Lidovky.cz

Komfort s přebytkem výkonu

Ekonomika

  12:15
Kombinace přeplňovaného zážehového motoru, pohonu všech kol a samočinné převodovky zní zajímavě. Jak ale ladí s poklidným charakterem sedanu Volvo S80?

Volvo S80. foto: Volvo

Když se k tomuto uhlazeně vyhlížejícímu a nijak křiklavému sedanu vyšší střední třídy blížíte, ani vás nenapadne, že v jeho útrobách je arzenál o výkonu 285 koní a točivém momentu 400 N.m. O tom, že je tato síla dodávána ke všem kolům, ani nemluvě.

Interiér budí pocit značné důvěry a kvality.Jakmile člověk vezme za kliku tohoto vozu, okamžitě ve vás vzbudí důvěru. Masivní klika, tlumené cvaknutí zámků a nezvykle velká šířka dveří vzbuzují pocit opravdové jistoty. Tento dojem vás nepřejde ani po usednutí do rozložitých a spíše měkčích sedadel, která jsou čalouněná tak jemnou kůží, o jaké se může některým i luxusněji laděným automobilům jen zdát. Za velkým volantem, robustně vyhlížející přístrojovou deskou a obklopeni poměrně vysokou hranou výplní dveří si připadáte skvěle odizolování a ochráněni před nástrahami okolního světa.

Jakmile se rozhlédnete po interiéru, jistě si všimnete nevšedních, ale velmi příjemně působících materiálů. Vše působí logicky a jednoznačně. Po rozjezdu jsem měl ale dojem, že určité nedostatky v koncepci interiéru tohoto volva jsou. Zřejmě největším omezením je v mých očích na daný segment malý a pouze třířádkový displej, na němž se nastavuje audiosystém, ale také telefon a další systémy vozu.

Ne zcela příjemné je také velké množství podobně velkých a tvarovaných tlačítek. Situaci jen částečně zachraňuje originální obsluha ventilace se siluetou lidské postavy, která je nanejvýš přehledná a srozumitelná.

Zcela oddělená navigace
Vzhledem k velikosti vozu i jeho charakteru překvapuje způsob integrace navigačníhoNadčasový design je zřejmý z každého úhlu pohledu. systému. Jedná se o samostatnou jednotku, která vyjíždí ze střední části přístrojové desky a nastavuje se samostatným dálkovým ovladačem. Jednotlivé funkce jsou snadno dosažitelné a samotná funkčnost systému je na solidní úrovni. Na její dálkové ovládání jsem si ale nemohl ani po týdnu stráveném s tímto vozem zvyknout.

Klidná povaha
Když nebudete vědět, že pod kapotou máte druhé nejvýkonnější provedení (silnější je už pouze osmiválec 4,4 litru), možná to ani nikdy nezjistíte. Volvo S80 totiž patří k těm autům, která vás nijak nepobízejí k rychlé jízdě. Nejpříjemnější je nechat se neslyšně unášet okolním provozem, konejšit se měkkými sedadly a nenechat se znepokojit žádnými rušivými vlivy ve volantu. Vždy přitom máte jistotu nadstandardní zásoby síly.

Tu máte k dispozici takřka okamžitě, jakmile přiblížíte plynový pedál více podlaze. Je znát, že samotný motor reaguje i přes přeplňování poměrně rychle, současně je ale zřejmé, že Volvo naladilo charakteristiku plynového pedálu spíše pozvolně. Pro dynamičtější projev je totiž potřeba vzhledem k síle motoru nezvykle intenzivně tlačit na plynový pedál. Z dosahovaných rychlostí je jasné, že se jedná především o pocit, protože motor má skutečně značný potenciál.

Volvo S80 T6 AWD
Koncepce: pětimístný čtyřdveřový sedan s motorem vpředu a pohonem všech kol, rozměry 4851x1861x1493 mm, rozvor 2835 mm, provozní hmotnost 1837 kg, zavazadlový prostor 480 l

Motor přeplňovaný řadový šestiválec, 2953 cm3 Výkon 210 kW (285 k)/5600 min-1
Točivý moment 400 N.m při 1500-4800 min-1
Převodovka 6A
Zrychlení 0-100 km/h 6,9 s Nejvyšší rychlost 250 km/h
Komb. spotřeba 11,2 l/100 km Cena 1 259 000 Kč

Klady: komfortní sedadla, pocit bezpečí, jisté jízdní vlastnosti, možnosti individualizace

Zápory: vysoká spotřeba paliva, hlučnější přejezd nerovností, zbytečně mnoho výkonu
S jeho spíše utlumeným charakterem vhodně ladí činnost převodovky nebo již jednou zmíněné řízení s poměrně malým převodem. To všechno dohromady způsobuje, že nejsilnější stránkou tohoto vozu je poklidná jízda přímým směrem po kvalitních silnicích.

Ještě jsem se ani nezmínil o pohonu všech kol. Ten je z mého pohledu v tomto voze pouze jako pojistka, kterou využijete třeba v zimě nebo při jinak zhoršených trakčních podmínkách. O jeho asistenci ve smyslu zvýšení dynamického potenciálu nemůže být ani řeč.

Poměrně značná hmotnost vozu a použité ústrojí pohonu už na první pohled nejsou příslibem kdovíjak ekonomické jízdy. Průměrná spotřeba na konci testu činila ne zrovna lichotivých 14 l/100 km, což nepatří k nejlepším hodnotám v dané skupině automobilů.

Nesourodý celek
Zdá se mi, že testovaná kombinace s označením T6AWD není pro Volvo S80 nejvhodnější. Použitý motor se mi jednoduše zdá zbytečně výkonný. Když už bych požadoval v případě Volva S80 pohon všech kol, zcela jistě bych sáhl po atmosférickém šestiválci 3,2 l. V případě, že bych jezdil velké porce kilometrů, vyměnil bych jeho kultivovanost za nižší spotřebu vznětové verze, která je také v nabídce jako 4x4. Kdyby nebyl podmínkou pohon všech kol, potom je z mého pohledu nejlepší verzí tohoto vozu přeplňovaný pětiválec 2,5 l se samočinnou převodovkou.

Volvo S80 jako takové je autem zaměřeným na komfort a bezpečnost. To je jasné nejen po prvním usednutí na přední či zadní sedadla, ale také při kontrole nabízených bezpečnostních systémů. Můžete mít nejen aktivní tempomat, ale také systém varující před nebezpečně rychle se blížící překážkou či zařízení monitorující přítomnost cizího auta v mrtvém úhlu. Opomenout nelze třeba ani pro volvo typická přední sedadla, která se při nárazu zezadu zhoupnou, a tím omezí síly působící na krční páteř cestujících. Jak už ale bylo řečeno výše, v nabídce jsou lepší kombinace, než byla ta zkoušená.

KONKURENCE

Audi A6 3,0 TFSI quattro je horkou novinkou značky Audi. Nový motor má více síly než volvo a současně je úspornější. Audi nabízí více řidičského potěšení a lepší pohon všech kol, má však tvrdší odpružení.

Saab 9-5 2,3TS je podobně velký jako Volvo S80. Má také částečně podobný charakter, v němž je zřejmý mírně sportovnější akcent. Nejvýkonnější verze typu 9-5 je slabší než volvo a současně tomuto modelu chybí pohon všech kol.

Volkswagen Passat CC 3,6 V6 působí výraznějším dojmem. Uvnitř je tento vůz menší než volvo a současně nabízí o něco horší komfort. Díky nižší hmotnosti je Passat CC i bez přeplňování rychlejší než volvo. Passat CC je o čtvrt milionu levnější.


 

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.