Lidovky.cz

Nový zákon: konec levných ojetin

  10:48
Od 1. ledna 2009 bude obtížné prodat auto nesplňující emisní limity Euro. Za jeho převod se bude platit poplatek 10 000 Kč.

Za převod ojetiny zaplatíte od ledna poplatek až 10 tisíc korun. foto: ČTK

V říjnu byl podepsán upravený zákon o odpadech, který vstoupí v platnost 1. ledna 2009 a říká: „Žadatel o registraci použitého vybraného vozidla do registru silničních vozidel podle zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, je povinen zaplatit poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků.“ Co na tom, že podobný poplatek platí za nové automobily už několik let i jejich výrobci, případně dovozci.

Jaké mám Euro?

Zápis v TP / Norma Euro

70/220 žádná
74/290 žádná
77/102 žádná
78/665 žádná
83/351 žádná
88/436 žádná
89/458 žádná
89/491 žádná
15 R00 až R04 žádná
83 R00 A, B žádná
83 R01 A, B žádná
91/441 Euro 1
93/59 Euro 1
83 R02 B, C Euro 1
83 R03 B, C Euro 2
83 R04 B, C Euro 2
94/12 Euro 2
96/44 Euro 2
96/69 Euro 2
98/77 Euro 2

Platit se bude za automobily, které splňují normu Euro 2 (3000 Kč), Euro 1 (5000 Kč), anebo nesplňují žádnou normu Euro (10 000 Kč). To znamená, že za převod automobilů splňujících normu Euro 3 a vyšší se nebude platit žádný poplatek. Jen doplňme, že norma Euro 3 je v platnosti od 1. ledna 2000, což ve většině případů znamená, že když máte automobil vyrobený v roce 2000 a později, můžete být klidní.

Co je to norma Euro?
Nový zákon sice stanovuje ceník poplatků podle emisních norem Euro, nicméně určit, do jaké emisní kategorie spadá konkrétní vůz, není vůbec snadné. Nelze to totiž s jistotou určit například podle modelu, motoru nebo roku výroby. Obecné zařazení jednoduše neexistuje, protože platnosti normy Euro se vztahovaly na EU, u nás nebyly závazné. A tak lze najít automobily registrované například v roce 1996, které plní jen normu Euro 1, nebo naopak vozy z roku 1998 splňující standardy Euro 3.

Zaručeným způsobem, jak normu Euro zjistit, je pohled do technického průkazu vozidla do kolonky emise. Pokud zde není dané Euro přímo zapsané, potom je v této kolonce nejspíše některý z údajů, který je uveden v převodní tabulce u tohoto článku. Podle ní lze danou normu Euro zjistit. Jsou ale i případy, kdy je kolonka emise prázdná. V tom případě lze jen doporučit buď návštěvu STK, nebo položení dotazu oficiálnímu importérovi dané značky.

Široký dopad
Poplatky se týkají pouze vozidel kategorie M1 a N1 do hmotnosti 3,5 tuny, tedy naprosté většiny osobních automobilů nesplňujících dané emisní normy, včetně těch, které jsou registrované pro možnost odpočtu DPH jako nákladní. Poplatky se tudíž netýkají motocyklů, případně veteránů vedených v registru historických automobilů. Současně s tím zákon udává následující: „Poplatek se platí při první registraci použitého vybraného vozidla v České republice. Pokud je již vozidlo v České republice registrováno, platí se poplatek při první přeregistraci vozidla.“ Jinými slovy to znamená, že platit se bude za každé auto pouze jednou. Jakmile si tedy koupíte automobil podléhající poplatkům a zaplatíte jej, potom jej můžete dál prodat bez dodatečné přirážky.

Platnost norem Euro
Euro 1 od 1993
Euro 2 od 1996
Euro 3 od 2000
Euro 4 od 2005
Euro 5 od 9/2009
Euro 6 od 9/2014
Jelikož poplatků se nemusejí bát automobily vyrobené od roku 2000, je podle statistik zřejmé, že při případném prodeji bude daným poplatkem zatíženo téměř 60 proc e n t automobilů, které jezdí po českých silnicích. Současně je zřejmé, že „postiženi“ budou nejvíce lidé s menšími příjmy, pro které mohou být dané poplatky jednoduše příliš vysoké.

Již nyní kolují po internetu spekulace, jak se vyhnout placení poplatků, a nejčastěji se hovoří o tom, že lidé jednoduše automobily nebudou přehlašovat a budou jezdit na staré doklady. S tím jsou samozřejmě spojena určitá rizika (nehoda, vyfocení radarem, odstavení vozu atd.), ta ale jistě budou pro mnoho lidí snadno akceptovatelná.

Zavedení poplatků má vliv na trh s nejlevnějšími ojetinami již nyní a bude jej mít jistě i v příštím roce. Nejlevnější auta, hlavně ta bez emisních norem, případně s normou Euro 1, bude obtížnější prodat, protože jejich cena se poplatkem zvýší v některých případech i dvojnásobně. Na druhou stranu, při případném dalším prodeji tohoto automobilu (pakliže to bude vzhledem k technickému stavu možné) se prodávajícímu zaplacený poplatek částečně vrátí. Nejhorší situaci bude mít poslední majitel daného vozu, který jej nechá sešrotovat a za ekologickou likvidaci zaplatí dalších cca 1000 Kč.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.