Lidovky.cz

Dvojaký charakter Superbu

Ekonomika

  10:21
Minule jsme představili Škodu Superb v nejvyšší specifikaci, klasickému testu jsme ale nyní podrobili verzi s turbodieselem a automatickou převodovkou.

Škoda Superb. foto: Škoda Auto

Nový Superb na první pohled působí honosnějším dojmem než jeho předchůdce, na němž byla technická spřízněnost s Volkswagenem Passat vidět na první pohled. Současně ale tento automobil dostal už mnohokrát zmiňovanou originální zadní část, kterou lze otevřít buď jako u klasického tříprostorového sedanu, nebo včetně zadního skla -tedy podobně jako třeba u kratší Octavie.

Zadní část Superbu je konzervativní, ale praktická.Superb lze proto vnímat buď s určitou nadsázkou jako reprezentativní limuzínu, nebo, jak řekl ředitel škodovky Reinhard Jung při novinářské mezinárodní prezentaci v Ženevě, ve společnosti vozů Audi a Bentley - jako limuzínu s „určitou dávkou luxusu“. Ovšem současně je vidět, že Škodovka tímto vozem chce oslovit také početnější klientelu s praktickým smýšlením. Tedy například lidi, kteří by si dříve kvůli praktičnosti pětidveřové karoserie zvolili spíše bohatě vybavenou Octavii.

Záleží tedy na úhlu pohledu. V každém případě se nový Superb snaží být vskutku univerzálním vozem, který má ambice oslovit širší spektrum zákazníků, než se dařilo jeho předchozímu provedení. Není žádným tajemstvím, že vývojové a designérské středisko mladoboleslavské automobilky již opustilo také provedení kombi a je jen otázkou, kdy jej automobilka zavede do výroby.

Chrom á la Audi
K testu jsme měli nejlépe vybavené provedení Elegance, které se vyznačovalo mnoha prvkyNová Škoda Superb. interiéru zdobenými jemnou chromovanou linkou. Je jasné, že inspirací tomuto řešení byly interiéry vozů Audi, které jsou ve svých kategoriích všeobecně považovány za jedny z nejhodnotnějších. Když se nebudete dívat dozadu, ani si při pobytu za volantem neuvědomíte, že máte co do činění s vozem, jehož od pětimetrové délky dělí pouhých 16 centimetrů. Šířka vozu je totiž na segment střední třídy spíše menší. Subjektivně ji lze srovnat například s Octavií, nicméně technické údaje říkají, že Superb je na předních sedadlech o přibližně pět centimetrů širší (vzadu jen o 3 cm) než jeho sourozenec.
 
Testovaný model byl vybaven novou generací navigačního systému vybaveného dotykovou obrazovkou a pevným diskem pro mapové podklady a hudební soubory. Systém se vyznačoval rychlými výpočty trasy stejně tak jako snadnou a velmi logickou obsluhou. Navigace označovaná Columbus se prodává za příplatek 44 000 Kč (u provedení Elegance 29 tisíc korun) včetně mapových podkladů, což je sice stále více než za přenosné externí přístroje, nicméně předností je integrované rádio, pevný disk, mnoho dalších funkcí a hlavně výrazně jednodušší ovládání. Škoda jen, že i k němu je nutné přikoupit bluetooth rozhraní pro mobilní telefon (7-13 tisíc korun podle modelu).

Lákavá zadní část
Nová Škoda Superb.Současnou i předchozí generaci Superbu lze považovat za nejlevnější vůz, který dokáže splnit požadavky limuzíny s řidičem, v níž je místo majitele na pravém zadním sedadle. Prostoru v podélném směru je zde totiž doslova nazbyt.

Ovládání českými techniky vyvinuté dvojité výklopné zadní stěny je velmi snadné a nečiní nejmenší potíže. Standardně se přístup do prostoru pro zavazadla otevře jako u sedanu, pro odjištění celé výklopné stěny je třeba stisknout speciální tlačítko.

Diesel a automat
Vznětový čtyřválec 2,0 TDI s výkonem 140 koní je dobře známou jednotkou s již překonanou koncepcí vstřikování čerpadlo-tryska. Ve svém novém působišti je ale jinak spíše hlučnější jednotka překvapivě účinně utlumena. Výrazněji se proto projevuje vlastně pouze při zatížení. Její spojení s dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou DSG je dobře sladěné, charakterem řazení je jasné, že daná kombinace je určena pro poklidnější jízdu. Jedině potom nabídne potřebný komfort a očekávanou nízkou spotřebu paliva. Ta se během testu pohybovala kolem 7,5 l/100 km.

Jízdní vlastnosti nové české limuzíny jsou velmi jisté. Automobil sice poměrně ochotně zatáčí, nicméně vzhledem k velkému rozvoru je předurčen spíše pro vychutnávání jízdy po přímých úsecích. Testovaný vůz byl postaven na 18palcových kolech, která způsobovala poměrně citelný přenos krátkých nerovností silnice do interiéru. Odpružení jako takové je například v porovnání s francouzskými konkurenty spíše tužší.

Škoda Superb 2,0 TDI DSG
Nová Škoda Superb.
Koncepce:
čtyřdveřový pětimístný sedan s motorem vpředu a pohonem předních kol, rozměry 4838 x 1817 x 1462 mm, rozvor 2761 mm, provozní hmotnost 1587 kg, zavazadlový prostor 565 l

Motor čtyřválcový turbodiesel, 1968 cm3
Výkon 103 kW (140 k) při 4000 min-1
Točivý moment 320 N.m při 1750-2500 min-1
Převodovka 6A (2spojková) Zrychlení 0-100 km/h 10,2 s Největší rychlost 205 km/h
Komb. spotřeba 6,8 l/100 km
Cena 794 900 Kč

Klady: prostornost vzadu, praktický zavazadlový prostor, pocit robustnosti a bezpečí, jisté jízdní vlastnosti

Zápory: hlučnost motoru, jen průměrná šířka interiéru, výhled dozadu, cenový rozdíl zážehových a vznětových verzí o

Kolenní airbag standardem
Test nového Superbu ukázal, že se jedná o dobře postavené auto, což ostatně lze díky použití komponentů z Octavie či Volkswagenu Passat očekávat. Automobil působí honosně a při jízdě dokáže řidiči dodat pocit, že řídí poměrně velké auto. Předností je vysoký bezpečnostní standard, daný například standardní výbavou kolenním airbagem. Vzhledem k velikosti vozu mnoho řidičů ocení například na přání dodávaný systém automatického parkování. Při pohledu do ceníku ale zarazí rozdíl mezi zážehovými a vznětovými verzemi -o hodně tišší, kultivovanější a výkonnější verze 1,8 TSI (160 k) je o 45 tisíc korun dražší než agregát 2,0 TDI (140 k).

Při testu Superbu jsem neustále přemítal o jeho již v úvodu tohoto testu zmiňovaných dvou tvářích, z nichž vlastně žádnou kvůli té druhé nedokáže, alespoň v mých očích, zcela stoprocentně vystihnout. Říkal jsem si proto, že je možná škoda, že mladoboleslavská automobilka nenabízí dvě verze Superbu - jednu „užitkovou“ s dvojakou výklopnou stěnou a druhou jako klasický sedan, který by mohl mít například ještě komfortnější a třeba i nastavitelná zadní sedadla.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.