Lidovky.cz

Auto za 5 Kč/min. Kdykoliv

  10:26
Projekt sdílení automobilů Car2Go v německém Ulmu přešel po fázi testování do plného provozu. Vyzkoušeli jsme, jak funguje.

Auto je potřeba nejdříve rezervovat pomocí telefonu, SMS nebo internetu. foto: Reprofoto

Už dnes je jisté, že pro stále přeplněnější města a jejich centra bude potřeba nabídnout nový způsob dopravy. Jedním z takových konceptů je v tomto směru projekt Car2Go, který byl spuštěn v německém Ulmu.

Vzhledem k tomu, že Ulm má přibližně 120 tisíc obyvatel, tak se nejedná velkoměsto v pravém smyslu tohoto slova. Nicméně projekt Car2Go, který zde odstartoval, usnadňuje individuální dopravu.
 
Právě přívlastek individuální je v tomto případě velmi důležitý, protože uživateli nabízí naprostou volnost a svobodu pohybu, kterou nejrůznější systémy veřejné dopravy poskytnout nemohou.

Kolik stojí pronájem

Základní sazba činí 19 eurocentů (cca 5,2 Kč) za minutu. V případě hodinu trvajícího pronájmu se cena snižuje na 9,9 eura (cca 270 Kč) za hodinu a následně na 49 eur (cca 1340 Kč) za den. V případě zrušení rezervace za méně než 15 minut od jejího začátku se platí storno poplatek 2 eura (cca 55 Kč), při nenastoupení dvojnásobek této částky. Naopak v případě, že má Smart v nádrži méně než čtvrtinu paliva a vy jej dotankujete, získáváte zvýhodnění 2 eura.


Princip projektu
Do systému Car2Go je potřeba nejdříve registrace. Je zdarma a je nutné se fyzicky dostavit do pobočky v Ulmu, kde po nezbytném ověření údajů a zařazení do systému dostanete čip a kód PIN. Čip je navržen tak, že se nalepí na řidičský průkaz.

Od tohoto okamžiku je možné používat automobily Smart, které v tomto projektu jezdí.

Tato dvoumístná auta jsou ideální pro provoz po městě nejen kvůli svým malým rozměrům s délkou 2,7 metru, ale také pro ekonomičnost provozu.

Radnice Ulmu v tomto případě vyšla projektu Car2Go vstříc, protože na několika místech po městě, například u velkých nákupních center, na nádraží nebo u veřejných budov, vyčlenila speciální parkovací místa určená pouze pro vozy z tohoto programu.
Auto je potřeba nejdříve rezervovat pomocí telefonu, SMS nebo internetu.
Před samotným použitím Smartu C2G je potřeba nejdříve některé z aut najít. To není problém, protože při počtu 200 vozů jich je vždy dostatek volných. Pohled na internet (www.car2go.com), který udává aktuální polohu všech volných vozů, ukazuje, že většinou je k dispozici více než 120 vozů rozmístěných rovnoměrně po celém městě.

Robert Henrich ze společnosti Daimler, který je vedoucím celého projektu, říká: „Právě rovnoměrnost rozmístění automobilů mě příjemně překvapila. Zajímavé je také to, že nejsme schopni z pilotní fáze sestavit typického uživatele našich vozů. Automobily totiž používali vyrovnaně muži a ženy, doslova všechny věkové skupiny.“
 Podle polohy je možné konkrétní Smart najít a rezervovat pomocí internetu. Možné je také zavolat na dispečink nebo poslat SMS s místem. Operátoři v tomto případě sdělí polohu nejbližšího vozu a rezervují jej.

Jakmile k autu přijdete, stačí ke čtečce umístěné za čelním sklem přiložit řidičský průkaz s čipem a auto se odemkne. Po usednutí dovnitř je potřeba na dotykovém displeji navigace zadat kód PIN a sdělit systému stupeň zašpinění, případně poškození vozu.

Následně se odemkne schránka před spolujezdcem, v níž je klíček a také tankovací karta.

Od tohoto okamžiku může uživatel auto používat zcela normálně. Nesmí ale zapomenout, že od tohoto okamžiku za něj platí 19 eurocentů za minutu. Může jet kamkoliv, nechat auto stát, zamknout jej a jít nakupovat, ale stále za něj platí. Konec pronájmu je až v okamžiku, kdy se od automobilu člověk odhlásí a uvolní jej pro ostatní.
Čip (například přilepený na řidičský průkaz) umožní vstup do vozu.
Uvedená cena za minutu pronájmu je celková, tedy včetně nejrůznějších pojištění, amortizace, servisu, mytí, ale také paliva. Se Smartem C2G je možné jet kamkoliv a ujet s ním neomezený počet kilometrů. Jediné, co je nutné, je jeho vrácení na území města Ulm.

Komunitní koncept
Úvodní fáze celého projektu ukázala, že se kolem tohoto programu vytvořila nadšená komunita uživatelů, kteří od počátku posílají mnoho námětů na zdokonalení celého systému. Data o projektu získaná na základě jeho pilotní fáze, která probíhala od konce října minulého roku, ukazují, že uživatelé se k těmto automobilům chovají velmi slušně. Zatím nedošlo k vandalství nebo zneužití. Možná je to dáno i tím, že každý uživatel je přesně znám, a tím pádem je snadno dohledatelný. Dostupné statistiky ukazují, že během jednoho dne se v jednom automobilu vystřídá až 8 uživatelů.

Koncept Car2Go byl spuštěn do plného veřejného provozu teprve před měsícem a nesmí se zapomínat, že se stále jedná o výzkumný projekt budoucí individuální mobility. Pan Henrich, který byl v Ulmu na představení celého projektu přítomen, řekl, že se již pracuje za zavedení podobného systému také v americkém Austinu (hlavní město Texasu) a současně, že lze předpokládat také rozšíření tohoto konceptu dále. Zda stále pod taktovkou Daimleru nebo nějakou jinou formou se zapojením soukromých subjektů, nechtěl blíže specifikovat.

Ve sdílení aut je budoucnost
Do měst se po celém světě ročně stěhuje více než 600 milionů lidí. Města tak zcela mění svoji strukturu a charakter. Používání automobilů je stále obtížnější, nákladnější a méně efektivní. Z tohoto důvodu se již několik desetiletí mluví o různých nových konceptech budoucí dopravy v centrech měst. Projekt Car2Go založený na automobilech je bezpochyby jednou z cest, jak účinněji využívat vozy pro individuální dopravu. Automobily v něm na ulicích nestojí ladem, ale jsou efektivněji používány, což samozřejmě může vést ke zmenšení jejich celkového počtu.

Sdílení automobilů, na kterém se v současnosti pracuje například také v Japonsku, se ukazuje jako jedna z možných cest budoucí dopravy ve velkých městech.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.