Lidovky.cz

Krizi nechala Ženeva za dveřmi

  12:03
Na ženevském výstavišti je doslova plno nejrůznějších nových vozů SUV, sportovních kupé a roztodivných konceptů hledajících cesty pro budoucí vývoj. Vývoj automobilu trvá kolem tří let, a tak je jasné, že auta, která slaví letos svoji premiéru, byla vyvíjena v době hojnosti, kdy prodeje automobilů trhaly na většině kontinentů své historické rekordy.

Frazen-Nash Namir, který znovuoživuje slavnou britskou značku, navrhlo studio Giugiaro. Supersportovní automobil je poháněn elektromotorem, kterému po vybití akumulátorů dodává energii rotační spalovací motor. foto: Michal Šafránek

Je potom úsměvné sledovat dotazy některých novinářů směřované například na zástupce značky Škoda na to, zda je rozumné představit právě v době zpomalení ekonomiky automobil segmentu SUV.

Škoda Yeti je pátou modelovou řadou značky Škoda, která se začne prodávat v průběhu léta. Automobil s pěti místy nabídne prostor pro zavazadla o objemu až 1760 l.

Právě nový produkt značky Škoda s označením Yeti byl jednou z největších sériových novinek na autosalonu. Škoda Yeti se, alespoň prozatím, jeví jako povedený vůz. Dobrou zprávou je, že je postaven na podvozku modelu Octavia, což nemusí být díky kompaktní délce 4,2 m (stejná jako u typu Roomster) na první pohled zřejmé.

Dacia Duster je koncepčním vozem, který se snaží posunout vnímání značky Dacia na jinou úroveň. Duster je sportovně laděným terénním kupé. Výrazný koncept byl navržen rumunským designérským centrem Renaultu.

Svůj příspěvek mezi automobily se zvýšeným podvozkem a aurou terénního dobrodružství ukázal například také Lexus s novou generací modelu RX, opomenout nelze ani Peugeot 3008 nebo zvýšené verze Audi A4 nebo Saabu 9-3.

Nissan Qazana je čtyřmetrový (segment malých vozů) třídveřový crossover, který by se měl v podobné formě začít vyrábět již příští rok v britské továrně této značky.

Nejen terén, i sport Vozy SUV samozřejmě nejsou z čistě finančního pohledu tak racionální jako standardní „nízké“ modely. To stejné platí také pro sportovně zaměřené automobily, kterých bylo na výstavišti víc než dost. Obrovskou pozornost na sebe strhávalo Ferrari 599XX. Řidičské vášně dokáže bezpochyby navodit také Porsche 911 GT3, stejně tak jako desetiválcová verze Audi R8 či ostré provedení kupé Audi TT RS. Své na téma sportovní verze standardní modelové řady řekla také Mazda s typem 3 MPS a především Renault, který se pochlubil modely Mégane RS a modernizovaným Cliem Sport.

Ford Iosis MAX naznačuje, jak si Ford představuje novou generaci modelu Focus, která je plánována již na příští rok. Automobil zaujme téměř jednoprostorovou karoserií, jež nabídne především praktičnost.

Ovšem stranou sportovních vozů nezůstaly ani menší firmy zabývající se návrhem automobilů. Většině z nich je společným jmenovatelem elektrický pohon, který se právě u sportovních vozů ukazuje jako velmi „in“. 
 
Rinspeed iChange je neotřelým konceptem se zajímavě řešenou karoserií s pohyblivou zadní částí, která umožňuje změnit vůz z jednomístného na třímístný. Automobil pohání elektromotor s výkonem 204 k.

Zajímavé kupé Z-One připravila jihoafrická společnost Perana, pro niž připravilo design milánské studio Zagato na základě Chevroletu Corvette (v tomto případě se drží osvědčeného zážehového osmiválce). To Fisker Karma nebo FrazerNash Namir či Rinspeed iChange jdou zcela v duchu elektřiny.

Hyundai ix-Onic je dramaticky tvarovaným předobrazem připravovaného nástupce modelu Tucson, který ponese nový název ix35. Automobil s délkou 4,4 metru se opět více přiblíží osobním vozům.

Elektřina hraje důležitou roli také v nových generacích sériových hybridních vozů Honda Insight a Toyota Prius, které měly v Ženevě svoji evropskou premiéru.

Francouzská firma MDI představila v Ženevě auto AirPod na stlačený vzduch.

Koncepční vize Na autosalonech jsou tradičně nejpřitažlivější především koncepční vozy různého zaměření, které naznačují směr, jakým se hodlají jednotlivé značky vydat. Současně z nich lze vycítit trendy, které jednotlivé automobilky objevily v chování zákazníků, a jimž se snaží vyjít vstříc. Když se podíváme na koncepty BMW řady 5 Gran Turismo, Ford Iosis MAX, Hyundai ix-Onic, Nissan Qazana, Dacia Duster nebo dokonce Aston Martin Lagonda, zjistíme, že i když jde o velmi rozdílně zaměřená auta, spojuje je snaha o spojení různých vlastností, které byly ještě donedávna považovány za navzájem se vylučující.

Většinou se snaží kombinovat každodenní praktičnost a značnou vnitřní prostornost s expresivním vzhledem, který nepostrádá prvky vozů SUV, a současně se snaží propagovat i svůj sportovní naturel. Lze tedy předpokládat, že nejrůzněji pojatých kříženců, pro které se vžilo označení crossover, bude v nejbližší budoucnosti přibývat. Auta pro normální lidi Na autosalonu byly k nepřehlédnutí ona zmiňovaná SUV a sportovní auta, která často zastiňovala různé premiéry nových generací současných modelů. Z nich je potřeba jmenovat například nové provedení Volkswagenu Polo, zbrusu nový Renault Scénic, Chevrolet Spark, Mercedes-Benz třídy E ve verzi sedan a kupé, Seat Exeo v provedení kombi označovaném ST, nebo praktickou Toyotu Verso.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.