Lidovky.cz

Fabia, Octavia nebo Superb - jakou ojetou škodovku zvolit?

  10:56
Nejprodávanější provedení nemusejí vždy představovat nejlepší volbu. Cenové rozdíly, které jsou u různých variant nových aut značné, se u ojetin výrazně krátí. Někdy dokonce zcela mažou. Hledáte-li ojetinu značky Škoda, poradíme vám.

Ojetá Škoda Octavia - ilustrační foto. foto: www.km77.com

Stále populární nástupce Škody Favorit Felicia se i přes svou chabou bezpečnost a nevýkonné motory drží na třetím místě v žebříčku prodejů ojetin.  Největší zastoupení má varianta hatchback (vyrobeno 915 853 aut) a druhé místo zaujímá Combi (351 895 vyrobeno vozidel).

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

Nejhorší jméno má atmosférický vznětový motor z dílny Volkswagenu. Je nevýkonný, hlučný, náročný na servis, příliš zatěžuje přední nápravu, čímž zkracuje životnost zavěšení a ke spolehlivým se také neřadí. V případě Felicie tedy diesel cenu nezvedá.

Škoda Felicia - ilustrační foto.

To však neplatí o benzínové šestnáctistovce od VW. S lehkým vozem si 55 kW výkonu poradí snadno. Agregát se ale nezřídka potýká s nepravidelným během. O pár set méně zaplatíte za třináctistovku. Ideál přitom představuje silnější provedení o výkonu 50 kW. Slabší varianty se nabízejí za srovnatelné ceny a rozdíl několika koní je přitom znát. Dobrou volbu tedy vidíme v kombinaci Škoda Felicia Combi 1.3/50 kW.​

Zájemci o mladší model Škoda Fabia mají daleko širší výběr. Nejčastěji se setkáte s verzemi hatchback a kombi, které se prodává zhruba o 5000 Kč dráž. Nejlevněji nabízený sedan se velkému zájmu netěšil, a protože se v tomto směru nic nezměnilo, z hlediska pozdějšího prodeje nepředstavuje dobrou investici.

Škoda Fabia.

Fabia před časem vystřídala na trůnu pro nejprodávanější ojetinu Felicii a od té doby na vrcholu žebříčku drží. Na trh se dostala s celou řadou pohonných jednotek a tak je výběr opravdu široký. 

Pro nenáročné neuspěchané řidiče může představovat dobrou volbu atmosférický vznětový agregát 1.9 SDI. Z auta sprintera rozhodně neudělá, je však vyhlášen dlouhou životností, nízkou spotřebou a bezproblémovým provozem. Lepší variantou jsou ale velice úsporné turbodiesely o objemu 1,9 litru. Proti tříválci 1.4 TDI mají výrazně klidnější běh a ve vyšších rychlostech i podstatně nižší spotřebu. Naopak při jízdě s lehkou nohou po městě může být úspornější čtrnáctistovka. S devatenáctistovkou se ale i tak dá jezdit za 5,5 litru.

Nevýhodou vznětových jednotek o objemu 1,9 litru je větší zatížení přední nápravy, která je u Fabie choulostivější. Proti verzím s lehčími motory zde může být o něco kratší životnost některých dílů, zejména táhel příčného stabilizátoru a jeho uložení. V případě verze o výkonu 96 kW ve sportovně laděném provedení RS odchází častěji dvouhmotový setrvačník, všechny "té-dé-íčka" se potýkají s problematickými váhami vzduchu. Oprava se provádí výměnou a už není tak drahá, jako tomu bylo dříve. Proto je úsporný a výkonný turbodiesel o výkonu 74 kW naším tipem pro provedení kombi.

Druhá generace malé Škody Fabia způsobila mnohým motoristům slušný šok. Rozhodně už nejde o tak žádaný automobil jako tomu bylo u první generace. Přesto si na trhu ojetin nevede vyloženě zle.

Nova Škoda Fabia RS.

Podobně jako u první řady je i zde nejčastěji k vidění s dvanáctistovkou HTP. Platí totéž co u předchozí generace – lepší volbu představuje čtrnáctistovka. Stejně tak mezi vznětovými motory vidíme ideál v devatenáctistovce. Lze však předpokládat, že až přijdou na trh ojetých vozů nové agregáty 1.2 TSI a 1.6 TDI, mnohé se změní (oba se vyrábějí teprve od tohoto roku).

Pro mnohé prostorný rodinný automobil Škoda Octavia, ve skutečnosti však vůz s minimem místa pro nohy cestujících na zadních sedadlech. I tak ale patří na druhé místo v prodejích ojetých vozů. Důvodem jsou jistě i dvě praktické karosářské verze s místem pro náklad.

Škoda Octavia

Za verze s pohonem všech kol si ale připlatíte. Přitom nejde o klasickou čtyřkolku. Přiřazení zadní nápravy při prokluzu předních kol obstarává mezinápravová spojka Haldex. U první generace Octavie ale spínala s citelnou prodlevou. Rozhodně nelze doporučit první zážehové motory, které se do Octavie dostaly. Tyto motorizace jsou nejlevnější a má to důvod. Původní osmiventilová šestnáctistovka je příliš slabá, když nabídne výkon jen 55 kW. Jde o méně spolehlivý agregát u něhož navíc praská vlnovec výfuku a celé výfukové potrubí rychle koroduje.

Nejhorší volbou je atmosférický motor, který zde opravdu výkonově zaostává.  Nejčastěji se doporučuje agregát o výkonu 81 kW. Jen je třeba počítat s tím, že si časem řekne o výměnu dvouhmotového setrvačníku, což není nejlacinější oprava.

Druhá řada modelu Škoda Octavia představuje mezi ojetinami velký hit. To platí zejména pro velká města, kde prodeji zcela zastíní první generaci. Opět existuje ve variantách liftback (zavazadelník o objemu 560 litrů – 585 bez rezervy) a kombi (580 litrů – 605 bez rezervy). Přibližně o 8000 korun dráž se nabízí kombík. Stejně jako u první řady je i zde jasně nejlepší volbou turbodiesel. Mezi zážehovými motory je situace ještě horší než u předchůdce. Ale popořadě.

Montážní linka vozů Škoda Octavia 13. dubna v Mladé Boleslavi.

Dobrou volbou je dvoulitr TFSI/147 kW (později značen jen TSI) montovaný do verze Octavia RS. Motor 2.0 TDI/103 kW pronásleduje celá řada poruch, mezi něž patří nadměrná spotřeba oleje, problémy s turbem, vadný dvouhmotový setrvačník nebo praskání hlavy. Naším tipem je motor 1.9 TDI. Je spolehlivý, má dostatek sil i příznivou spotřebu.

Největší škodovka - Superb - přijela na trh pouze v provedení sedan. O kombi se hodně mluvilo, ale v první generaci modelu Superb se neobjevilo. Zavazadelník vozu nabídne objem 480 litrů a v případě potřeby lze rozšířit na 945 l.

Škoda Superb sedan

Vzhledem k rozměrům a váze vozu jsou jasně nejlepší volbou turbodiesely. Dobrou volbou jsou motory 1.9 TDI a 2.5 V6 TDI. Dvoulitrovému "té-dé-íčku" se doporučujeme vyhnout ze stejných důvodů jako u Škody Octavia. Kdo zatouží po benzinovém Superbu, měl by sáhnout po osvědčeném agregátu 1.8 T/110 kW. Opět se můžete setkat s opotřebeným turbem či vadnými zapalovacími cívkami, přesto jde o lepší volbu, než představuje na Superb slabý dvoulitr či šestiválec 2.8 V6/142 kW. Ten sice auto bleskurychle rozhýbe, ale totéž udělá i s obsahem peněženky. Kvůli vysoké spotřebě se tato varianta často prodává za opravdu zajímavou cenu. I tak ale hledá kupce těžko.

Více na Autowebu:

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.