Lidovky.cz

Superznačky opět na scéně - luxusní segment zažívá druhé jaro

  17:26
Zničeho nic zase přišly jako neoblíbení příbuzní. Daimler oživil Maybach, Jaguar dostal novou finanční injekci v podobě nového indického majitele Tata Motors. A k tomu se začaly objevovat další zprávy o vývoji téměř mytického automobilu DiMora Natalia. Superluxusní značky prostě ožívají.

mezi zákazníky je nejoblíbenější Bentley Continental GT Speed foto: www.km77.comReprofoto

V 90. letech připomínaly umírající labutě. Stále elegantní, ale bez vůle pokračovat. Bentley, Rolls-Royce, ale i další značky se staly jen stíny své předešlé slávy. Zdálo se, že nemohou přežít. Ale jsou tady a produkují nové modely.

Co je důvodem? Vždyť to vůbec nepasuje do současné vize obchodního světa, strkat peníze do prodělečných věcí. Přitom Bentley, Rolls-Royce, Jaguar ani McLaren nejsou jediné značky, které prožívají druhé jaro. O Daimleru a Maybachu už byla zmínka, Lamborghini rozkvétá pod záštitou Audi. Bugatti si stále drží kredit a objevují se i nová jména. Spyker spojuje své síly se Saabem a zdá se, že o něm ještě uslyšíme. Loni o sobě dala vědět nezávislá švédská automobilka Koenigsegg, v Itálii se daří Pagani. Nakonec i Aston Martin se osvobodil po třinácti letech od Fordu.

Luxusní segment totiž objevil novou klientelu v rozvíjejících se trzích, jako je Čína a Rusko, stálý zájem o všechno drahé přetrvává také v arabském světě.

Rolls-Royce Phantom Coupé
Ultraluxusní značky ale nejsou příliš výdělečné. Jednoduše proto, že rozdíl mezi jejich výrobní a prodejní cenou je příliš nízký na to, aby dovoloval další rozvoj.

"I rozhazovační boháči začnou být prozíraví, když se blíží zlé časy," upozorňuje poradenská společnost KPMG ve studii věnované segmentu luxusních značek aut. Zmiňuje například to, že Aston Martin v roce 2009 sestavil pouze 4500 aut, zatímco o dva roky dříve jich bylo 7000.

Zajímavé je, že největších zisků dosáhl segment, který dříve ani neexistoval. Jde o nejmodernější limuzíny a sportovní vozy s cenou mezi 150 000 a 200 000 eury. To je částka zaplňující prázdné místo mezi luxusními vozy Mercedesu a BMW (do 150 tisíc) a ultraluxusními značkami, jejichž ceny se pohybují od 250 000 eur výš.

interiér Rolls RoyceUltraluxusní značky tak začaly konkurovat těm luxusním. Dokonce i Rolls-Royce přidal nový model Ghost, který je menší a také levnější, a Aston Martin V8 Vantage se má zase střetnout s Porsche 911. Do tvrdého střetu s Porsche jde ostatně Aston Martin jako celek. S modelem Rapide se mu snaží konkurovat i v novém segmentu, který reprezentuje Panamera, čtyřdveřový praktičtější sporťák.

Podle Franze-Josefa Paefgena, ředitele Bentley a Bugatti, se modely těchto značek uplatní jako firemní vozy. Dřívější modely přitom spíš mizely v muzeích a soukromých sbírkách, na ulicích jste je moc neviděli.

Ultraluxusní značky dříve platívaly také za objevovatele technologií budoucnosti. Vozy Bugatti nebo Koenigsegg jsou systematicky stavěny tak, aby mohly dosahovat rychlostí kolem 400 km za hodinu. Dnes už ale nejvyspělejšími technologiemi disponuje především luxusní segment. Audi představilo svoje ledkové reflektory v Audi R8, nikoli v Lamborghini. Mercedes uvedl bezpečnostní systémy nové generace ve své třídě S, a ne u Maybachu. Firmy tím regulují náklady na výrobu vozu a zároveň více sázejí na technologie prověřené časem, které mají zajistit dlouhou životnost vozů.

Aston Martin Rapide

"Naše vozy mají dvojnásobnou životnost v porovnání s normálními auty," říká šéf Lamborghini Stephan Winkelmann. "Samozřejmě zkoumáme každou možnost, jak dostat technologie budoucnosti do našich vozů."

Svoboda ultraluxusních značek je zkrátka spíš jen iluzí. Dokonce i ty značky, které nepatří do žádné korporátní stáje, jsou závislé na větších továrnách. Třeba Aston Martin má díly stále od Fordu.

Je proto poměrně těžké odpovědět na otázku, proč ultraluxusní segment ožívá. Některé značky na svých superdrahých produktech, vyráběných na míru nejbohatší smetánce, skutečně vydělávají, jiné se staly jenom "lepší tváří" větší společnosti, která chce dokázat, že umí vyrábět vozy všech tříd. A také je možné, že celý segment pohání lidská touha vyrábět a vlastnit stále rychlejší a dražší auto.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.