Lidovky.cz

California: nový druh ferrari

Ekonomika

  11:00
Ferrari uspořádalo na Sicílii mezinárodní testy svého nejnovějšího kupé-kabrioletu s názvem California. Pozvána byla i příloha Auto Lidových novin.

Design Ferrari California, který vypadá ještě lépe ve skutečnosti než na fotografiích, navrhlo jako už tradičně italské studio Pininfarina. Vzhled odkazuje na Ferrari 250 California z roku 1957. foto: Ferrari

Musím se přiznat, že když jsem v květnu viděl první fotografie a hltal jsem první informace o novém Ferrari California, pocítil jsem určitou nervozitu. Důvodů bylo hned několik - pevná skládací střecha, dvouspojková převodovka, slova o univerzálnosti či každodenní použitelnosti. Zkrátka a jednoduše jsem se bál, aby nový model neztratil onu výjimečnost vozů Ferrari, která se opírá o sportovnost a nekompromisnost.

Předběhnu závěr tohoto textu a hned na začátku musím prozradit, že téměř čtyři stovky kilometrů strávené v tomto voze mi stačily, abych se ujistil, že mé představy byly liché.

Testy začínají
Před hotelem na naši skupinu složenou z novinářů z celého světa čeká asi patnáctka aut. Červené z nich je jenom jediné. Je zde černé, tmavě modré, světle modré, stříbrné a také tmavě šedé, jehož klíček právě svírám v ruce.

Design Ferrari California, který vypadá ještě lépe ve skutečnosti než na fotografiích, navrhlo jako už tradičně italské studio Pininfarina. Vzhled odkazuje na Ferrari 250 California z roku 1957.Sedadla, přístrojová deska i všechno ostatní, s čím mohou vaše prsty přijít do styku, je čalouněné hebkou kůží nejvyšší kvality. Vedení sedadel je těsné, ale ne tak jako například v menším typu F430. Pocit za volantem bych přirovnal spíše k 612 Scaglietti, ovšem s tím rozdílem, že interiér je celkově menší.

K zajímavostem patří provedení středového panelu s ovládáním dvouspojkové převodovky pomocí tlačítek přímé volby jízdních režimů. Přístrojům samozřejmě dominuje otáčkoměr, vedle něhož je rozměrný multifunkční displej. Stejně jako v ostatních ferrari, je také zde nejdůležitějším ovládacím prvkem volant. Na něm je umístěno nejen startovací tlačítko, ale také otočný ovladač Manettino měnící jízdní režimy motoru, převodovky, tlumičů a stabilizačního systému. Za volantem jsou samozřejmě pevně umístěné řadicí páčky sekvenčního řazení.

Popis interiéru zakončím v souvislosti s ferrari poněkud netradičně - a sice pohledem dozadu. Zde nalezneme dvojici symbolických zadních sedadel. Ta jsou svojí velikostí určená jen pro děti. Jejich využití se ovšem snažil prakticky ukázat samotný prezident Ferrari Luca di Montezemolo, který na nich přijel na slavnostní večeři. Co na tom, že seděl napříč.

Prostor pro zavazadla je samozřejmě omezen pevnou skládací střechou. I při složené střeše se ale prostor pro náklad překvapivě snadno využívá. Opravdovou novinkou pro ferrari je možnost sklopení zadních sedadel, ale to už se dostáváme někam jinam...

Ferrari California
Koncepce: 2- nebo 4místný kupé-kabriolet s motorem za přední nápravou, zadní pohon, délka 4563 mm, rozvor 2670 mm, provozní hmotnost 1630 kg
Motor zážehový V8, 4297 cm3   
Výkon 338 kW (460 k) při 7750 min-1
Toč. moment  485 N.m/5000 min-1    
Zrychlení 0-100 km/h pod 4 s     
Nejvyšší rychlost 310 km/h
Komb. spotřeba
13,1 l/100 km 
Cena cca 4 500 000 Kč

Koně pod kapotou
Přesuňme se konečně na silnice. Se staženou střechou nebudete mít při vyrovnané jízdě s konverzací problém ani do velmi vysokých rychlostí. Už první zatáčky ukazují, že California je zajímavým vozem. Díky koncepci s motorem umístěným vpředu (ale až za přední nápravou) a převodovce situované vzadu činí rozložení hmotnosti mezi nápravami 47:53 procentům ve prospěch zadních kol. Díky tomu, že většina hmotnosti je umístěna mezi koly, ale ne pouze ve středu, je chuť po zatáčení tohoto ferrari doslova podmaňující.

Ve srovnání s modelem F430 s motorem umístěným uprostřed je chování californie čitelnější, a pakliže nejste závodník, tak je v limitních situacích přívětivější. Automobil totiž řidiči dokáže zcela exaktně a přirozeně sdělit počátek a rychlost ztráty trakce. Díky tomu může řidič odpovídajícím způsobem reagovat na vzniklé podmínky.

Kožená sedadla jsou nejen lákavá na pohled, ale také výborně drží tělo v zatáčkách Pokud nemáte pro řízení automobilu příliš citu, můžete se v každém okamžiku spolehnout na rychle pracující stabilizační systém. Kdo se ale chce řízení oddat do sytosti, jistě zvolí přepínačem Manettino režim Sport. Odezva motoru se rázem zrychlí, převodovka řadí rychleji a s většími rázy, podvozek přituhne a stabilizační systém posune hranici své intervence. Automobil dokonce ve výjezdech ze zatáčky povolí i mírný prokluz zadních kol, čímž řidiči v relativním bezpečí dovolí zažít pocit, že právě on má v kompletu člověk-vůz hlavní slovo.

Samostatnou kapitolou je kombinace motoru a dvouspojkové převodovky. Osmiválec dostal vysokotlaké přímé vstřikování, které mu zajistilo nejen výkon 460 koní, ale také více síly ve středních otáčkách. Motor s fantastickým zvukem nabízí působivý zátah již od 2,5 tisíce otáček, ovšem to nejlepší ze sebe dostává tradičně až po překročení číslice 5 na otáčkoměru.

Sedmistupňovou převodovku dodává Ferrari specialista v oboru -Keramické brzdy jsou u všech ferrari standardem. Účinnost z vysokých rychlostí je výjimečná.firma Getrag. Rychlost jejího řazení se nedá srovnat s ničím podobným. Snad jen skříně od porsche a BMW nabízejí podobné zážitky. Ve sportovním režimu jsou řazení provázena škubnutím, v němž cítíte, jak se záběr obou spojek silně překrývá. Naopak v běžném modu a při jízdě s malým zatížením je řazení velmi plynulé, až neznatelné. V tomto okamžiku se california řídí jako každý jiný automatický vůz.

Jaká tedy california je?
Celý den strávený za volantem tohoto vozu ukázal, že ferrari našlo Přístroje mluví jasnou řečí sportovního vozu. Displej vlevo mění barvu podle jízdního režimu. ve svém výrobním programu prostor pro tento vůz. Cenově je posazen spolu s typem F430 na začátek výrobního programu, ovšem svým charakterem se řadí spíše do skupiny vozů GT - tedy sice rychlých automobilů, ale přesto určených také pro každodenní použití na cesty do práce nebo dlouhé vzdálenosti.

Ferrari se ale s tímto vozem dostává do tržního segmentu, kde je více konkurentů než u ostatních modelů. To je důvod, proč california nezaostává ani v otázkách praktičnosti či spotřeby paliva. Ferrari se dokonce soustředilo i na snížení provozních nákladů.

V každém případě i při větší univerzálnosti je california nejsportovnějším kupé-kabrioletem na trhu a dokáže při jízdě nabídnout mimořádné emoce a potěšení.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.