Lidovky.cz

Plán: 160 km/h na dálnici

  8:19
PRAHA - Jaká pravidla čekají řidiče na českých silnicích od Nového roku? V nejbližších týdnech o tom rozhodnou poslanci. Dostali totiž na stůl ostře sledovanou novelu silničního zákona.

Dálnice D5 foto: Jiří ReichlLidové noviny

Asi nejzajímavější novinku prosazuje do nového zákona ministr dopravy Aleš Řebíček. Chce, aby se na vybraných českých dálnicích zvýšil rychlostní limit ze současných 130 na 160 km/h.

Týkalo by se to například dálnic D5, D8 či severomoravských úseků D1. „Myslíme si, že na těchto silnicích by nebyla stošedesátka na škodu. Platila by však jenom za sucha a při dobré viditelnosti,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Řebíček vpravil do zákona také dlouho diskutovaný „řidičák na zkoušku“. Jde vlastně o dvouletou zkušební lhůtu pro nové absolventy autoškol. Pokud v této době spáchají řidiči přestupek, hrozí jim přísnější postihy nebo přímo odebrání nedávno nabytého řidičského oprávnění. Se žhavou novinkou přichází poslankyně ODS Eva Dundáčková. Ta navrhuje, aby se řidičům, kterým policie zakáže řídit auto na více než jeden rok, načetlo automaticky 12 bodů. Týká se to řidičů s nejzávažnějšími přestupky, například s jedním promile alkoholu v krvi.

Novinky v zákoně
poslanci navrhují do zákona:
- 160 km/h na vybraných dálnicích
- řidičák na zkoušku
- úpravu bodového hodnocení při několikaletém zákazu řízení

již platné bodové změny:
6 bodů – bránění v předjíždění
2 body – nedání znamení při změně směru jízdy
2 body – nedodržování bezpečné vzdálenosti

V praxi by to pro řidiče znamenalo, že po několika letech bez auta by usedli za volant s „čistým štítem“. To nyní neplatí. Řidičům, kteří dostanou zákaz činnosti, se bodová sankce nemaže.

Dundáčková to považuje za dvojí trest. „Když je někomu zakázáno řízení na dobu delší než jeden rok, je to podle mě dostatečný trest. Neodmazat mu k tomu body, to je už trest duplicitní,“ tvrdí poslankyně.

Dopravním odborníkům se její návrh nelíbí. Podle nich maže výchovný efekt bodového systému. „Body, které zůstávají na kontě i po uplynutí trestu, totiž řidičům připomínají, co spáchali, a od dalšího podobného činu je odrazují,“ říká dopravní odborník Jaroslav Hořín. Znalci ale také rozporují Řebíčkovy návrhy. Společně s policií kritizují především zvýšení rychlosti na dálnicích. „V Česku není zatím ani kilometr dálnice, který by splňoval takové parametry, aby se na něm dalo bezpečně jezdit stošedesátikilometrovou rychlostí,“ řekl před časem šéf dopravní policie Martin Červíček. Policisté se bojí dánského příkladu. Dánové totiž v roce 2005 zvýšili rychlostní limity o 20 km/h a dva roky nato hlásí 33procentní nárůst úmrtí na silnicích.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.