Lidovky.cz

Auto na to Tata

  15:59
Indická automobilka vyrobila nejlevnější auto na světě. Revoluční vůz stojí v přepočtu 45 000 korun. Je to revoluce, nebo pohroma?

Indický „brouk“. Celkem 45 tisíc korun má stát indický osobní automobil Nano, který by měl být pro masový automobilismus v Indii podobným impulzem jako Volkswagen Brouk nebo Fiaty 500 a 600 v poválečné Evropě. foto: AFP

Auto za 45 000 korun nemá klimatizaci, rádio ani posilovač brzd. Ocelovou karoserii lemují plastové nárazníky (ve výbavě de-luxe lakované) a čtyři malá kolečka jsou bez duše. Ale pořád je to auto za 45 000 Kč – jen o něco víc než dva průměrné platy v České republice. Až k nám autíčko v roce 2011 dorazí, možná už to bude i méně. V tomhle může jezdit každý.

Auto Tata Nano představila v lednu na automobilovém veletrhu v Dillí automobilka Tata. Ač by se mohlo zdát, že nejlevnější vozítko svařoval její sedmdesátiletý šéf Ratan Tata poslední čtyři roky ze starých popelnic, ve skutečnosti jde – s třicetimiliardovými ročními příjmy a podílem 3,2 % na hrubém národním produktu – o největší indickou firmu vůbec. Ratan Tata je dnes považován za indického národního hrdinu, magazín Fortune jej zařadil mezi pětadvacet nejvlivnějších podnikatelů světa. Jeho nejlevnější vůz planety sice v automobilovém průmyslu znamená „nový low-end“, ale rozhodně nebyl vyroben ze zoufalství – ve světě je dnes Tata pátým největším výrobcem nákladních vozidel a druhým největším výrobcem autobusů, který za 2,3 miliardy dolarů právě koupil značky Land Rover a Jaguar automobilky Ford. Tata Nano má možná nudli u nosu, ale rozhodně není z chudé rodiny.

Ratan Tata slíbil Indii „automobil pro každého“ před čtyřmi lety. Tenkrát prý sledoval dopravu v indických ulicích, sestávající převážně ze skútrů a motorek, obtěžkaných celými rodinnými klany („Otec za řidítky, dítě před sebou, jeho žena za ním s dalším děckem v náručí,“ uvedl v tiskové zprávě), a zamyslel se nad tím, zda by se taková rodinka nedala přesunout ze skútru pod jednu střechu superlevného automobilu. V uvažování hrál jistě roli i fakt, že zatímco jen za minulý rok se v Indii prodalo sedm milionů skútrů a motorek (díky nimž na indickém trhu vede Maruki Suzuki s většinovým japonským podílem), za stejnou dobu se ve stejné zemi prodal jen milion osobních automobilů.

Tata Nano
Rozměry: délka 3100 mm, šířka 1500 mm, výška 1600 mm
Zdvihový objem: 623 cm3
Objem motoru: 0,6 l, dvouválcový agregát Výkon: 24 kW (33 koní)
Palivová nádrž: 30 litrů
Kombinovaná spotřeba: 4,3 l 100 km Převodovka: čtyřstupňová

A to místní největší automobilka nemohla nechat jenom tak. Zvlášť v době, kdy se na místním automobilovém trhu čeká prudký nárůst díky expanzi indické střední třídy. Do roku 2016 by se měl zvětšit až čtyřikrát. Není náhoda, že letos v Indii uvede na trh nový typ malého automobilu i česká Škoda, která zde zdvojnásobuje své montážní kapacity, a že se chce s pidivozem na indický trh vejít i aliance Renault-Nissan – ve spolupráci s indickým výrobcem motocyklů Bajaj. Takhle se uvažuje na silnicích rostoucí ekonomiky hodně vzdálené evropským a americkým trhům, kde jsou největším hitem velká SUV a luxusní hybridní limuzíny. Vzhledem k tomu, že Tata Nano s kapesními rozměry 3,1 x 1,5 x 1,6 m by se měl začít vyvážet mimo Indii někdy v roce 2011, splňuje automobil už dnes evropské emisní limity Euro 4 (a to i přesto, že v jeho motoru o výkonu třiatřiceti koní tepe trabantový dvouválec). Na jednu stranu tak v současných indických ulicích jezdí vozidlo s většími nároky na ochranu životního prostředí a bezpečnost, než jaké Indie vůbec zná (evropské emisní limity by z indických silnic vyhnaly poslední koloběžku); na stranu druhou jsou Indové posledními řidiči, kteří by svá vozidla zamýšleli udržovat ve zvlášť vypilovaném stavu, a předpokládá se, že až se za pár let katalyzátor v Tata Nano (který emise vozidla snižuje jen o 80 % a ne o 99 % jako západní vozy) unaví, opravdu málokterý Ind bude mít motivaci pořídit si nový.

A přestože má Tata Nano spotřebu necelých pět litrů na sto kilometrů, pořád spotřebuje víc než zmíněné motorky, které na litr benzinu ujedou čtyřiapadesát kilometrů. Že čtyři lidé v automobilu spotřebují méně než čtyři lidé na skútrech? To tady neplatí, protože v Indii se jezdí ve čtyřech i na tom skútru. A co je hlavní: ani sebemenší autíčko se dopravou nikdy neproklestí tak rychle jako motorka. Ani v Dillí, ani v Praze.

Běžný automobil u nás dnes stojí čtvrt milionu a dopravní situace je zoufalá. Už za tři roky bude zřejmě k dostání auto za pětačtyřicet tisíc. Doprava ve velkých městech kvůli takovým vymoženostem za pár let zkolabuje. A Čechové se budou muset naučit jezdit na skútru ve čtyřech.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.