Lidovky.cz

Návrat jedné stopy

  12:18
S příchodem motorkářské sezony musejí motocyklisté připravit své stroje na první vyjížďky a řidiči automobilů by si měli uvědomit, že se s nimi o silnici dělí někdo, kdo je menší a často rychlejší než oni.
Motorkář - ilustrační foto.

Motorkář - ilustrační foto. foto: Lidové noviny

S příchodem slunečných dnů začala pro většinu motocyklistů nová sezona. Podle statistik Ministerstva dopravy České republiky se řidiči jednostopých vozidel v minulém roce podíleli pouze na jednom procentu všech nehod. Jejich závažnost je ale samozřejmě mnohem větší, než je tomu v případě nehod automobilů. Úmrtnost motocyklistů při nehodě je velmi vysoká - 75 procent motocyklistů, kteří zaviní nehodu, při ní zemře. V roce 2007 tak přišlo na českých silnicích o život celkem 115 řidičů motocyklů, jedenáct řidičů malých motocyklů a osm jejich spolujezdců.

Tyto bezpochyby alarmující údaje se však nijak nevychylují z evropského průměru. A nic na tom nezměnil ani vyšší počet kontrol ze strany policie, ani bodový systém. Současně s tím se ukazuje, jak jsou řidiči jednostopých vozidel (tedy motocyklů, skútrů, mopedů a jízdních kol) zranitelní. A právě to by si měli často nervózní a uspěchaní řidiči automobilů uvědomit.

Řidiči, sleduj zrcátka, motocyklisto, soustřeď se!

„Soužití“ mezi řidiči automobilů a motocyklů vyhláška o provozu na pozemních komunikacích v podstatě neřeší. Je potřeba obezřetnosti z obou stran. Na jedné straně by mohli být řidiči automobilů motocyklistům menší překážkou a umožnit jim průjezd, který je nijak neomezí. Bránění průjezdu motocyklistovi nejen nemá smysl a ukazuje na chabou kulturu panující na českých silnicích, ale současně je také velmi nebezpečné.

S příchodem nové sezony lze doporučit, aby řidiči v kolonách sledovali provoz kolem sebe a byli připraveni nejen na sanitku nebo vozidla záchranného systému, ale také na motocyklistu, a nechali mu ve víceproudých kolonách prostor.

Řidiči automobilů, kteří na motocyklu nikdy neseděli, by si měli uvědomit, že motorka má delší brzdnou dráhu než automobil, ale současně je také zejména ve vyšších rychlostech méně obratná.

Pro bezpečnost je důležité nechávat si od motocyklisty vpředu bezpečnou vzdálenost, protože například výtluk ve vozovce může pro motocyklistu znamenat nečekaný pád přímo pod automobil jedoucí za ním.

Je známou skutečností, že řidiči motocyklů často jezdí vyšší než dovolenou rychlostí. To samozřejmě nelze schvalovat, ovšem je nutné s touto skutečností při řízení počítat a i v zájmu své bezpečnosti ji předvídat. Naproti tomu by si motocyklisté měli uvědomit, že patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu a případný střet s vozidlem nebo s pevnou překážkou končí ve velké většině případů smrtí motorkáře nebo jeho těžkým zraněním.
 
Základem úspěšného návratu z cesty je koncentrace na jízdu, zcela vyloučen je alkohol. Ten, kdo má cit pro stroj, umí předvídat a zároveň ovládnout své emoce, má z poloviny vyhráno.

Před první vyjížďkou nezapomeňte...
Náplně
Zkontrolujte stav oleje, případně jej doplňte. Pokud se již blíží interval výměny oleje, doporučuje se po zimním spánku náplň vyměnit společně s olejovým filtrem. Zkontrolujte stav chladicí kapaliny a těsnost hadic.

Brzdový systém
Zkontrolujeme stav brzdových destiček, brzdového obložení. U kapalinových brzd je nutné překontrolovat stav hladiny brzdové kapaliny a těsnost hadic. U mechanických brzd provedeme kontrolu chodu lanek a táhel.

Elektrická soustava

Pokud jste zanedbali údržbu akumulátoru přes zimní období, můžete očekávat problémy. Před jeho zapojením je třeba provést kontrolu hladiny elektrolytů (neprovádí se u gelových) a nabít ho.
Palivová soustava

Natankujte plnou nádrž. U motocyklů s karburátory se doporučuje provést jejich odkalení. Vstřikování - bez údržby.

Pneumatiky
Zkontrolujte stav dezénu, minimální hloubka vzorku daná zákonem je 1,6 mm, ale to už je z hlediska bezpečnosti opravdu limitní hranice. Často je potřeba pneumatiky dofouknout.

Přesto se zvláště po zimních měsících objevují na silnicích často nepředvídatelné překážky (štěrk v zatáčce, výtluky, rozšířené dilatační spáry na mostech, olejové skvrny), které v kombinaci s hustým provozem a neustálými opravami jednotlivých úseků umí překvapit i místního, natož motocyklistu, který má za sebou po zimě pouze několik stovek kilometrů. Po zimě plné automobilů je tedy opět nutné počítat s tím, že automobily nejsou na silnicích samy. S tím, jak se motocyklisté vydávají po zimě na projížďky, jistě řeší otázky s přípravou svého stroje. Co všechno je tedy potřeba?

Příprava motocyklu na sezonu
Technický stav motocyklu si zvláště v tomto období můžete nechat za zvýhodněných podmínek zkontrolovat u autorizovaných prodejců většiny značek. Před první jarní jízdou byste však měli prověřit některé základní parametry motocyklu, k nimž patří zejména dobrý stav oleje v motoru, nabitý akumulátor, kompletní a funkční osvětlení, pneumatiky, brzdy nebo přítomnost vybavené motolékárničky.

Nesmírně důležité je ale překontrolovat motocyklové oblečení, obuv a přilbu. Na nich závisí, jak vážný bude případný úraz. I ve velmi malé rychlosti cestou k rybníku si oblečeni v krátkých kalhotách, tričku a pantoflích můžete přivodit velmi závažný úraz. Dobré oblečení je tedy i za parných dnů potřeba a dobře upevněná a padnoucí přilba je životní nutností.
 
Závažnost střetů jednostopých vozidel s ostatními účastníky provozu nenechává dnes chladného asi nikoho. Proto v posledních několika letech německá Dekra ve spolupráci s pojišťovnou Wintherthur simuluje srážky motocyklů s automobily v klasických modelových situacích.

Vyhodnocení uskutečněných nárazových testů ukazuje, že na zranění motocyklisty má největší vliv jeho reakce v posledním okamžiku před srážkou. To je samozřejmě ovlivněno zkušeností motocyklisty, stejně jako tím, jak dokáže využít všech vlastností svého stroje. Právě zkušenosti a chladná hlava hrají při řízení motocyklu klíčovou roli.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.