Lidovky.cz

Jízda s úsporným Gran Turismo byla nečekaně zábavná

  10:20
PRAHA - Zajímavá kombinace. Vzhled vycházející ze sportovního Golf GTI, snížený sportovněji laděný podvozek a silný vznětový motor s výkonem 170 koní. Přesně to jsou hlavní vlastnosti Volkswagenu Golf GTD.

Volkswagen Golf GTD foto: www.km77.com

Zkratka v jeho označení není novinkou, protože Volkswagen ji použil již na první, druhé a třetí generaci svého nejoblíbenějšího modelu. Zatímco ale dříve označovala spojení nejvyššího stupně výbavy a vznětového motoru (což bylo před více než 25 roky nezvyklé), tak dnes je tento automobil naladěn o něco sportovněji a jako alternativa vynikajícího benzinového modelu GTI.

Musím přiznat, že mi bylo během mezinárodní prezentace, která se konala na silnicích mezi Mnichovem a Kiztzbühelem, příjemné, že lidé od Volkswagenu se nijak zvlášť nesnažili zmiňovaný sportovní charakter vyzdvihovat. I přesto ale byla jízda s touto verzí až nečekaně zábavná.

Na tom měl největší podíl především propracovaný podvozek. Testovaná auta byla vybavena aktivním podvozkem, který jsem po chvíli nechal ve středním režimu tuhosti „Normal“, kdy se mi zdál jako ideální kombinace schopnosti absorpce nerovností silnice a sportovní tuhosti.

Volkswagen Golf GTD

Na dotaz ohledně nastavení klasického neaktivního podvozku jsem dostal odpověď, že ten je jen o malinko tvrdší než zmiňovaný standardní režim – a to je dobrá zpráva. Na druhé straně aktivní podvozek nemění pomocí tuhosti tlumičů jen míru komfortu a sportu, ale svojí aktivní činností účinně omezuje překlánění automobilu při brzdění nebo v případě překročení příčného zrychlení o 0,4 G zvýší tuhost na vnější straně vozu. V každém případě se Golf GTD řídil velmi příjemně a v otázkách jízdních vlastností dokázal opravdu potěšit.

Použitý motor, kterým je turbodiesel 2,0 litru se vstřikováním commonrail o výkonu 170 k a točivém momentu 350 N.m, se dodává s manuální nebo dvouspojkovou automatickou převodovkou a vyznačuje se účinným utlumením. Po zahřátí byl zejména v dálničním režimu takřka neslyšný. Pod zatížením samozřejmě bylo rozpoznatelné, jaké spaluje palivo, avšak celkově lze hlučnost označit za minimální.

V otázkách dynamiky a nejvyšší rychlosti naftový motor samozřejmě nestačí na benzinové turbo, nicméně jeho nárůst točivého momentu lze poměrně citlivě regulovat a při jízdě je potřeba využívat právě především točivý moment než nejvyšší výkon. Dobrou zprávou je, že naftový Golf GTD je jen o 11 kg těžší než GTI.

S modelem GTD se Volkswagenu z mého pohledu podařilo vytvořit zajímavou alternativu k věhlasnější sportovně orientované verzi GTI. Naftové provedení samozřejmě nedokáže charakteristikou svého motoru vyvolat při jízdě tak intenzivní emoce jako GTI, nicméně ty se snaží vynahrazovat nižší spotřebou paliva. V každém případě je to jedno z nejpříjemnějších naftových aut dané velikosti na trhu.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.