Lidovky.cz

Miniauto za 200 tisíc

Ekonomika

  15:07
Segment levných minivozů je v České republice poměrně oblíben. Jedním z jeho zástupců je i Hyundai i10, který jsem měl možnost otestovat.

Hyundai i10. foto: Hyundai

Tisková zpráva k vozu Hyundai i10 říká, že je navržen jako levný městský vůz pro mladé, druhé až třetí auto do rodiny či pro starší bezdětné páry. Jde tedy o auto, které má plánovaný provoz hlavně po městech a v obsazení jednou až dvěma osobami. Leč nízká cena a neznalost některých zákazníků způsobuje, že se toto auto v České republice často pořizuje do pozice rodinného vozu. A to jsou nároky, které tento minivůz jednoduše není schopen splnit.

Hyundai i10 1,1i
Hyundai i10.

Koncepce:
pětimístný pětidveřový hatchback s motorem vpředu a pohonem předních kol, rozměry 3565x1595x1540 mm, rozvor 2380 mm, provozní hmotnost 1000 kg, zavazadlový prostor 225 l

Motor
zážehový čtyřválec, 1086 cm3
Výkon 48,5 kW (66 k) při 5500 min-1
Toč. moment 98 N.m/2800 min-1
Převodovka 5M
Zrychlení 0-100 km/h 15,6 s
Nejvyšší rychlost 151 km/h
Komb. spotřeba 5,2 l/100 km
Cena 199 900 Kč

Klady: líbivý design uvnitř i zvenku, uspokojivá výbava, čtyři válce, prostor vzadu

Zápory: jízdní vlastnosti, hlučnost, prostor pro levou nohu řidiče, šířka interiéru, vyšší hmotnost

Hyundai i10 láká moderním designem, stejně tak jako líbivě navrženým interiérem a nízkými cenami. Jedná se o auto, které je postavené na stejném technickém základě jako typ Atos Prime, který nahradil. Stejný základ používá i sesterská KIA Picanto. Tuto příbuznost na první pohled vůbec nepoznáte. Přístrojová deska má líbivě zakulacené tvary a také použité plasty jsou mnohem lepší než dříve. Dobrou zprávou je, že například rádio je standardní výbavou všech modelů. Jak to u podobně laděných vozů bývá, tak také v Hyundai i10 se sedí spíše vzpřímeněji. Tím se na poměrně malou délku vozu vejdou dvě řady sedadel a i vzhledem k velikosti solidní prostor pro zavazadla. Vzpřímená pozice ale není úplně příjemná pro delší cesty.

Po usednutí na spíše měkčí sedadla si budete připadat vcelku pohodlně. Pozice za volantem není špatná, jen při jízdě budete mít problém s odložením levé nohy. Můžete ji dát buď pod spojku nebo před ní - vedle, kde by to bylo přirozené, to ale nejde. Tím se delší jízda může proměnit v ne úplně příjemný zážitek.

Relativně starší technika Hyundai má přínos v tom, že pod jeho kapotou pracuje čtyřválcový motor. V moderních autech jsou jednotky daného objemu kvůli nižší spotřebě a ceně většinou tříválcové. Souhra čtyř válců má ale příjemnější zvuk a motor také působí pružnějším dojmem. Na druhou stranu spotřeba udávaných 5,2 l/100 km není vzhledem k nabízené dynamice nijak zvlášť nízká. Svůj vliv na tom má jistě i poměrně vysoká hmotnost tohoto vozu, která v provozním stavu činí rovnou tunu. Třeba rozměrově větší Mazda 2 s motorem 1,3 l váží o celých 50 kg méně.

Malý rozvor náprav i rozchod kol způsobují, že v automobilu cítíte doslova každou nerovnost. Vyjeté koleje, příčné zpomalovací prahy či kanály - to vše pro vás budou při řízení tohoto vozu noční můry.

Jízdní vlastnosti jsou na hladké silnici a při opatrném způsobu jízdy jisté. Na nerovnostech nebo při dravějším jízdním stylu je ale potřeba počítat s neklidem a značnou nedotáčivostí. Úzká vyšší stavba karoserie by také nebyla optimální v případě, že byste byli nuceni udělat nečekaný vyhýbací manévr. V rámci objektivity je ale nutné říci, že Hyundai i10 se chová lépe než ostatní dva konkurenční minivozy (KIA Picanto a Chevrolet Spark) zaměřené na nízkou cenu.

Pohled do ceníku ukazuje, že Hyundai i10 je zajímavě posazeným vozem. Ve srovnání s konkurenty sice není nejlevnější, ale kompenzuje to bohatší výbavou imodernějším designem. Když jej tedy budete používat při sólojízdách po městě a nebude vám vadit skotačení po nerovnostech, je i10 nejlepší ze svých přímých konkurentů. V případě, že ale máte rodinu a rozpočet přibližně 200 tisíc korun, spíš bych doporučil poohlédnout se po nějakém ročním ojetém voze z dospělejšího segmentu malých vozů.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.