Lidovky.cz

Prodat ojetinu? S obtížemi

  9:15
PRAHA - Na přepážkách registru motorových vozidel se před koncem roku očekává velký nápor. Přijdou totiž i ti motoristé, kteří by jinak prodej a převod automobilu nechali na klidnější období na začátku roku. Důvod? Od 1. ledna začne platit nový zákon, zpoplatňující převod těch „ojetin“, které nesplňují ekologické tzv. normy Euro. Poplatek se dotkne více než poloviny aut v Česku.
Prodat ojeté auto bude od nového roku těžší. Díky ekologickému poplatku se sníží zájem o staré vozy.

Prodat ojeté auto bude od nového roku těžší. Díky ekologickému poplatku se sníží zájem o staré vozy. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Zvýšený zájem o prodej či koupi starých vozů již proto v těchto dnech zaznamenaly autobazary. „Registrujeme zvýšený zájem o tyto vozy v řádech desítek procent. Omezili jsme jejich výkup a plánujeme, že do konce roku budeme mít jen minimální skladové zásoby těchto vozů,“ říká mluvčí společnosti AAA Auto Milan Smutný. Podobně se vyjadřují i další obchodníci s ojetými automobily.

Ekologický poplatek se týká většiny vozů v ČR

Zmiňovaný zákon stanovuje, že při první registraci nebo přeregistraci automobilu s hmotností do 3,5 tuny, který nesplňuje alespoň emisní normu Euro 3, bude muset majitel zaplatit poplatek. Ten má být následně využit pro ekologickou likvidaci starých automobilů. Výše poplatků je stanovena podle emisní normy, kterou automobil splňuje.

Uvozovky dolníVýše poplatků je stanovena podle emisní normy, kterou automobil splňuje Uvozovky horní



Nejvyšší poplatek, deset tisíc korun, bude muset zaplatit motorista při registraci automobilu, který nesplňuje žádné emisní normy. Za automobily plnící normu Euro 1 bude povinností zaplatit pět tisíc korun a u automobilů s emisemi Euro 2 půjde o částku 3000 Kč.

Od zavedení ekologických poplatků, které se budou platit pouze při první registraci nebo přeregistraci (další přeregistrace je bez poplatku), stát předpokládá především snížení počtu dovážených starých vozů. Ty, které nesplňují emisní normy Euro, případně plní jen Euro 1, tvoří zhruba třetinu celkového autoparku v zemi.

Za splnění emisní normy Euro 3 se poplatky nevybírají. Vzhledem k tomu, že tato přísnější norma platí v Česku od dubna 2001, má majitel automobilu registrovaného v ČR po tomto datu stoprocentní jistotu, že se při jeho převodu poplatku vyhne.

Norma Euro 3 ovšem v EU platí již od roku 2000, takže automobily dovezené ze zemí EU s rokem výroby 2000 a vyšším také plní nezpoplatněnou normu Euro 3.

U ostatních vozidel nelze jednoznačně podle typu vozu říci, jakou emisní normu plní. Lze to nalézt v technickém průkazu, ale určení ani tak není jednoznačné.

Bližší informace o normě Euro a z ní vyplývajících poplatcích se dají zjistit například na STK.


Výše poplatku se určuje podle euronorem platných od roku 1993. O tom, zda přihlašovaný vůz normy splňuje, či ne, budou informovat Stanice technické kontroly. Pokud vůz nesplňuje žádnou euronormu, bude poplatek 10 000 korun, pokud splňuje Euro 1, činí poplatek 5000 korun, a pokud splňuje Euro 2, je poplatek 3000 korun.

Ekologický poplatek, který od příštího roku začnou vybírat dopravní úřady při registraci starších vozidel, se dotkne více než poloviny všech osobních aut jezdících v Česku, tedy přibližně 2,5 milionu vozů.  Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu.

Z celkového počtu 4,4 milionu vozů v Česku je třetina, tedy 1,45 milionu aut starších 15 let, a neplní tedy žádnou emisní normu Euro. Dalších 1,1 milionu aut s průměrným věkem deset až 15 let plní jen emisní normy Euro 1 nebo Euro 2, které platí od roku 1993, respektive 1996.



Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.