Lidovky.cz

Systém opilým šoférům nahrává

  8:52
Náprava šoférů, kteří pod vlivem alkoholu způsobili nehodu, funguje v Česku špatně. Pouštět jim na školení snímky rozervaných těl nestačí. Řidič si musí opravdu uvědomit, co spáchal, aby to příště neopakoval. Říká to psycholožka Vlasta Rehnová z Centra dopravního výzkumu.

foto: Pavel Wellner, Lidové noviny

LN Více než polovina opilých lidí, kteří figurují při dopravní nehodě, nadýchá nad jedno promile alkoholu. Dopouští se tak trestného činu. Ještě před třemi roky bylo těchto hříšníků třikrát méně. Čím to je?

Myslím si, že se v tom odráží fakt, že lidé se zbytkovým alkoholem, tedy s méně než jedním promilem, si dávají větší pozor. Prostě tolik nejezdí. Zatímco lidi, kteří za volantem pijí běžně, jezdí stejně, ne-li více.

Čtěte také: Řidiči se nebojí, pijí čím dál víc

LN Nepodceňuje se v Česku práce s lidmi, kteří byli chyceni za volantem opilí?

Ano. Velmi voláme po tom, aby se opilcům více věnovali psychologové, jak je to běžné v cizině. Ti, co řídí pod vlivem alkoholu poprvé, si dají většinou příště pozor. Efekt nápravy je u nich téměř okamžitý. Něco jiného jsou ale lidé na alkoholu závislí. Ti už musí projít protialkoholickou léčebnou. Pamatuji se na doby, kdy největším postrachem pro řidiče bylo to, že ho nahlásí do protialkoholní poradny. To pro něj znamenalo katastrofu: šest měsíců byl bez řidičáku, až poté si mohl požádat o jeho vrácení. Následovala inspekce sestry z poradny do místa jeho bydliště. Kontrolovala, jestli skutečně nepije. Stačilo pak, aby soused řekl, že dotyčného viděl, jak se nedávno ani nedokázal trefit klíčem do dveří, a řidič měl na další půl rok konec. Tohle nyní nefunguje. Myslím, že novým strašákem by mohla být třeba důkladná práce psychologů po vzoru Německa.

LN A jak se liší práce s alkoholiky v Česku a v Německu?

V Německu musí být napravovaný řidič aktivní. On to nemůže školometsky odsedět, ale musí mluvit. Psycholog ho vede jako kouč. A řidič musí dospět k tomu, že si opravdu uvědomí, co provedl. A příště už to neudělá. Ne že se jen pouštějí obrázky rozervaných těl z nehod, které byly způsobeny pro vlivem alkoholu. U nás si řidič prostě odsedí školení a na závěr se potrénuje, aby příště nedostal smyk. Je to celé naprosto kontraproduktivní.

LN Ze statistik vyplývá, že výrazně roste počet řidičů, jež policisté nachytají s alkoholem v dechu. Současně ale klesá počet nehod, při nichž opilci figurují. Může za to běžná praxe českých šoférů, kteří se při menší kolizi mezi sebou dohodnou a policii nevolají. A to i tehdy, když před cestou pili. Nejde o systémovou chybu?

 Současný systém tomu určitě nahrává. Ti lidé se z toho mohou poměrně jednoduše vyvléknout. Viník nehody zkrátka vezme vše na sebe. Řekne, že to všechno uhradí. Pak se sepíše protokol, který se pošle pojišťovně, a je hotovo. Policie se o ničem nedoví a řidičům projde, že před cestou pili. Neděje se to asi ve chvíli, kdy jeden z motoristů na druhém jasně pozná, že je opilý. To pak policii s chutí zavolá. Mnohdy se ale stane, že nepoznáte, že je člověk opilý.

Nehody a alkohol

Pití alkoholu (ilustrační foto)
Někteří dopravní odborníci si zvyšující se počet řidičů přistižených s alkoholem v krvi vysvětlují tím, že přestávají mít strach z policie. Jiní experti za tímto trendem vidí cílenou práci policie, která se čím dál více na opilé řidiče zaměřuje. Stále přibývá šoférů, kteří po nehodách nadýchali více než 1 promile alkoholu. Podle dopravních expertů je to způsobeno ztrátou respektu z policie. Když už si lidé sednou za volant, tak se prý vůbec nekontrolují. Počet nehod, při nichž byl jeden z účastníků opilý, ale paradoxně klesá. Alespoň podle statistik. A vysvětlení? Řidiči často k nehodám nevolají policii. Když vědí, že před cestou pili, radši se navzájem dohodnou. Celou situaci od 1. ledna 2009 zřejmě ještě zhorší změna policejního zákona, která zvýšila hranici škody, při které musí řidiči volat k nehodě policii, na 100 tisíc korun.

Zdroj: Policie ČR

LN Co říkáte na novelu policejního zákona, která zvyšuje hranici škody, při níž je nutné volat policii, až na 100 tisíc korun?

Nelíbí se mi to. Pro řidiče je to velká úniková cesta. Oni nedostanou ani trestné body, i když spáchali přestupek, za který by si je zasloužili. Chápu, že se policii uvolní ruce, ale má to velká rizika. Problém může být i v nějakém zprvu neviditelném zranění. Řidič nabourá, prohlédne se a cítí se být zdravý. Den nato se ale může ukázat, že má naštípnuté obratle či něco podobného. Obyčejná drobná nehoda pak má úplně jiný rozměr.

LN Podle statistik narostl počet opilců téměř o sto procent. Čím to je způsobeno?

Může to být i výsledek dobré práce policie, která na opilce cílí. Policie pracuje čím dál tím lépe. Jde cíleně po opilých šoférech, vychytává si diskotéky a další akce, při kterých se obvykle hodně pije.

LN Někteří dopravní experti za tím ale vidí naopak ztrátu respektu z policie. Sdílíte tento názor?

Já si myslím, že postoj k policii je poměrně stabilní. Takové to opadnutí hrůzy z bodového systému už máme za sebou.

LN I kdyby policisté pracovali lépe, výsledky jejich kontrol jsou přesto zarážející. Proč usedá za volanty tolik opilých lidí, když vědí, co jim hrozí?

Problém je v tom, že řidič může být zodpovědný, jen když je ve střízlivém stavu. Když se napije, veškerá zodpovědnost jde stranou. Padají veškeré obranné mechanismy. Ten člověk se zkrátka přestává bát všeho. Chtít po opilém řidiči, aby se choval zodpovědně, to nejde. On se tak prostě chovat nebude. Důležitá je proto prevence. Ukázkou je kampaň Domluvme se (zaměřená na mladší ročníky -pozn. red.), která lidi nabádá, aby se před cestou dohodli, kdo nebude pít a všechny ostatní pak rozveze.

LN Myslíte si, že v Česku jsou dostatečné postihy za jízdu pod vlivem alkoholu?

 Postihy jsou podle mě dostačující. Kulhá ale prevence, především mravenčí práce.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.