Lidovky.cz

Unikátní zážehový čtyřválec. Motor roku poprvé pro Volkswagen

  18:04
PRAHA - Letošní anketa o motor roku zná své vítěze. Celkové prvenství, které se počítá z hlasů získaných v jednotlivých objemových kategoriích, získal unikátní zážehový čtyřválec Volkswagen 1,4 TSI Twincharger, který současně získal první místo v kategorii Ekologický motor roku.

Volkswagen 1,4 TSI Twincharger foto: Reprofoto

Výsledky

Motor roku 2009 - celkově
1. VW 1,4 TSI Twincharger

2. BMW 3,0i turbo
3. Audi 2,0 TFSI
4. Mercedes 2,1 CDI
5. BMW 4,0 V8 (M3)
6. Mercedes 6,2 V8 AMG
7. BMW-PSA 1,6 Turbo
8. Toyota 1,0 l (3V)
Nový motor roku
1. Porsche 3,8 l (911)
2. BMW 3,0d
3. BMW 4,4 V8 turbo

Ekologický motor
1. VW 1,4 TSI Twincharger
2. Honda 1,3 Hybrid (Insight)
3. BMW 2,0d twin turbo (123d)
4. BMW 3,0d twin turbo (335d)

Sportovní motor
1. Mercedes 6,2 V8 AMG
2. BMW 5,0 V10 (M5)
3. Jaguar 5,0 V8 kompresor
4. Porsche 3.8 (911 GT3)
5. BMW 4,0 V8 (M3)

Vítězové objemových kategorií Pod 1,0 l Toyota 1,0 l (3V)
1,0-1,4 l VW 1,4 TSI Twinchrg.
1,4-1,8 l BMW-PSA 1,6 Turbo
1,8-2,0 l Audi 2,0 TFSI
2,0-2,5 l Mercedes 2,1 CDI
2,5-3,0 l BMW 3,0i turbo
3,0-4,0 l BMW 4,0 V8 (M3)
nad 4,0 l Mercedes 6,2 V8 AMG

Jedná se o vůbec první triumf Volkswagenu v této anketě, v jejíž porotě sedí 65 motoristických novinářů z 32 zemí celého světa.

Specialitou tohoto motoru, který je nabízen například v typech Golf, Eos či Scirocco, ale také Seatu Ibiza Cupra, je spojení přeplňování pomocí turbodmychadla a kompresoru.

Zatímco v nízkých otáčkách je motor přeplňován mechanicky poháněným kompresorem s rychlými reakcemi, ve vysokých otáčkách má v přeplňování hlavní slovo turbodmychadlo.

Například ve Volkswagenu Scirocco disponuje tento motor největším výkonem 160 k, ale objevil se také v Golfu GT, kde měl 170 k.

Z výsledků ankety je vidět dominance německých výrobců. Kromě koncernu Volkswagen je zřejmý také úspěch BMW, které je historicky nejúspěšnější značkou v této anketě.

Také letos tato značka triumfovala hned ve třech objemových kategoriích.

Opomenout nelze ani úspěch značky MercedesBenz, která se prosadila novou generací svého čtyřválcového turbodieselu 2,1 l a především silným motorem 6,2 l V8 určeného pro sportovní modely AMG.

Z dalších výrobců stojí za povšimnutí první místo značky Porsche a jejího přímovstřikového plochého šestiválce 3,8 l určeného pro model 911 či tradiční prvenství tříválcového litrového motoru Toyota.




zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.