitu. Automobily, které jsou v těchto zemích vyráběny nyní, nejsou pro západní zákazníky přijatelné hlavně z důvodů zatím nízké bezpečnosti a kvality. Firmy nakonec postupně vyrobí automobily, s nimiž budou chtít vstoupit na západní trhy. Ale bude to v horizontu spíše tak pěti až sedmi let.

Je možné dnešní názor západního zákazníka na čínská auta srovnat s pohledem na japonská nebo korejská auta v minulosti?
Určitě. Když japonské automobilky přišly na severoamerický trh, jejich americká konkurence nebyla příliš kvalitní. Oni dovezli lepší automobily a získali velkou část trhu. Zároveň zvýšili laťku co se týče kvality, emisí, spotřeby a tak dále. A americké automobilky nyní vyrábějí velmi kvalitní auta, určitě mnohem kvalitnější než před lety. Do této situace mají nyní přijít Číňané -budou mít mnohem více práce s tím, dostát požadavkům na kvalitu svých vozů, protože laťka je nyní velmi vysoko.

Myslíte, že čínské firmy přijdou na trh pod vlastním jménem, nebo koupí nějakou známou, zavedenou značku?
Čína bude podle mě chtít přijít na západní trhy s vlastní značkou, ať už to bude Geely nebo Chery nebo jakákoli jiná. Otázkou je, jestli dokáží vstoupit na trh jen tak, nebo se budou chtít odrazit od nějaké existující značky, která už má vytvořeny distribuční kanály. Přijít s novou značkou na trh by znamenalo vybudovat novou distribuční síť, zařídit servis - a to je velmi obtížné.

Jak se liší Indie od Číny?
Obě země mají mnohé společné znaky - třeba již zmíněný obrovský počet tamějších zákazníků, Indie má však horší dopravní infrastrukturu, je tam méně kvalitních silnic než v Číně. To hraje velkou roli.

Budou na případné levné dovozy z Číny a Indie reagovat evropské a americké automobilky?
Je tu otázka, zda vůbec existuje reálná poptávka po takto levných autech. Například v Americe nyní zažíváme dramatický přesun směrem k menším automobilům, který je ale především dán jejich menší spotřebou. Může se stát, že lidé budou chtít vozy za velmi nízkou cenu, ale zatím západní zákazníci chtějí spíše auta, která jsou něčím osobitá.

Zmínil jste se o spotřebě. To je nyní pro automobilky i společnost velké téma...
Je to problém číslo jedna pro všechny výrobce aut tak na příštích pět let. Pro automobilky je nutné přijít na to, jak se vyrovnat na jedné straně se státní regulací, která jim nařizuje určité nízké množství emisí, a s požadavky spotřebitelů na straně druhé.

Jak moc důležitou roli hrají alternativní paliva?
Všechny společnosti investují obrovské množství peněz do výzkumu a vývoje nových alternativ. Kdy ale přijde na trh masově vyráběný automobil na alternativní paliva, to je otázka. Automobilky mluví o tom, že k velkému průlomu dojde po roce 2010.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.