Lidovky.cz

Volvo a Saab prosí vládu o záchranu

  10:15
STOCKHOLM/PRAHA - Švédská vláda zahájila rozhovory s místními automobilkami Saab a Volvo o úvěrových garancích. Půjčky by měly ulehčit situaci těchto výrobců zasažených ekonomickou krizí. Rozhodnutí o konečné sumě zatím nepadlo. Podle deníku Financial Times vláda zvažuje zaručit se za půjčky ve výši až dvou miliard švédských korun (asi 4,9 miliardy českých korun).

Volvo foto: AFP

Obě švédské automobilky vlastní americké firmy. Majitelem Saabu je General Motors, majitelem Volvo Cars pak Ford, který automobilku odkoupil v roce 1999 od průmyslové skupiny Volvo. Ta včera prohlásila, že pokud Ford zbankrotuje, je připravena výrobci osobních aut pomoci, ale nemá zájem o zpětný odkup. „Rádi budeme financovat společné projekty, například sponzorství nebo výzkum, nebo můžeme zvážit, že se staneme součástí konsorcia vlastníků, ale nechceme být většinovým vlastníkem,“ řekl švédskému deníku Dagens Industri předseda představenstva Volva Finn Johnsson.

Americké automobilky se tak vydaly na „lov státních peněz“ i do Evropy. Doma čelí jejich šéfové otázkám kongresmanů, kteří zatím stále váhají, jestli jim poslat státní pomoc, nebo je nechat zbankrotovat.

Podobně jako jejich americké mateřské společnosti postihl Saab i Volvo prudký pokles prodejů. Mateřské společnosti se je podle Financial Times budou zřejmě snažit prodat.

Podle mluvčího švédského ministerstva průmyslu Franka Nilssona vláda stojí o to, aby automobilky zachovaly ve Švédsku výrobu. Ministerstvo nyní zvažuje dvě možnosti, jak automobilkám pomoci nepřímo. První je podpořit výzkum automobilů šetrnějších k životnímu prostředí, u nichž se v příštích letech předpokládá růst poptávky. Druhou variantou je pak podpora místního švédského trhu, zřejmě pomocí pobídek k likvidaci starých vozů a jejich výměně za nové. Prodeje aut za poslední rok klesly ve Švédsku o 36 procent.

V USA pokračuje i tento týden snaha největších amerických automobilek získat federální pomoc.

Výrobci aut žadoní v Kongresu
Šéf General Motors Rick Wagoner a jeho kolegové z Fordu a Chrysleru přesvědčují představitele kongresu, že by měl uvolnit pětadvacet miliard dolarů záchranného balíčku jako pomoc výrobcům automobilů. Na tom, jestli Kongres peníze automobilkám pošle, závisí i jejich místo. Podle deníku Wall Street Journal je představenstvo GM připraveno v případě neúspěchu zažádat o ochranu před věřiteli. V takovém případě by Wagoner ve firmě zřejmě skončil.

Detroitští výrobci se snažili o tom, že by jim stát měl pomoci, přesvědčit kongresmany už koncem listopadu. Od předsedkyně Sněmovny reprezentantů Nancy Pelosiové a šéfa demokratické většiny v Senátu Harryho Reida si ale vyslechli tvrdou kritiku za to, že nepřišli s konkrétními dokumenty ukazujícími finanční situaci automobilek a plánem, jak se vrátit k zisku.

Automobilky musejí podle požadavků kongresmanů nyní připravit plán restrukturalizace, ve němž popíší, jak s případnou pomocí naloží. Další slyšení před Kongresem zažijí šéfové automobilek dnes.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.