Lidovky.cz

Amerika se vrací ke kořenům

  14:52
Detroitský autosalon ukázal, že americké automobilky opět vsadily na velká auta. Evropa se snaží prosadit diesely, Američanům ale zatím moc nevoní.

Skupina Chrysler představila koncepty poháněné elektromotory nabíjenými ze zásuvky. Chrysler ecoVoyager (uprostřed) je však pro větší dojezd doplněn palivovými články a Jeep Renegade (vpravo) vznětovým tříválcem. Dodge ZEO (vlevo) je čistý elektromobil. foto: Foto Chrysler.

V kolébce amerického automobilového průmyslu - v Detroitu -se zítra otevřou brány prvního mezinárodního autosalonu roku 2008. Svoji světovou premiéru zde oslaví přibližně padesátka konceptů a nových vozů určených pro sériovou výrobu.

Ukazuje se, že americký trh stále požaduje velká auta. Právě Detroit se stal místem premiéry typických velkých pick-upů Ford F-150 a Dodge Ram, které stále jsou ztělesněním klasického amerického vozu. I mnoho dalších sériových premiér pochází ze segmentu vozů SUV. Z novinek jmenujme například Subaru Forester, který proti své nynější generaci narostl do všech směrů, nebo vůz KIA Borrego. Toyota Venza je zajímavým crossoverem mezi klasickými kombi a vozy určenými do mírného terénu.

Americký trh má sice stále v oblibě velké a těžké terénní vozy, na významu však nabývá ohled na životní prostředí. Mnoho z předvedených novinek je proto schopno spalovat různé kombinace benzinu a ethanolu. Rozšiřuje se také nabídka hybridních verzí stávajících automobilů. Příkladem je v tomto směru třeba obrovitý Cadillac Escalade Hybrid nebo také cenově orientované hybridní SUV Saturn Vue (upravený Opel Antara/Chevrolet Captiva).
Evropa prosazuje diesely Především evropské automobilky, které jsou specialisty na vznětové motory, již nějakou dobu prosazují, aby na amerických silnicích jezdilo více dieselů. Jejich snahy pokračují i v letošním roce. Naftové motory má pro osobní vozy ve své nabídce především MercedesBenz, v Detroitu se k němu přidává také BMW. Vznětové motory se rozhodlo propagovat i Audi, které představilo sportovní model R8 vybavený dvanáctiválcovým turbodieselem budícím respekt.

I přesto se ale ukazuje, že menší spotřeba naftových motorů pro Američany stále není dostatečným důvodem k jejich nákupu - žádný masový nákup aut s tímto druhem motoru se nekoná. Možná je to dáno i tím, že infrastruktura nafty není na tamním trhu stejně dobrá jako u benzinu a zároveň že Američané dokáží ocenit kultivovanost a nízkou hlučnost zážehových jednotek.

Tradiční lákadlo: koncepty Také pro detroitský autosalon si automobilky připravily zajímavé koncepty. Například Mitsubishi předvedlo koncept RA, který je vybaven novým turbodieselem 2,2 litru, který se zanedlouho objeví v sériové (a dlužno říci, že především evropské) produkci. Větší novinku však ukázala značka MercedesBenz. Její koncept Vision GLK je ukázkou toho, jak bude vypadat sériové kompaktní SUV této značky, které se dostane do prodeje zřejmě v druhé polovině letošního roku. Z podobného soudku jako tento malý terénní Mercedes je také Saab 9-4X.

Přehlédnout nejde ani Mazdu Furai s rotačním motorem a tvary skutečného závodního vozu, stejně jako koncept Land Rover LRX -dvoudveřové terénní kupé. Pozadu nezůstal ani koncern Chrysler a jeho trojice konceptů Chrysler ecoVoyager, Dodge ZEO a Jeep Renegade.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.