Lidovky.cz

Seat Ibiza Cupra: Automat a sport? Nadupaný křikloun

  10:00
Seat Ibiza Cupra je zajímavou ukázkou sportovně laděného auta. Je rychlý, sebevědomý a přitom bezproblémový pro každodenní ježdění. Adrenalinové sportovní zážitky ale brzdí jeho automatická převodovka.

Nový Seat Ibiza Cupra. foto: Seat

Kompaktní hatchbacky s délkou kolem čtyř metrů jsou pro mnoho sportovně zaměřených lidí vstupní branou do světa řidičských emocí. Stejně jako je tomu ve všech automobilových kategoriích, i tato třída obsahuje mnoho různě zaměřených modelů, které nabízejí mnohdy specifické celkové naladění. Srovnání čistě podle dynamických parametrů nebo podle ceny je v tomto případě poněkud ošemetné, vždy je třeba především důkladně se svézt.

Nový Seat Ibiza Cupra.

Opravdový charakter
Proto i Seat Ibiza Cupra až po několika stovkách kilometrů ukazuje svůj opravdový charakter. Jako všechna auta této velikosti má i Ibiza pohon předních kol. Nejsilnější verzi Ibizy Cupra dodává 180 koňských sil po technické stránce zajímavý čtyřválec přeplňovaný kombinací kompresoru a turbodmychadla. Spojením různých způsobů přeplňování se podařilo zajistit, že zmiňovaného výkonu je schopen dosáhnout motor o relativně malém objemu. Sladění přeplňování je velmi povedené, a tak je nárůst výkonu motoru vcelku plynulý.

Data:

Rozměry: 4061x1693x1420 mm
Zavazadlový prostor: 284 l
Hmotnost: 1172 kg
Motor: zážehový 4válec, 1,4 l,
turbo a kompresor
Výkon: 132 kW (180 k)/6200 min-1
Toč. moment: 250 N.m/4500 min-1
Zrychlení: 0-100 km/h 7,2 s
Nejvyšší rychlost: 225 km/h
Komb. spotřeba: 6,4 l / 100 km
Cena: 555 900 Kč

Seat se snažil, aby Ibiza Cupra na svého řidiče působila co možná nejsportovnějším dojmem. Možná i proto velmi zvláštně naladil zvukový projev tohoto modelu. Při zatížení se totiž od motoru line možná až zbytečně hlasitý a jakoby umělý zvuk. Než aby navozoval sportovní atmosféru, ale spíše obtěžoval.

Žádné velké emoce
"Sportovní automat" velké emoce nedovolí Těžko říci, zda kvůli unikátnosti, nebo z technické nutnosti Seat nejsportovnější verzi modelové řady Ibiza vybavuje výhradně dvouspojkovou převodovkou. Má sedm stupňů a kromě automatického režimu řazení nabízí i možnost sekvenční volby rychlostí pomocí řadicích páček na volantu. Při běžné i mírně sportovnější jízdě nelze mít k rychlosti nebo komfortu řazení nejmenších připomínek, při větších nárocích na dynamiku se ale ukazuje, že rychlost reakcí převodovky a její projev poněkud ubírají na emocích. Manuální převodovka by byla zkrátka vhodnější.

Nový Seat Ibiza Cupra.

Podvozek Ibizy Cupra je samozřejmě naladěn sportovněji než v běžných modelech. To je znát nejen při jízdě po méně kvalitních silnicích, ale především v zatáčkách. V nich potěší celková pevnost vozu i solidní nabízená trakce. Podvozek ale není tak ultimativní jako například u Renaultu Clio Sport - to je další vlastnost, jež ukazuje skutečný charakter tohoto modelu.

Seat Ibiza Cupra je příjemný automobil pro každodenní ježdění po městě, ale současně dokáže nabídnout opravdu dynamické svezení opírající se o zátah motoru v celém spektru otáček. V jeho prospěch mluví také cena, a to zejména s přihlédnutím k faktu, že je vybaven automaticky řadící převodovkou.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.