Aby zamezila potenciálním obavám zákazníků z původu vozu, nabízí cee’d s nejširším balíčkem záruk na trhu. Na celý vůz je záruka tři roky bez omezení kilometrů, která platí ještě další dva roky v případě, že vůz má najeto méně než 150 000 kilometrů. Záruka na ústrojí pohonu - tedy motor a převodovku - je potom omezena stejným kilometrovým proběhem, ale je prodloužena až na sedm let. Cenová politika, kterou KIA zvolila, je velmi agresivní a konkurenční evropské a částečně i japonské značky se jí vyrovnají pouze v případě, že nabízejí nějaký akční model. Je vidět, že výše uvedené vlastnosti jsou opravdovými lákadly, která dokážou přesvědčit mnoho zákazníků. Podívejme se ale na tento vůz důkladněji.
Svou velikostí se nijak nevyčleňuje ze segmentu kombi nižší střední třídy. V interiéru je na
KIA cee’d SW 1,4 CVVT |
Koncepce: pětidveřové, pětimístné kombi s motorem vpředu napříč, pohonem předních kol, rozměry 4470x1790x1525 mm, rozvor 2650 mm, provozní hmotnost 1317 kg, zavazadlový prostor 534-1664 l Motor zážehový čtyřválec, 1396 cm3 Výkon 80 kW (109 k)/6200 min-1 Toč. moment 137 N.m/5000 min-1 Převodovka 5M Zrychlení 0-100 km/h 11,7 s Nejvyšší rychlost 187 km/h Komb. spotřeba 6,3 l/100 km Cena 369 980 Kč Klady: objem zavazadlového prostoru, lákavé záruky, živý motor 1,4 l, základní cena Zápory: nekomfortní přejezd nerovností, necitlivé řízení, vyšší spotřeba, cena při dalším prodeji |
Přístrojová deska modelu cee’d působí moderně, je přehledná a z hlediska funkčnosti jí lze vytknout snad pouze displej umístěný v její střední části. Na něm se totiž zobrazují hodiny, vnější teploměr, údaje audiosystému i palubního počítače, takže zpočátku nepůsobí zrovna nejpřehledněji. Pochválit je třeba například upozornění na nezapnuté zadní bezpečnostní pásy, ale především také vcelku pohodlná sedadla.
Ze showroomu na silnici
Zatím se KIA cee’d SW ukazuje jako zajímavá nabídka. Bude tomu tak i při té nejdůležitější části testu, a sice na silnici? Při jízdě s vozem obsazeným pouze řidičem motor potěšil svojí energičností. Ve všech otáčkách překračoval očekávání, které budí jeho 1,4 litru. KIA s ním totiž byla příjemně svižným vozem. Určitým negativem je vyšší spotřeba paliva, která během testu s velkým podílem městského provozu činila 8,5 l/100 km. Je ale jasné, že ve snaze o skutečně ekonomický provoz by bylo možné jezdit za méně než 7 l/100 km.
Při jízdě po kvalitních silnicích si při každém větším pohybu volantu uvědomíte, že by odezva vozu mohla být trochu přímější, a především přesnější. Řízení má ve střední poloze možná až příliš účinný posilovač, který otupuje zpětnou vazbu. Dobrý povrch silnice je zárukou pocitově jistých jízdních vlastností, které jsou dány i víceprvkovou zadní nápravou. Nutno ale upozornit, že testovaný vůz byl postaven na širších pneumatikách, než jaké se dodávají ve standardní výbavě. Jednalo se o pláště s rozměry 205/55 R 16. Jak by se cee’d SW choval na standardních pneumatikách s rozměrem 185/65 R15, je těžké odhadnout.
Při přejezdu krátkých nerovností většina řidičů nepřejde bez povšimnutí jejich poměrně
intenzivní přenos. Cee’d SW má dosti tuhé tlumiče, které jen obtížně pohlcují nerovnosti silnice. Určitým překvapením je potom fakt, že v zatáčkách se automobil naklání více, než by člověk čekal. Jak již ale bylo řečeno: na silnicích s dobrým povrchem působí cee’d ve verzi kombi dostatečně stabilně a především zcela nezáludně.
Rozhoduje cena
KIA cee’d ve verzi kombi je praktickým a prostorným automobilem. Z pohledu jízdních vlastností byla verze se zážehovým motorem spíše průměrným vozem. KIA ale sází na to, že tento model je za solidní peníze. Již v základní ceně je obsažená obstojná výbava včetně šesti airbagů, ABS nebo rádia s CD přehrávačem a ovládáním na volantu.
Nijak přehnané nejsou ani ceny silnějších motorů či lépe vybavených provedení. U nich je ale na trhu konkurence početnější a často propracovanější. Základní verze se základní výbavou je ale bezpochyby velmi dobrou volbou.
KONKURENCE Chevrolet Lacetti SW je na jízdu méně příjemným vozem, nicméně má podobné užitné vlastnosti jako cee’d SW. Chevrolet není v nabídce s motorem 1,4 l, jeho základní motorizací je čtyřválec 1,6 l. I přesto je ale prodáván po akčních slevách se srovnatelnou výbavou za nižší cenu. Renault Mégane Grandtour je při využití aktuálně poskytované akční slevě 120 tisíc korun prodáván za podobné peníze jako cee’d SW. Mégane má úspornější motor 1,4 litru a je komfortnější. Prostornost je u obou vozů podobná, Francouz má více verzí, ale jen dvouletou záruku. Škoda Octavia Tour Combi má o něco horší komfortní i bezpečnostní výbavu a ve verzi kombi se s motorem 1,6 litru prodává za vyšší ceny. Má větší zavazadlový prostor a vyznačuje se lepšími jízdními vlastnostmi na méně kvalitních silnicích. Nevýhodou je, stejně jako u Renaultu, pouze dvouletá záruka. |