Lidovky.cz

Stošedesátkou po D1? Nelze

  9:19
PRAHA - Ředitel dopravní policie Leoš Tržil chce na některých dálnicích snížit rychlost až o 40 km/h. Omezení se má týkat úseků vybudovaných před desítkami let.

Ředitel dopravní policie Leoš Tržil (vpravo) foto:  František Vlček, Lidové noviny

LN: Proč uvažujete o snížení rychlosti na některých dálnicích? V některých místech je naše dálniční síť zastaralá a není na příliš dobré úrovni. Rizikovými místy jsou především nájezdy či sjezdy z dálnic a k nim přiléhající připojovací pruhy. Ty jsou příliš úzké a krátké. Mělo by se tam jezdit pomaleji. tak 110 km/h. Na dálnici D1 přímo v Brně i klidně 90 km/h.

LN: Na jakých dálnicích byste kvůli těmto důvodům snížil rychlostní limit? Kolik by to bylo míst?
Omezení nebudou na nové dálniční síti. Týká se to dálnic, které byly budovány před 25 až 30 lety. Určitě jde o rychlostní silnici R46 z Vyškova do Olomouce. A můžeme se bavit o některých místech na D2 či D1.

Šéf dopravní policie
Šestatřicetiletý Leoš Tržil pochází z Lednice na Moravě. Tři roky vedl dopravní policii na jižní Moravě. V listopadu se stal šéfem celostátní „dopravky“. V jejím čele vystřídal Martina Červíčka, které vede pražskou policii

LN: Policie ale nemůže sama snížit rychlost, to je pravomoc ministerstva. Jednali jste už s ministerstvem? Jak se resort na váš nápad tváří?
V tuto chvíli jsme dali nějaký podnět. S ministerstvem se o něm budeme bavit. To se diskusi s námi nebrání, a navíc uznává, že je to velký problém a že se musí řešit.

LN: Kdy by mohlo omezení začít platit?
Ze dne na den to nebude, ani v horizontu několika týdnů. Budeme se ale snažit snížení rychlosti prosadit.

LN: Ministerstvo dopravy má ale úplně odlišné plány. Jeho šéf Aleš Řebíček by na některých místech rychlost naopak zvýšil. Nejsou vaše plány neslučitelné?
Za určitých okolností a v některých úsecích si stošedesátku dokážu představit. Povolení této rychlosti ale vyžaduje moderní dálnice, vybavené telematickými aplikacemi, na kterých nebude příliš hustý provozu. Stošedesátku ale rozhodně nechci na určitých úsecích D1, D2 a dalších starých dálnicích.

LN: Myslíte si, že budou řidiči omezení rychlosti dodržovat? Už nyní rychlostní limity na dálnici často porušují.
Jsem přesvědčen o tom, že většina řidičů má rozum a dá nohu z plynu. Kdyby to neudělali, budeme na dálnici my a na rychlost dohlédneme. Proto máme nové rychlé vozy.

LN: Omezení se má týkat starých nájezdů. Znamená to, že po jejich rekonstrukci značky zmizí?
Půjde o krátkodobé omezení, aby v tom úseku byla zajištěna větší bezpečnost. Až se ta místa zrekonstruují, mohou se značky odstranit. Už nebudou mít smysl.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.