Jací tedy jsou dvanáctibodoví šoféři, kterých se v Česku od zavedení bodového systému v červnu 2006 do konce března letošního roku nashromáždilo už více než sedm tisíc? Z ministerského materiálu je zřejmé, že jde především o muže. Ti tvoří 95 procent vybodovaných řidičů. Dále lze konstatovat, že magické hranice dvanácti bodů dosahují nejčastěji mladí řidiči, kterým je okolo dvaceti let. „Mladí se prostě nechtějí podřizovat žádným předpisům, tedy ani těm silničním. Jsou to takoví řidiči puberťáci, chybějí jim tedy potřebné zkušenosti,“ říká Alois Hudeček, předseda Asociace dopravních psychologů.
Z regionálního hlediska je na tom nejhůře Jihomoravský kraj. O řidičák tu přišlo 1014 lidí. Naopak nejméně dvanáctibodových má na kontě kraj Vysočina – 216. Statistika dále vypočítává, za jak dlouho se dokáží čeští řidiči vybodovat. „Více než čtvrtina řidičů dosáhne dvanáctibodové hranice za déle než jeden rok od získání řidičáku. Dvanáct procent šoférů to stihne do jednoho roku,“ píše se ve statistice.
Dvanácti bodů dosáhnou řidiči v průměru po pěti přestupcích, za které jim policie nadělí až 17,7 bodu. „Objevují se diskuse o zvýšení bodové hranice na 18 bodů. Z výsledků statistiky je ale jasné, že by to českým řidičům nijak nepomohlo. Téměř osmnácti bodů dosáhne už nyní většina dvanáctibodových řidičů,“ píše se v materiálu.
Statistika vyjmenovává i nejčastější přestupky, kterých se dvanáctibodoví šoféři dopouštějí. Vede překročení rychlosti o méně než 20 kilometrů za hodinu a jízda bez řidičského oprávnění. Více než čtvrtina řidičů, kteří dosáhnou dvanácti bodů, totiž neměla řidičák.
Kdo jsou dvanáctibodoví řidiči 21 let 1919 95 % 4,75 1014 Za co jsou dvanáctibodoví řidiči trestáni |