Tento koncept některé automobilky představily už před rokem, například Nissan. Komise předpokládala, že hlavním zdrojem snížení emisí budou u automobilů efektivnější motory, případně použití biopaliv a inovací – jako například senzorů, které řidičům oznámí, že je potřeba dohustit pneumatiky. Podhuštěné pneumatiky zvyšují spotřebu paliva. O plánu Evropské komise budou mluvit ministři životního prostředí států Evropské unie dnes.
Poptávka po „zelenějších“ autech je podle výrobců nižší. |
Automobilová doprava se na celkovém vypouštění emisí v Evropské unii podílí asi dvanácti procenty. Brusel plánuje snížení emisí pro každou automobilku na průměrných 120 gramů na kilometr od roku 2012. Zejména němečtí výrobci aut, kteří mají v nabídce především větší vozy s vyššími emisemi, proti tomuto návrhu dosud protestovali. Brusel zatím nechce tyto „ekologické inovace“ podle návrhu VDA uznat, protože je obtížnější změřit jejich účinnost. Spolu s německým komisařem pro průmysl Güntherem Verheugenem se VDA také snaží do návrhu prosadit některé změny, například snížit pokuty pro společnosti, které nesplní požadavky komise na snížení emisí.
Komise začátkem června zahájila veřejnou konzultaci, jíž chce zjistit, jestli jsou spotřebitelé informováni v inzerci či letácích o emisích vybraného vozu.
Výrobci automobilů často tvrdí, že jejich zákazníci jsou mnohem ochotnější připlatit si za pohodlí a rychlost vozu než za vozy s technologií, snižující emise. Poptávka po „zelenějších“ autech je tak podle výrobců nižší.