Lidovky.cz

Má zachránit více životů. SOS volání z aut se zkouší i v Česku

  10:32
PRAHA - V současné době se intenzivně pracuje na systému automatického tísňového volání z vozidel nazvaného eCall. Jedná se o jeden ze systémů tzv. telematických služeb, které svojí činností umožní v budoucnu zachránit mnoho lidských životů.

Japonské firmě Takata hrozí v USA soud kvůli skandálu s airbagy. foto: Shutterstock

Předpokládá se, že když by tímto systémem byla vybavena všechna vozidla v Evropě, snížil by se počet usmrcených lidí při nehodách o 5 až 10 procent. Systém tísňového volání totiž umožní mnohem rychlejší příjezd záchranných složek a také jejich účinnější připravení na zásah.

Systém eCall, jehož evropská standardizace se právě provádí, spočívá v tom, že v případě nehody automaticky nebo na povel řidiče, dokáže kontaktovat dispečinky tísňové linky 112. Jednotka eCall umístěná v automobilu dokáže spojit operátora dispečinku s posádkou vozu, nicméně současně dokáže do řídicího centra přenést mnoho důležitých informací.

Právě skutečnost, že systém dokáže na základě informací ze systémů vozu kontaktovat dispečink zcela samostatně, může být pro záchranu životů zcela klíčová.

Zejména potom přesné informace o poloze vozu, ale současně také například směr či intenzitu nárazu. Díky tomu mohou záchranné systémy okamžitě vyrazit na zásah. Určení přesné polohy je v těchto situacích naprosto klíčové, protože lidé v šoku se obvykle těžko orientují a nedokážou zcela přesně určit danou polohu.

Určení přesné polohy je nesmírně důležité například také při nehodách vzniklých na dálnicích, protože mnohokrát se již stalo, že záchranný tým přijel na základě neúplných informací na nesprávnou stranu dálnice. Právě rychlost příjezdu a následného zdravotnického zásahu je pro zdraví posádky klíčová.

Protože často o životě a smrti posádky havarovaných vozů rozhodují právě první minuty po nehodě. V České republice připravovaný systém eCall funguje ve spolupráci integrovaného záchranného systému a telefonního operátora O2, který zajišťuje komunikaci systémů ve vozidlech a dispečinků.

Systém eCall má v České republice i dalších evropských zemích za sebou úspěšný pilotní projekt, na jehož základě se jedná o celoevropské standardizaci. Následovat budou funkční testy, po nichž může být systém nasazen také do normálního provozu.

Nutno dodat, že některé německé značky již podobný systém na území své země do automobilů vybavených telefonem a navigačním systémem dodávají a provozují ho. V současnosti se ale ve většině případů jedná o placenou službu, která je díky tomu určena pouze pro určitou skupinu motoristů.

Širší zavedení tohoto systému po celé Evropě je proto mimořádně očekávanou událostí. O pokračování jednání a zavádění do praxe budeme informovat.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.