„Když nafta zůstane po celý letošní rok levnější než benzin, lze očekávat nárůst zájmu o osobní vozy s dieselovým motorem. Záležet bude na tom, jak hodně bude nafta proti benzinu levnější,“ řekl Pavel Tunkl, ředitel Svazu dovozců automobilů (SDA). V loňském roce činil podíl vozidel s dieselovým motorem u nově pořizovaných osobních aut podle něj jen asi 24 procent. O rok dříve to bylo ještě přes 28 procent. „Čtyřprocentní pokles dáváme za vinu právě cenovému vývoji nafty,“ vysvětlil Tunkl. Podíl nově pořizovaných aut s naftovým motorem se přitom několik let výrazně neměnil a pohyboval se právě okolo 28 procent.
Zájem o dieselová auta loni poklesl |
|||
Podíly vozidel s naftovými a benzinovými motory u nově kupovaných osobních aut v Česku (v %): Rok 2006 |
|||
Cenové křivky nafty a benzinu se přitom letos v polovině února protnuly po více než 16 měsících. Naposledy byl benzin dražší než nafta na počátku listopadu 2007. Od té doby až do letošního února sahali hlouběji do peněženek ti motoristé, kteří na čerpacích stanicích tankovali naftu.
Rekordně vysokých cen dosáhly pohonné hmoty vloni v létě. Benzin stál v průměru až 33 korun, nafta i přes 35 korun.
„To, že je nyní průměrná cena nafty nižší než u benzinu, je normální. Na hodnocení, jak to ovlivňuje prodeje vozů, je ale ještě brzy. Navíc největší podíl dieselových motorů je u luxusnějších aut, která se nyní kvůli krizi hůře prodávají,“ upozornila šéfka reklamy společnosti Renault Eva Habanová.
Průměrná cena nafty činila včera podle společnosti CCS 25 korun. Benzin Natural 95 byl v průměru o více než 30 haléřů dražší.
„Do konce letošního roku nelze očekávat, že by se ceny nafty a benzinu zase protnuly. Cenu nafty daleko více než u benzinu ovlivňuje poptávka. A ta je nyní výrazně nižší kvůli ekonomické krizi, než byla dříve. Teprve až stabilnější ekonomický růst může zase cenu nafty vyhnat vzhůru nad cenu benzinu,“ vysvětlil Štěpán Pírko, analytik společnosti Colosseum.