Lidovky.cz

S terénem si X-Trail opět rozumí

  16:20
PRAHA - Moderní auta SUV jsou stále více mířena na klasické silnice. Nissan X-Trail si ale i v nové generaci zachoval terénní schopnosti.

Nissan X-Trail. foto: Reprofoto

Nissan je považován za specialistu na vozy s pohonem všech kol. Modelů schopných poradit si s terénem má na českém trhu v nabídce hned pět. Jedním z nich je i vůz X-Trail, který v novém provedení přišel na trh v polovině minulého roku.

Z podobného designu obou generací i koncepce je možné usuzovat, že předchozí generace tohoto vozu se do potřeb zákazníků náramně strefila. Nový model si zachovává typickou hranatost, vysokou příď a vertikálně umístěná úzká zadní světla.

Praktický interiér
Velké změny potkaly u nové generace Nissanu X-Trailu interiér. Přístroje, které byly dříve umístěné nezvykle ve středu přístrojové desky, teď mají konvenční pozici za volantem. Nissan je pojal podobně jako u menšího modelu Qashqai.

Samotné zpracování interiéru je kvalitní a uvnitř budete mít dojem, že automobil znáte už dlouho. Snad jedinou věcí, na kterou je potřeba si zvyknout, je příplatkový integrovaný navigační systém s barevným displejem. Jakmile se s ním blíže seznámíte, zjistíte, že i když jeho displej není dotykový, ovládá se snadno a logicky. Ne zcela obvyklou vlastností je, že položkami menu lze listovat také pomocí tlačítek na volantu.

Nissan X-Trail 2,0 dCi

Koncepce: pětimístné pětidveřové SUV s motorem vpředu napříč a pohonem všech kol, rozměry 4630 x 1785 x 1680 mm, rozvor 2630 mm, světlá výška 200 mm, pohotovostní hmotnost 1651 kg, zavazadlový prostor 479 l

Motor   čtyřválcový turbodiesel,
                   1995 cm3     
Výkon  127 kW (173 k)/3750 min-1
Toč. moment 360 N.m/2000 min-1  
Převodovka             6M       
Zrychlení 0-100 km/h 10,0 s     
Nejvyšší rychlost 200 km/h      
Komb. spotřeba  7,4 l/100 km    
Cena             929 000 Kč     

Klady: výkonný a úsporný motor, jízdní vlastnosti (na silnici i v terénu), pocit, že řídíte off-road

Zápory: nešikovné sklápění zadních sedadel, klouzavá podlaha zav. prostoru, méně účinné topení

X-Trail má sedadla umístěná výše, než bývá u SUV obvyklé. Jsou nejen příjemně tvarovaná, ale zároveň mají i příjemnou tuhost. Praktickou stránkou tohoto vozu je ohromné množství nejrůznějších odkládacích prostorů. Místo na pití je nejen mezi sedadly, ale také v držácích po stranách přístrojové desky.

Také v zadní části dokáže X-Trail nabídnout dostatek místa. Komfort zvyšují opěradla zadních sedadel. Jejich sklon je možné nastavit do pěti poloh. Naopak ne úplně praktické je jejich sklápění. Nejdřív je totiž potřeba samostatně odklopit sedák, potom vyjmout opěrky hlav a následně sklopit opěradla. V některých konkurenčních vozech je tato operace mnohem jednodušší. Zajímavě je v Nissanu X-Trail vyřešený zavazadlový prostor. Má totiž dvojitou podlahu s výsuvnou schránkou pod ní. Samotnou plastovou dělicí podlahu je možné vyjímat. Ne úplně praktický je ale její tvrdý a klouzavý povrch. 

I přes velký objem vnitřního prostoru překvapí poměrně nízké užitečné zatížení - jen přibližně půl tuny.

Terénní tradice značky Nissan je na X-Trailu jasně patrná již na pohled. Automobil ale má samonosnou karoserii a nezávisle zavěšená kola, což odpovídá současnému trendu segmentu SUV. Přesto si ale X-Trail poradí s náročnějším terénem, než bývá zvykem.
 
X-Trail má sice světlou výšku vcelku průměrných 20 centimetrů, ale potěší solidními nájezdovými úhly a například i ochranou spodku vozu. Samozřejmostí je pohon všech kol s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou ve funkci mezinápravového diferenciálu. Řidič může volit mezi pohonem předních kol, automatickým 4x4, který připíná zadní kola při prokluzu těch předních, a režimem s pevně sepnutou spojkou. Ten se osvědčil při jízdě po kluzkém podkladu, protože automobil se chová jako se závěrem mezinápravového diferenciálu. V automatickém modu byla v rozbahněném kluzkém povrchu cítit určitá prodleva v připojení zadních kol. Na silnici zejména s kluzčím povrchem se jako optimální jevil právě automatický režim.

Lehkost a stabilita
V terénu se X-Trail velmi dobře ovládá a svému řidiči dodává pocit, že řídí skutečný off-road. To je dáno možná i tím, že při řízení je vidět dlouhá a rovná kapota motoru. To z dnešních aut dané velikosti dokáže zprostředkovat snad jen Land Rover Freelander a částečně také Jeep Patriot, jehož test je na následující straně.

Nissan X-Trail nabízí příjemné chování na kvalitních silnicích. Je totiž stabilní a přitom je z něj cítit i určitá lehkost, kterou byste podle jeho projevu v terénu nečekali.

Testovaný vůz je vybaven nejsilnějším dodávaným naftovým motorem. Jedná se o dvoulitr Renault s výkonem 173 k. Motor jednoznačně potěšil. Jeho zvuk sice není tak uhlazený jako třeba u Hondy CR-V, nicméně řidiče osloví zejména značnou lehkostí, s níž se nechá vytáčet.

Velký točivý moment turbodieselu ale způsobuje, že v režimu předního pohonu má tento Nissan ve výjezdech z ostřejších zatáček občas problémy s trakcí. Situaci vyřeší buď citlivější pravá noha, nebo poloha Auto pohonu všech kol.

Nissan X-Trail druhé generace ukázal, že je povedeným vozem daného segmentu s poměrně originálním mixem vlastností. Za v podstatě stejné peníze je v nabídce také slabší verze tohoto turbodieselu, ovšem kombinovaná se samočinnou převodovkou.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.