Lidovky.cz

Létající koberec za 13 milionů

  13:38
PRAHA - Před třemi týdny mi zavolal Frank Tiemann z Rolls-Royce, že by mohl zprostředkovat jednodenní testování vozu Rolls-Royce Phantom Coupé v Drážďanech, kde je jedno z nejbližších oficiálních zastoupení této tradiční britské značky. Neváhal jsem ani minutu. Tady jsou mé zkušenosti a zážitky.

Rolls-Royce Phantom Coupé foto: www.km77.com

Potkáváme se v devět hodin ráno v příjemně diskrétním, ale velmi honosném hotelu Suitess v centru Drážďan. Asi čtvrt hodiny si povídáme o značce jako takové a o tom, jak se mění její tradiční zákazníci, kteří si v posledních letech chtějí své automobily sami řídit. Postupně se dostáváme k hlavní náplni dnešního dne – jízdě s kupé postaveným na základě modelu Phantom.

Venku prší, což vytváří dokonale anglickou atmosféru. Když přicházíme k černému automobilu zaparkovanému před hotelem, začínám být mírně řečeno nervózní. Ani ne z toho, že auto má po anglicku volant vpravo, ale spíše z respektu, který k tomuto monstru mám.

Rolls-Royce Phantom Coupé

Beru za masivní kovovou kliku umístěnou v přední části dveří, které se otevírají směrem dozadu. Jak později zjišťuji, tak se díky tomu mnohem snadněji nastupuje jak na přední, tak zejména na zadní sedadla. Nevýhodou je, že se otevřené dveře špatně zavírají. To u Rolls-Royce vyřešili jejich elektrickým pohonem – stisknete tlačítko, a dveře se samy zabouchnou.

Je vidět, že nejsem první, komu Frank toto kupé předvádí. Nechává mi totiž nějaký čas na rozkoukání. Pomalu si zvykám na několikacentimetrové koberce pod podrážkami svých bot, hedvábnou kůži na sedadlech a dveřích, stejně tak jako dokonale zpracovanou leskle černou přístrojovou desku.

Hvězdná obloha i za deště
Mé zasnění Frank přerušuje ťuknutím svého nehtu do kulatého výdechu ventilace. Ozve se tón jako z ladičky pian – celý díl je totiž vyroben z jednoho kusu kovu. Následně jsou mi vysvětlovány jednotlivé funkce automobilu, ale musím se přiznat, že spíše automaticky přikyvuji, než abych dával příliš pozor.

Rolls-Royce Phantom Coupé

Nemohu se totiž nabažit tenkého tříramenného volantu a budíků za nimi, ovladačů ventilace a sedadel, spínačů světel nebo prostě jen pohledu přes nesmírně dlouhou kapotu motoru na záda slavné sošky letící Emily. Na závěr mi Frank ukazuje strop posetý, jak říká, šestnácti stovkami světelných diod, které připomínají hvězdnou oblohu. Každá z těchto střech je originál, protože diody na ně skládá podle citu specializovaná pracovnice.

Často se v testech automobilů mluví o tom, že je nějaký motor tichý, že o něm řidič ani neví. Ve skutečnosti toto tvrzení bezezbytku platí pouze v případě vozu Rolls-Royce Phantom a jeho derivátů. Jediným ukazatelem toho, že dvanáctiválec s objemem 6,75 litru pod kapotou naskočil, je otáčkoměr. Ani stopa po vibracích.Volím režim převodovky D, jemně pouštím brzdový pedál, kolos se dává pomalu do pohybu. Zpočátku mám z velkých rozměrů strach, a tak si při proplétání se drážďanským centrem v zatáčkách možná až příliš nadjíždím.

Rolls-Royce Phantom Coupé

Až když se mi po nějaké době daří mysl nakalibrovat na velikost Phantomu a jeho absolutní odtažitost, začnu si mimořádný komfort užívat. Když stojím na dvouproudové silnici na semaforu v první řadě a padá zelená, jemně mačkám plynový pedál. Auto se bez sebemenšího škubnutí a zcela jemně dává do pohybu. Chvíli si připadám jako ve vlaku. O skutečné rychlosti jízdy mě informuje pouze rychloměr, který se tak zdá jediným pojítkem s reálným světem.

Dostávám se na prázdnou dálnici E40 vedoucí na východ. Zrychluji pod plným plynem, Rolls-Royce se žene dopředu sice rychle, ale stále bez špetky emocí. Až kolem 180 km/h se začíná ozývat aerodynamický svist. Nedokážu ale spolehlivě určit, jestli tento hluk je opravdu tak velký, nebo je zkrátka jedinou věcí, kterou v této rychlosti slyším.

V některých chvílích si připadám, jako bych se vznášel na létajícím koberci. Po chvíli sleduji zajímavý ukazatel udávající aktuální rezervu ve výkonu motoru. Ve 180 km/h stále zbývá asi 70 procent jeho potenciálu...

Jiný druh emocí
Na dálnici se Phantom Coupé ukázal jako ideální stroj, který s pomocí značné hmotnosti takřka dokonale žehlí povrch vozovky. Jak se ale bude chovat v zatáčkách?

Rolls-Royce se pyšně valí přírodou, jemně se pohupuje a konejší svým stoickým klidem. Příliš se mi do rychlé jízdy nechce, ale nějaká skrytá síla mi velí, abych vyzkoušel, co Phantom Coupé na silnici dokáže. V zatáčkách se samozřejmě poměrně dost naklání, nepůsobí ale nijak zrádně.
Zpočátku mi dělá největší potíže odhadovat správnou rychlost nájezdu do zatáčky, auto ji totiž neustále umně maskuje. Když se to podaří a vy ještě v první polovině zatáčky zlehka přidáte plyn, auto svoji hmotnost jemně přenese na vnější zadní kolo, zatáčku nádherně vykrouží a neslyšitelná síla vás z ní důrazně vytáhne.

Já vím, že mluvit v případě značky Rolls-Royce o něčem jiném než komfortu a vytříbenosti se nehodí. Proto se po chvilce vracím do klidnějšího rozpoložení, v něm totiž toto kupé nabízí nejvíce zážitků.
Po druhé hodině odpoledne auto vracím se zajímavou směsicí pocitů. Uvědomuji si, že jsem právě řídil nejluxusnější kupé naší planety, které je velmi moderním automobilem, ale současně ctí tradiční hodnoty a nenechá se zviklat žádnými módními trendy.

Rolls-Royce Phantom Coupé

Koncepce: dvoudveřové čtyřmístné kupé s motorem vpředu
podélně a pohonem zadních kol, rozměry 5609x1987x1592 mm,
rozvor 3320 mm, prov. hmot. 2665 kg, zav. prostor 395 l

Motor zážehový V12, 6749 cm3
Výkon 338 kW (460 k)/5350 min-1
Toč. moment 720 N.m/3500 min-1
Převodovka 6A
Zrychlení 0-100 km/h 5,8 s
Nejvyšší rychlost 250 km/h
Kombinovaná spotřeba 15,7 l/100 km
Cena cca 13 000 000 Kč

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.