Lidovky.cz

Šestiválec, který si rozumí s terénem

Ekonomika

  14:45
Suzuki Grand Vitara dostala v rámci modernizace nový šestiválcový motor. Test LN odhaluje, jaký má tato verze smysl.

Suzuki Grand Vitara. foto: Suzuki

První generace Suzuki Vitara stála koncem osmdesátých let u zrodu segmentu kompaktních vozů SUV. Dnes tento automobil, který má s první generací stejné pochopitelně pouze jméno, se snaží držet zaměření, které mu vyneslo oblibu doslova po celém světě. Ano, Grand Vitara je jedním z mála celosvětově úspěšných automobilů. Možná je to tím, že se tento vůz od hlavního proudu této kategorie znatelně odlišuje.

Největší rozdíl spočívá, možná trochu paradoxně, v průchodnosti terénem, což je vlastnost, která se v moderních vozech SUV nosí stále méně často. Grand Vitara je v současnosti jediným autem dané kategorie, které je vybavené terénní redukcí usnadňující pohyb v nejnáročnějších pasážích.

Suzuki Grand Vitara 3.2 V6
Koncepce:
pětimístné pětidveřové SUV s motorem vpředu a pohonem všech kol (včetně redukce), rozměry  4500×1810×1695 mm, rozvor 2640 mm, provozní hmotnost 1642 kg, zavazadlový prostor 398 l
Motor zážehový V6, 3195 cm3
Výkon 171 kW (233 k)/6200 min-1
Točivý moment 291 N.m/3200 min-1
Převodovka 5A
Zrychlení 0-100 km/h 9,3 s
Nejvyšší rychlost 200 km/h
Komb. spotřeba 10,6 l/100 km
Cena 759 900 Kč

HODNOCENÍ

Suzuki Grand Vitara je na rozdíl od většiny konkurentů opravdu schopným terénním vozem, což dokazuje i standardně dodávaný redukovaný převod. Přitom nezklame ani svým chováním na silnici, které je sice poněkud rozvážnější, ale komfortní a bezpečné. Šestiválcový motor dodává řidiči pocit značné výkonové rezervy.

Klady: terénní schopnosti, výkonová rezerva motoru, cena, velmi bohatá výbava
Zápory: otevírání pátých dveří vpravo, pomaleji řadící samočinná převodovka, spotřeba paliva

KONKURENCE

KIA Sportage může být také vybavena šestiválcem se samočinnou převodovkou. V nejvyšší výbavě stojí stejně jako Grand Vitara V6, je ale nejen slabší, ale také méně terénní a disponuje horší výbavou. KIA nepůsobí ani na silnici tak jistým dojmem jako Suzuki.

Nissan X-Trail je větší než Suzuki Grad Vitara, což se projevuje hlavně v šířce interiéru a velikosti zavazadlového prostoru. X-Trail ale není v kombinaci s tak silným motorem a nabízí komfortnější odpružení. Vitara je terénněji zaměřeným vozem a mimo zpevněné silnice působí robustnějším dojmem.

Součástí modernizace, která se zvenku projevuje jen detaily, byla instalace zážehového šestiválce s objemem 3,2 litru. Jeho nedílnou součástí je pětistupňová samočinná převodovka a stejně jako v ostatních pětidveřových Grand Vitarách i stálý pohon všech kol.

Síla a klid
Od prvních metrů je zřejmé, že Grand Vitara je laděná na plynulou a pohodlnou jízdu. Převodovka totiž řadí poměrně rozvážně. Když je potřeba intenzivněji zrychlit, můžete se na motor opravdu spolehnout. Během týdenního ježdění se ale ukázalo, že jeho 233 koní není připravených na nějaké závodění. Jejich lákadlo spočívá v poskytnutí nadstandardní výkonové rezervy.

Motor potěšil také jadrným zvukem a velmi plynulým průběhem točivého momentu. Spotřeba 14 litrů na 100 kilometrů jízdy je ale vzhledem k dynamice spíše vyšší hodnotou.

Mimo silnice
Na silnici působí Grand Vitara jistým a vcelku pohodlným dojmem. Jak už ale bylo řečeno výše, jedná se o opravdový terénní vůz. Takže se vydejme mimo zpevněné cesty. Pohon všech kol je stálý a při jízdě na silnici se o něj není potřeba starat, v terénu ale nabízí nadstandardní možnosti. Ovládá se velmi jednoduše pomocí otočného přepínače a umožňuje nejen aktivovat závěr mezinápravového diferenciálu, ale současně zařadit také už zmíněnou redukci. Ve všech případech nad chováním vozu bdí stabilizační systém. Ten je možné vypnout pouze při zařazené redukci.

V terénu dodává Grand Vitara pocit jízdy s opravdovým off-roadem. Má vcelku slušné nájezdové úhly a také světlá výška není k zahození. Ocenit je potřeba také velký rejd a velmi citlivé reakce na povely plynového pedálu. Podvozek s nezávislým zavěšením všech kol dodává řidiči pocit značné pevnosti a robustnosti. Ve volantu nejsou cítit přejížděné nerovnosti, ale přesto vcelku jasně poznáte aktuálně dostupnou trakci.

Modernizace pod lupou
Když opomeneme jiné okolí mlhovek, nová zpětná zrcátka a výraznější tvar zadních svítilen, změn designu si ani nevšimnete. Uvnitř je ale situace jiná, a to především v zorném poli řidiče. Zcela nové jsou totiž přístroje s displejem palubního počítače, který má nyní mnohem elegantnější vzhled. Detailní změny se odehrály také na středovém panelu.

Jinak Grand Vitara zůstala pohodlná. Její sedadla jsou umístěná výše, než je v této třídě zvykem. Uvnitř se ale prostorem rozhodně nehýří. Cestující na předních sedadlech si užijí dostatku prostoru, hlavně na šířku je ale nabízené místo průměrné. To stejné platí také pro zadní sedadla. Ani zde nebudou dvě průměrně vzrostlé osoby strádat, ale současně se nebudou nad nabídkou místa ani rozplývat.

Horší je to ale s prostorem pro zavazadla, a to hned od prvního kontaktu s ním. Otevírá se totiž na pravou stranu – tedy směrem k chodníku. Toto řešení je důsledkem japonského původu testovaného Suzuki a při podélném stání znesnadňuje nakládání. Samotný objem prostoru pro zavazadla s bezmála čtyřmi stovkami litrů je spíše menší. Ještěže má pravidelný tvar a je možné jej snadno využít.

Výbava, která nadchne
Šestiválcová Vitara je na českém trhu nejvýše postaveným modelem značky Suzuki. To je také důvod, proč je nabízena výhradně s velmi obsáhlým vybavením. Z nejhodnotnějších položek výbavy jmenujme například xenonové světlomety, kožené čalounění nebo dokonce navigaci s integrovaným pevným diskem. Suzuki přitom za toto kompletní menu požaduje u konkurence nevídaných 760 tisíc korun.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.