Lidovky.cz

Ženevské studie budoucnosti

  11:42
Na autosalonu bylo mnoho sériových novinek. Současně ale byly k vidění také futuristicky pojaté koncepční vozy, jejichž tvary ukazovaly směr příštího vývoje.

Pininfarina Sintesi v sobě spojuje mnoho zajímavých technických řešení. Systém palivových článků byl rozdělen do čtyř částí, jež byly uvnitř spolu s nádrží rozmístěny tak, aby se co nejlépe využil obestavěný prostor. foto: Foto Pininfarina

Na rozdíl od let minulých se na letošním ženevském autosalonu zdálo, že výrobci poněkud ustoupili od představování automobilů s nejrůznějšími alternativními druhy pohonu. Mezi současnými koncepty se nosí hybridní ústrojí pohonu a případně také vodíkové palivové články, což jsou technologie, o nichž se hovoří již několik let. To ale neznamená, že by se v Ženevě nebylo na co dívat.

Koncepční automobily poutaly i letos pozornost svými tvary, ale také různým přístupem k detailům. Bylo však zřejmé, že prototypy velkých automobilek nemířily do budoucnosti tolik jako dříve. Spíše měly za úkol navnadit pozornost a ukázat základní linie a některého ze sériových vozů, který se ve výrobě objeví s časovým odstupem - někdy jen několika měsíců, jindy třeba i jednoho roku.

Nalákat budoucí zákazníky
Přesně to byl případ koncepčních vozů značek Saab, Opel, KIA, Seat, Toyota nebo Renault, jejichž studie jsou představeny s obrázky samostatně. Například značka Volkswagen v karoserii modelu Golf ukázala zajímavé hybridní ústrojí pohonu - byla jím kombinace vznětového tříválce 1,2 TDI a elektromotoru. Vystavený automobil údajně disponuje kombinovanou spotřebou jen 3,4 l/100 km. Podobný princip konceptu zvolilo také BMW, které do modelu X5 s názvem Vision EfficientDynamics Concept implantovalo hybridní ústrojí pohonu se čtyřválcovým turbodieselem a elektromotorem.

Velmi nekonvenční byl také vůz LIFECar vystavený u značky Morgan. V karoserii, u níž se mísily tradiční i moderní tvary, byla totiž implantována technologie velmi účinných palivových článků.

Skoro sériová auta
Na vznětové motory se soustředila také značka Audi. Vedle nového kombi na základě modelu A4 postavila červený prototyp sportovního vozu R8, za jehož sedadly byl umístěn obludný dvanáctiválcový turbodiesel. Ve srovnání se sériovým vozem ale upravený design vyvolával rozporuplné reakce.

Překvapivě aktivní byla značka Saab. Ta představila koncept 9-X BioHybrid, který se nejen stal nejlepším konceptem autosalonu, ale také byl další ukázkou, jak by mohl vypadat budoucí malý saab. K vidění byla také již skoro sériová verze nového crossoveru 9-4X, který se zařadí mezi kompaktní vozy segmentu SUV a jemuž budou vlastní velmi „silniční“ geny.

Automobil téměř shodný se sériovou verzí, která vyjede ve druhé polovině roku, byl také Mitsubishi Lancer s pětidveřovou karoserií. Naopak Lexus ukázal otevřenou verzi svého připravovaného sportovního vozu LF-A.

Opravdové koncepty
Na autosalonu zaujaly také koncepty menších firem. Mezi ně patřil například Think ox, který jeho norský výrobce navrhl jako velmi lehký modulární elektromobil schopný přizpůsobit se různým požadavkům. Na podvodní svět lákal koncept domácí značky Rinspeed, která představila modifikovanou verzi Lotusu Elise, jež je schopná jezdit nejen po silnici, ale také plavat na hladině i pod vodou.

Předvést to nejlepší ze své více než čtyřicetileté historie chtěl Italdesign Giorgetta Giugiara. Ukázal to na sportovním voze s motorem vzadu, který se vyznačoval velmi jemnými liniemi. Z mnoha pohledů byl hvězdou konceptů prototyp Pininfarina Sintesi, který s elektromotory v kolech ukazoval, jak může vypadat pohodlný cestovní automobil budoucnosti. Zajímavé na něm bylo jak uspořádání vnitřního prostoru, tak i představená vize dopravního systému bez konvenčních dopravních značek.

Po Detroitu byla také v Ženevě k vidění nádherná limuzína Fisker Karma vybavená hybridním ústrojím pohonu. Velkou pozornost na sebe strhávala taktéž detroitská Honda CR-Z, která evropským zákazníkům naznačila, že Honda hodlá navázat na zpřetrhanou tradici dostupného a hbitého sportovního vozu CRX.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.