Lidovky.cz

Off-roady skončily. Ať žije SUV

  13:23
PRAHA - Pro automobily se vzhledem terénního vozu se vžilo označení SUV. Mimo silnice toho zvládnou stále méně a jejich podíl rok od roku stoupá.

Jeep Patriot se snaží nabídnout uhlazenost moderního SUV a charakterem klasického off-roadu. foto: Foto: Petr Hanke

Je zřejmé, že podstatu automobilů, které se pod ni řadí, zkratka SUV (Sport Utility Vehicle - sportovně-užitkový vůz) nevystihuje dokonale. Zejména slovo sport je v souvislosti s vysokými karoseriemi spíše přehnané. Mnohé však vysvětluje původ značky: USA. Současná auta, která se řadí do segmentu SUV, se totiž oproti klasickým off-roadům daleko více podobají klasickým osobním vozům. Americkou terminologií jsou tedy „sportovnější“.

V každém případě už zkratka SUV takřka zcela nahradila spojení terénní vůz, případně off-road. Jak by také ne, když se auta v tomto segmentu stále více podobají klasickým kombi, případně velkoprostorovým vozům.

Jak se vlastně automobil kategorie SUV definuje? Správné SUV má velká kola, zvětšenou světlou výšku a robustnější vzhled. Jistě není bez zajímavosti, že k tomu, aby byl automobil řazen do segmentu SUV, nemusí mít ani pohon všech kol. Mnoho výrobců totiž nabízí tyto vozy také s pohonem pouze jedné nápravy. Dlužno dodat, že těch se v ČR mnoho neprodá (hlavně díky Nissanu Qashqai jen asi 4 procenta).

Nejrůznější výzkumy ukazují, že v naprosté většině si lidé vozy SUV nekupují kvůli ježdění v terénu. Největšími lákadly těchto aut je kromě robustnosti a z ní vyplývajícího pocitu většího bezpečí především vyšší poloha sedadel. Svoji roli má také touha odlišit se. Automobiloví výrobci se tomuto trendu samozřejmě přizpůsobují a snad o každém novém SUV lze říci, že se na silnici chová lépe než to předchozí.

Výběr z téměř 50 vozů Nabídka těchto terénních vozů se neustále rozšiřuje. V roce 2004 bylo v České republice v prodeji 32 modelů řadících se do tohoto segmentu. V roce 2007 ale zákazníci už mohli vybírat ze 47 vozů - nabídka se tedy rozšířila téměř o polovinu. Ještě větší nárůsty ale zaznamenávají statistiky prodejů. V roce 2004 (od tohoto roku se používá stejná metodika počítání registrací) bylo registrováno 4675 vozů řadících se do segmentu terénních automobilů, jejich podíl na celkových registracích osobních vozů činil 3 procenta. Rok 2007 ukazuje následující čísla: počet registrací 13 119 kusů a tržní podíl 6,9 procenta. Jistě není bez zajímavosti, že plné dvě třetiny vozů SUV jsou registrovány jako lehké užitkové automobily v segmentu N1.

V současnosti jsou auta SUV ve statistikách Svazu dovozců automobilů brána jako jedna kategorie. Například již zmiňovaný Nissan Qashqai, který by mohl být snadno považován za zvýšený hatchback, je konfrontován s auty typu MercedesBenz GL nebo Land Rover Defender. Zahraniční statistiky proto tento stále se rozšiřující a oblíbenější segment rozdělují.
Klasickými zástupci dané kategorie jsou středně velká SUV, reprezentovaná například Toyotou RAV4, Hondou CR-V nebo v ČR nejprodávanějším Hyundai Santa Fe. O stupínek níže stojí například Jeep Compass, KIA Sportage nebo již dvakrát jmenovaný Nissan. Na opačném konci jsou luxusní „off-roady“ BMW X5, Audi Q7 nebo Range Rover.

Zajímavou skupinou jsou také zvýšená kombi běžných modelů (Subaru Outback, Volvo XC70 nebo Škoda Octavia Scout). Jejich vlastnosti jsou v podstatě shodné s SUV, ale vycházejí přímo z osobních vozů. 
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.