Lidovky.cz

Motorkáři: Zrušte lanová svodidla!

  7:23
PRAHA - Čeští motorkáři vytáhli do boje proti lanovým svodidlům, která jsou pro ně velmi nebezpečná. Při střetu s nimi nemají totiž téměř žádnou šanci přežít.
Motorkář - ilustrační foto.

Motorkář - ilustrační foto. foto: Lidové noviny

Jsou jako pila. Dokážou prý odříznout hlavu od těla, popřípadě přerazit páteř či zlomit žebra. Lanová svodidla jsou pro motorkáře postrachem. Na českých silnicích se stala hitem a objevují se zde čím dál častěji. Firma Proznak je montuje na silnicích prvních tříd a nově i na dálnicích, třeba na D8 u Teplic.

 Motorkáři nyní usilují o jejich úplné zrušení a chtějí návrat ke klasickým pásnicovým svodidlům, která jsou z jejich pohledu daleko bezpečnější. „Pro motocyklistu jsou lanová svodidla obrovským rizikem. Z výpovědí motorkářů vím, že se o ně někteří lidé již ošklivě zranili. Jde totiž o to, že je řidič vystaven přímému kontaktu těla s ocelovými sloupky a lanem ze stejného materiálu. I v rychlosti do 50 km/h mu hrozí velmi vážná zranění, případně i smrt,“ říká prezident Motocyklové asociace České republiky Jaromír Šíd.

Sepsali petici
Asociace sepsala kvůli zrušení lanových svodidel petici, kterou vyvěsila na své webové stránce. Za několik měsíců se pod ní nashromáždilo 7500 podpisů. „Mimo této podpisové akce vedeme jednání i s ministerstvem. Snažíme se o zastavení výstavby těchto svodidel. Ze silnic chceme dostat i jiné podobné komponenty, které ohrožují všechny řidiče. Bohužel úřady s námi vůbec nespolupracují,“ stěžuje si Šíd.

Ministerstvo dopravy se ale problematikou lanových svodidel zabývá. Závěry několika ministerských studií na toto téma však nejsou jednoznačné. „Někteří dopravní experti tvrdí, že jsou lanová svodidla pro motorkáře opravdu příliš nebezpečná. Druzí namítají, že je to běžný prvek i na silnicích v cizině, a problém v tom nevidí. Jednoznačný názor na ministerstvu neexistuje,“ dodává mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

 Obhájci lanových svodidel je brání především kvůli tomu, že jsou prakticky neprorazitelná. Zatímco běžnými pásnicovými hrazeními plně naložený kamion hravě projede, lanová svodidla ho prý zastaví. „Svodidla se montují právě kvůli tomu, aby nikdo nepřejel do protisměru. To lanová svodidla splňují beze zbytku,“ tvrdí obchodní ředitel firmy Proznak Stanislav Liška.
 „Musíme si uvědomit, že na silnicích jsou motorkáři v pětiprocentní menšině. Když do svodidla vlítne někdo, kdo jezdí jako dobytek, a zabije se, tak je to samozřejmě průšvih. Když ale do protisměru přes běžné svodidlo přejede osobní auto nebo kamion, tak se těch lidí zabije mnohem víc,“ říká pragmatický obchodní ředitel Proznaku.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.