Tuto tragickou nehodu popisuje nový už šestý televizní klip dopravní kampaně Nemyslíš zaplatíš. Třiceti sekundový spot nazvaný Diskonehoda v těchto dnech natáčí režisér Filip Renč ve spolupráci s reklamní agenturou Euro RSCG. Diváci ho uvidí v televizi na konci dubna.
Anketa
Který klip Ministerstva dopravy je podle vás nejúčinnější?
Společně s novým klipem spouští ministerstvo dopravy ještě druhou část kampaně. V rámci projektu nezvratné osudy mají lidé, kteří prožili automobilovou nehodu, vyprávět o svých zážitcích dětem ve školách.
"Půjde o malé skupiny studentů, ke kterým bude promlouvat člověk, který na vlastní kůži zažil dopravní nehodu. Slibujeme si od toho, že to bude na ty děti naprosto bezprostřední dopad, bude to velice osobní," popisuje nový projekt mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.
Série osobních zpovědí přijde ministerstvo na 200 tisíc měsíčně. Oproti celé kampani Nemyslíš zaplatíš jde o drobné. Kampaň, založená na televizních spotech, které lidem přibližují hrůzy dopravní nehody, totiž odčerpala ze státní pokladny 150 milionů korun. Je to vůbec nejdražší dopravní kampaň, do které se dopravní resort kdy pustil. trvat má do konce roku 2010.
Kampaň zatím počet mrtvých nesnížila
A jak kampaň ovlivňuje řidiče? Když vezmeme v potaz statistiky nehodovosti dalo by se říci, že drsné obrazy dopravní nehody na řidiče působí. Počet nehod podle policejních statistik totiž trvale klesá. Zatímco v říjnu loňského roku, kdy kampaň odstartovala, jich policisté napočítali 14 791, v únoru už pouze 5 115. Razantní snížení počtu havárií ale spíše než kampaň ovlivnila lednová novela policejního zákona, která policii odvolala od nehod se škodou pod sto tisíc korun. Menší havárie tak od počátku ledna vyřizují sami řidiči. O drobnějších nehodách se tak policisté nedozvědí a nemohou je proto zapsat do statistik.
Nijak průkazná není ani statistika úmrtí na silnicích. Vše přitom začalo značně optimisticky. V říjnu totiž na silnicích zemřelo jen 78 lidí, což bylo o 19 méně než v roce 2007. Následoval však černý listopad, kdy se počet obětí dopravních nehod vyšplhal až na 111, což je naopak o 21 více než rok předtím. Žádné trvalé razantní zlepšení se nekonalo ani v následujících měsících.
“Zatím se tedy ta dopravní kampaň ve statistikách moc neprojevuje. První měsíce letošního roku tedy na žádný velků úspěch neukazují. Statistiky ale ovlivňuje celá řada faktorů, včetně novely policejního zákona. Hodnotit tak kampaň na základě statistik je tak dost zavádějící, říká Pavel Kuchálik, mluvčí ÚAMK.
Ani samo ministerstvo zatím přesně neví, jak se nová kampaň vyplácí. Ministerští úředníci sice prohlížení měsíční statistiky nehodovosti, ale celkový obrázek o dopadu kampaně si udělají až po jejím skončení na konci letošního roku.